Pierwszy eActros w Polsce wystąpił 25 kwietnia na XV Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
Kwietniowy XV Europejski Kongres Gospodarczy zgromadził wielu polityków, ekspertów, dziennikarzy i firm, którzy przybyli, aby rozmawiać o głównych trendach ekonomicznych i ich konsekwencjach. Jednym z nich jest transformacja sektora energetycznego, tak by gospodarka przyszłości mogła być bardziej zrównoważona.
Pierwszy eActros: Teoria i test
Kluczową rolę odgrywa tu oczywiście transport i napędy alternatywne. Nie mogło więc zabraknąć debiutującego w czerwcu na polskim rynku Mercedesa-Benza eActrosa. Na stoisku Daimler Truck Polska na zainteresowanych tym pojazdem czekali eksperci firmy oraz instruktorzy TruckTraining. Goście mogli poznać szczegóły jego konstrukcji, a także wybrać się na 10-minutową jazdę po centrum Katowic, by osobiście poznać zalety elektrycznej ciężarówki.
– Prezentujemy dwa samochody: podwozie przeznaczone do zabudowy pierwszego eActrosa, który zostanie zarejestrowany w Polsce i będzie naszym pojazdem demonstracyjnym oraz pojazd testowy, który przyjechał do nas z Niemiec – wyjaśnia Piotr Seroka, rzecznik Daimler Truck Polska. – Nasi eksperci: Tomasz Ciesielski, kierownik działu produktu i homologacji, oraz Mariusz Semczuk, dyrektor produktu, odpowiadają na wszelkie pytania techniczne, a instruktor TruckTraining Marek Wawer zabiera chętnych na pierwsze w Polsce jazdy testowe. Odbywają się one po centrum Katowic, m.in. dlatego, że właśnie w takich warunkach model ten będzie przede wszystkim użytkowany.
Do 400 km
Pierwszy polski eActros 400, docelowo z zabudową chłodniczą i agregatem chłodniczym, ma cztery pakiety baterii o łącznej pojemności 448 kWh, co przekłada się na zasięg ok. 400 km w optymalnych warunkach.
Producent zapewnił wysoki poziom bezpieczeństwa. Niskie położenie akumulatorów i rozłożenie ich na całej szerokości podwozia zwiększa stabilność pojazdu obniżając środek ciężkości. Baterie chroni solidna obudowa oraz specjalne osłony połączone z pirotechnicznymi bezpiecznikami, które w momencie wykrycia niebezpieczeństwa uaktywniają się i odłączają akumulatory. Z kolei czujniki przeciwpożarowe monitorują poziom temperatury.
Przewidywanie jeszcze ważniejsze
– Pierwsze wrażenia z jazd są bardzo pozytywne, samochód porusza się niezwykle płynnie i cicho, co zapewnia kierowcy większy komfort pracy – wyjaśnia Marek Wawer. – Jeśli chodzi o styl jazdy, to na pewno jeszcze większe znaczenie ma tu przewidująca jazda i wykorzystywanie rekuperacji, to po prostu oznacza większy zasięg. Dodatkowo w mieście ogromną zaletą jest, że kierowca dysponuje pełną mocą niemal od razu, co ułatwia włączanie się do ruchu oraz manewry, które wymagają większej dynamiki, np. zmianę pasa ruchu. To przekłada się na mniejsze zmęczenie i większą koncentrację kierowcy.
eActros jest skierowany przede wszystkim do transportu miejskiego i lokalnego, na małe i średnie dystanse, czyli maksymalnie 300-400-kilometrowe odcinki między np. siedzibą producenta a magazynem.
– Warunkiem jest, aby miejsca te zapewniały możliwość ponownego naładowania pojazdu, ponieważ na razie nie dysponujemy odpowiedniej mocy ładowarkami prądem stałym przy trasach – wyjaśnia Tomasz Ciesielski. – Grupa potencjalnych klientów obejmuje m.in. transport spożywczy, do centrów handlowych, dostawy AGD i mebli do klienta docelowego, zastosowania komunalne. Kluczem do sukcesu jest dobór właściwej zabudowy i uwzględnienie odpowiedniej liczby akumulatorów do zamontowania. Ten samochód jeszcze nie ma pełnej gamy wariantów, ale jest już dostępny w wersji z przyczepą, co daje możliwość stworzenia 40-tonowego zestawu.
Pierwszy eActros: 6 lat gwarancji
Polscy klienci i dziennikarze będą mogli poznać lepiej eActrosa już w czerwcu, podczas oficjalnej premiery połączonej z jazdami testowymi, a od lipca rozpocznie się sprzedaż modelu.
Na zainteresowanie produktem może wpłynąć wiele czynników: począwszy od ekologii po możliwość uczestniczenia w przetargach i otrzymywania zleceń, które wymagają posiadania pojazdów lokalnie „bezemisyjnych”. Dotyczyć to będzie szczególnie branży komunalnej, ale także dystrybucji miejskiej, gdzie np. w planowanych w najbliższym czasie strefach czystego transportu nie będzie możliwości dostarczania towarów ciężarówkami spalinowymi. Podobne ograniczenia być może obejmą dystrybucję nocną w miastach. Istotnym argumentem będą też rosnące ceny paliwa oraz niższe koszty eksploatacji i serwisu. Mercedes-Benz eActros będzie objęty 6-letnią gwarancją na akumulatory i układ napędowy.