W 2023 roku DAF Trucks wyprodukował rekordową liczbę 69,8 tys. ciężarówek i był liderem rynku w pięciu państwach Europy.
W zeszłym roku DAF wyprodukował w zakładach w Eindhoven i Leyland łącznie ponad 69,8 tys. pojazdów, co stanowi nowy rekord produkcji. W 2023 roku zjechało z linii produkcyjnej 57,9 tys. średnich i ciężkich ciężarówek CF, XD, XF, XG i XG+ (56,1 tys. w 2022 r.) oraz 11,9 tys. lżejszych LF i XB, podobnie jak 2022 r.
Marka DAF miała czołową pozycję na rynku pojazdów ciężkich w Wielkiej Brytanii (28,8%), Holandii (31,2%), Belgii (20,2%), na Węgrzech (23,1%) i w Bułgarii (22,2%). Ponadto była najczęściej importowaną marką ciężarówek w Niemczech. W całej Europie holenderski producent odnotował 15,6% udziału w rekordowym rynku obejmującym około 343 tys. sztuk.
W segmencie średnim firma DAF uzyskała udział w rynku na poziomie 9,1% i utrzymała pozycję lidera na rynku brytyjskim (36,6%).
Ponadto w zeszłym roku DAF sprzedał ponad 7500 ciężarówek poza Unią Europejską i ustanowił nowy rekord dostaw w Australii, Nowej Zelandii i RPA. Z kolei w Kolumbii DAF jest obecnie liderem segmentu pojazdów z kabiną nad silnikiem (COE – cab over engine).
Części i obsługa
Firma DAF Components dostarczyła ponad 1850 silników Paccar producentom autobusów i pojazdów specjalistycznych na całym świecie. Nowe silniki Paccar MX-11 i MX-13 do autobusów zaprezentowano na wystawie Busworld w Brukseli.
Firma Paccar Parts Europe otworzyła rekordową liczbę 27 nowych sklepów TRP w Europie, Azji, Ameryce Południowej i Afryce. Ponadto DAF rozpoczął budowę nowego centrum dystrybucji Paccar Parts dostarczającego części do dilerów i klientów DAF-a w Niemczech, Szwajcarii i we wschodniej Francji. W 2023 roku DAF Trucks przekroczyła liczbę 250 000 zawartych umów obsługowych DAF MultiSupport. Do końca roku ponad 1200 flot transportowych skorzystało z europejskiego programu usług dla flot Paccar Parts Fleet Services oferującego stałe ceny części i ujednolicone fakturowanie w całej Europie
Nowe modele, nowe nagrody
W 2023 r. firma DAF przygotowała się do produkcji elektrycznych ciężarówek w nowym zakładzie o powierzchni 5 tys. mkw. w Eindhoven. Wkrótce potem wprowadzono na rynek wieloosiowe wersje XD i XF, w tym szeroką gamę pojazdów budowlanych.
Nową generację DAF-ów uzupełniły modele XB i XB Electric do dystrybucji miejskiej. Jednocześnie wyprodukowano 50-tysięczną lekką ciężarówkę DAF.
Nowy model DAF XF 450 zwyciężył w trzech niemieckich testach porównawczych z udziałem kilku marek, wyróżniając się niskim zużyciem paliwa. DAF XF otrzymał tytuł „Green Truck 2023″ i zdobył Europejską Nagrodę Transportową za Zrównoważony Rozwój. Natomiast XF 450 zwyciężył w konkursie „European Truck Challenge”, pokonując konkurencję pod względem łącznego zużycia oleju napędowego i płynu AdBlue, a także poziomu komfortu.
Plany na 2024
– Szacuje się, że w 2024 r. liczba rejestracji pojazdów ciężarowych o masie powyżej 16 ton na europejskim rynku wyniesie od 260 000 do 300 000″ — mówi Harald Seidel, prezes DAF Trucks N.V. i spodziewa się, że dobra passa DAF-a będzie trwała również w tym roku.