Australijski magazyn „Global Trailer” właśnie opublikował ranking największych producentów naczep na świecie. Pierwsze miejsce znów należy do Chińczyków.
„Global Trailer” publikuje swoją listę od 2016 roku, szeregując firmy wg wielkości produkcji w ostatnim roku. Dane uwzględnione w najnowszym rankingu obejmują okres od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r.
Burzliwy czas
Był to burzliwy czas dla producentów naczep. Gospodarka krajów będących największymi rynkami zbytu słabnie. Nasila się konsolidacja branży, tak wertykalna, jak i horyzontalna. Część firm dąży do opanowania możliwie najdłuższej części łańcucha produkcyjnego, przejmując dostawców komponentów lub uruchamiając ich wytwarzanie na własną rękę. Inni łączą siły, aby wzmocnić swój potencjał. Dochodzi również do przejmowania mniejszych producentów przez silniejszych graczy oraz nawiązywania sojuszy. Przykładem tego ostatniego jest amerykańska firma Utility, która uruchomiła nowy zakład w Eagle Pass w Teksasie działając w ramach spółki joint veture Cargobull North America (CBNA).
Schmitz Cargobull spektakularnie polepszył swoją pozycję w rankingu, wskakując z miejsca piątego na drugie. Jest to zasługa wzrostu produkcji i słabości konkurentów z USA. Rynek północnoamerykański boryka się z polityką celną Donalda Trumpa. Odbija się ona negatywnie na sytuacji tamtejszych producentów szeroko kooperujących m.in. z Meksykiem. Krone, największy europejski konkurent Schmitza także przesunął się o dwa oczka do góry, zajmując czwarte miejsce. Tym razem jednak stoi za tym wyłącznie osłabienie dotykające rywali, gdyż produkcje firmy spadła o blisko 10% w porównaniu rokiem 2024. W podobnej sytuacji jest Wielton, który z 12 wskoczył na 11 miejsce pomimo spadku produkcji o prawie 25%. Jest to jedyna, polska firma odnotowywana przez „Global Trailers” wśród czołowych producentów na świecie.
Poszlaki sytuacji globalnej
Niespodzianką jest wysoka pozycja dubajskiej firmy Gorica, która ma niezwykle szeroką ofertę porównywalną z gamą produktów Grupy Tirsan. Być może jest to jeden z sygnałów zwiększonego zainteresowania inwestorów nie tylko krajami Bliskiego Wschodu, ale również Afryki. Australijski ranking producentów naczep daje bowiem pewne przesłanki dotyczące globalnej ekonomii. Największym wytwórcą kolejny rok z rzędu jest chiński CIMC. Lecz sumaryczna produkcja firm ze Stanów Zjednoczonych znacznie przekracza jego wynik. W pierwszej dziesiątce są również dwie firmy z Brazylii.
„Global Trailer” stara się pozyskiwać informacje wprost od producentów, uznając to źródło za najbardziej wiarygodne. Zastrzega jednak, że niektóre firmy mogą uwzględniać w wyniku końcowym nie tylko naczepy i przyczepy, ale inne produkty, w tym zabudowy. Mimo to w chwili obecnej jest to godne uwagi źródło określające znaczenie poszczególnych firm i państw w światowej produkcji naczep.
Miejsce | Producent | Kraj | Produkcja w 2025 | Produkcja w 2024 | Miejsce w 2024 |
1 | CIMC Vehicles | Chiny | 102 626 | 106 212 | 1 |
2 | Schmitz Cargobull | Niemcy | 51 000 | 40 623 | 5 |
3 | Hyundai Translead | USA | 41 643 | 76 457 | 2 |
4 | Krone | Niemcy | 36 493 | 40 207 | 6 |
5 | Great Dane | USA | 36 000 | 41 000 | 4 |
6 | Utility | USA | 33 700 | 48 009 | 3 |
7 | Facchini | Brazylia | 30 772 | 31 346 | 10 |
8 | Wabash | USA | 28 256 | 38 589 | 7 |
9 | Randoncorp | Brazylia | 28 191 | 33 179 | 9 |
10 | Vangurd Global | USA | 17 860 | 23 519 | 11 |
11 | Wielton | Polska | 15 262 | 19 580 | 12 |
12 | Stoughton | USA | 15 000 | 34 000 | 8 |
13 | Gorica | Dubai | 13 375 | 11 450 | 16 |
14 | Kögel | Niemcy | 12 500 | 12 320 | 14 |
15 | Grupa Tirsan | Turcja | 12 355 | 11 820 | 13 |