XXXI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego (MSPO 2023) w Kielcach zgromadził 711 wystawców z 35 krajów, o blisko stu więcej niż przed rokiem. Targi odbywały się od 5 do 8 września 2023 roku.
Zainteresowanie obronnością nasiliło się po ataku Rosji na Ukrainę. Polskie wojsko uzupełnia wyposażenie, a kieleckie targi są dla dostawców dobrą okazją do zaprezentowania się i nawiązania kontaktów. Jak zwykle oprócz uzbrojenia pokazano pojazdy przydatne w logistyce.
Nowy zestaw podczołgowy
Najbardziej widowiskową premierą podczas MSPO 2023 był zestaw do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu złożony z ciągnika siodłowego Mercedes-Benz Zetros3348 AS 6×6 oraz naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Zestaw został przygotowany przez konsorcjum złożone z firm: Dobrowolski, Autobox Innovations oraz Top Gun A. Goryca.
Ciężki ciągnik siodłowy dostarcza spółka EWT Automotive, doposażając go zgodnie z wymaganiami wojska we współpracy z firmą Skibicki Technika Transportowa. Umowę na dostawę 31 takich zestawów w latach 2023–26 podpisano z Inspektoratem Uzbrojenia 28 października 2021 roku. Zamówienie może zostać poszerzone o kolejne 78 zestawów.
Pojazdy te uzupełnią i zastąpią używane dotychczas zestawy złożone z IVECO Trakkerów i naczep Auto-Hit. Ponieważ polskie wojsko ma coraz cięższe czołgi, podstawowym wymogiem była ładowność rzędu 65 ton. Naczepa Dobrowolski NC wz. 21 spełnia go z niewielkim zapasem. Przy masie własnej 19,1 t ma ładowność 67,5 t. Cały zestaw osiąga masę całkowitą około 105 ton, przy czym Zetrosa przystosowano do holowania zestawów o masie całkowitej sięgającej 120 ton.
Ciężarówka jest napędzana silnikiem wysokoprężnym typu OM 460 o pojemności 12,8 l zgodnym z normą emisji spalin Euro 3. Maksymalna moc wynosi 476 KM, a moment obrotowy 2300 Nm. W ramach pakietu do ciężkich warunków eksploatacji silnik otrzymał wzmocniony filtr wstępny odśrodkowy pyłów gruboziarnistych (cyklonowy) i wstępny filtr paliwa. W układzie przeniesienia napędu jest automatyczna, 6-biegowa skrzynia Allison 4500 SP PR zintegrowana z retarderem oraz reduktor. Mercedes ma wzmocnione mosty napędowe ze zwolnicami oraz blokady mechanizmów różnicowych osiowych i międzyosiowych. Przełożenie przekładni głównej wynosi 6:1. Przystawka odbioru mocy znajduje się przy skrzyni biegów.
Do pracy w trudnych warunkach
Ciężarówka ma zawieszenie mechaniczne na resorach oraz dwuobwodowe hamulce bębnowe z odłączalnym systemem ABS . Głębokość brodzenia wynosi 80 cm, a dwa zbiorniki oleju napędowego (200+500 l) zapewniają załadowanemu zestawowi zasięg ponad 1000 km. Silnik może zużywać również paliwo F34 (kerozynę). Klatka za kabiną mieści wciągarki i mocowanie koła zapasowego. Zetros ma trzy wciągarki. Służą do załadunku sprzętu na naczepę oraz samoewakuacji.
Dwuosobową kabinę z klimatyzacją i filtrem z węglem aktywnym przygotowano do montażu filtrowentylacji, wówczas nadciśnienie w kabinie pozwala poruszać się przy silnym zadymieniu lub wśród gazów bojowych.
Naczepa o szerokości 3,4 m z 6 osiami SAF zawieszonymi pneumatycznie ma budowę skrzynkową, wykorzystującą ramę z poprzeczkami i mocowaną do nich podłogę. Dzięki temu jest wytrzymała i dostatecznie elastyczna podczas jazdy terenowej. Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 5/2023