DAF oficjalnie prezentuje w Holandii nowe ciężarówki budowlane. Gama pojazdów nowej generacji jest teraz w komplecie.
Przypomnijmy, że budowlaną ofertę DAF-a tworzą teraz przede wszystkim nowe modele XDC i XFC z prześwitem dochodzącym do 40 cm i kątem natarcia 25 stopni. Napędzane są silnikami Paccar o mocy od 300 do 530 KM, a zautomatyzowana skrzynia biegów TraxOn ma nowe funkcje ASR-Off i Rock Free, które umożliwiają ruszanie na śliskiej nawierzchni i szybkie rozkołysanie. Konfiguracje napędu obejmujące wersje 6×4 i 8×4, a także nowość – 4×2, zaspokajają większość zapotrzebowania rynkowego. Nowe pojazdy są dostępne jako podwozia i ciągniki siodłowe, a ofertę uzupełniają XD Extra Robust i XF Extra Robust o niższym prześwicie, ale z elementami przydatnymi w trudnych warunkach, np. stalowym zderzakiem. W ramach opcji DAF proponuje hydrostatyczny napęd przedniej osi PXP.
Nowe DAF-y przedstawimy w szczegółach już wkrótce. Na razie chcemy zwrócić uwagę na te aspekty konstrukcji i wyposażenia nowych modeli, które przystosowują je do charakterystycznych wymagań klientów w segmencie budowlanym i komunalnym. Idąc z duchem czasu firma proponuje również usługi, dopasowane do potrzeb użytkowników we wspomnianych branżach, w tym szkolenia kierowców z obsługi pojazdów przystosowanych do jazdy w terenie.
DAF: widoczność i bezpieczeństwo
Główną nowością gamy budowlanej są kabiny. DAF jako pierwszy skorzystał z dopuszczonej przepisami możliwości wydłużenia kabin. Konstruktorzy zwrócili uwagę na widoczność i bezpieczeństwo. Wszystkie modele są wyposażone w dużą szybę przednią i duże okna boczne z nisko umieszczonymi dolnymi krawędziami. Jako opcja dostępne jest okno krawężnikowe, które w połączeniu z fotelem z unoszonym siedziskiem ułatwia obserwację pieszych i rowerzystów znajdujących się obok pojazdu po stronie pasażera. Znakomitą bezpośrednią widoczność zapewniają także dostępne opcjonalnie dodatkowe szyby boczne na słupkach za drzwiami i szyba tylna.
DAF-y nowej generacji można wyposażyć w cyfrowe lusterka DAF Digital Vision, który zastępują zwykłe lusterka główne i szerokokątne. System DAF Corner View zapewnia widoczność w obrębie minimum 285 stopni wokół słupka A kabiny po stronie pasażera i sprawdza się podczas jazdy po placach budowy czy terenach miejskich. Z kolei system DAF City Turn Assist informuje kierowcę za pomocą ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych, gdy inni użytkownicy dróg, tacy jak piesi, rowerzyści, samochody i motocykle, znajdą się w martwym polu po stronie pasażera.
Trzeciemu nareszcie wygodnie
Wsiadanie i wysiadanie ułatwiają wygodnie rozmieszczone stopnie i kierownica, którą na czas postoju można ustawić w pozycji pionowej. Zakres regulacji foteli i kierownicy jest bardzo szeroki, a wydłużenie kabiny przyczyniło się do powiększenia liczby i wielkości praktycznych schowków. Nawet w krótkiej kabinie dziennej, kierowca może wygodnie odchylić oparcie fotela żeby wypocząć.
Wszystkie DAF-y nowej generacji mają efektowną, ergonomiczną deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami, zgodnie z zasadą DAF-a „ręce na kierownicy, oczy na drodze”. Wszystkie funkcje związane z prowadzeniem pojazdu są obsługiwane z poziomu kierownicy lub za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy. Obsługa dodatkowych funkcji związanych z prowadzeniem pojazdu odbywa się za pomocą przełączników rozmieszczonych na desce rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy.
Dodatkowo DAF oferuje wsporniki, ułatwiające montaż i dogodne ustawienie urządzeń innych producentów na tablicy rozdzielczej, np. ekranów do obsługi zabudowy lub pokazujących widok z dodatkowych kamer.
Zawory wywrotki można rozmieścić ergonomicznie między drzwiami a fotelem kierowcy. Do wszystkich wersji kabiny dziennej jest teraz dostępny trzeci fotel wyposażony w dwa podłokietniki i podpórkę na nogi pod deską rozdzielczą, co jest niezwykle wygodne. Dodatkowe wyposażenie obejmuje winylowe wykończenie ścian i pokrowce na fotele ułatwiające czyszczenie.
Odpowiednie zasilanie
W nowej gamie DAF oferuje szeroką gamę przystawek odbioru mocy (PTO) do wywrotek, betonomieszarek i żurawi.
Przystawka umieszczona „na godzinie 1” w silnikach Paccar MX-11 i MX-13 umożliwia bezpośredni montaż pompy lub współpracuje z kołnierzem napędowym i zapewnia moment obrotowy do 1000 Nm, dzięki czemu dobrze nadaje się do stosowania w betonomieszarkach i pojazdach do wywozu odpadów.
W lekkich zastosowaniach, takich jak układy wywrotu czy wysuwania podpór żurawia, w silnikach Paccar MX-11 dostępna jest przystawka w wersji „na godzinie 11” do bezpośredniego mocowania pompy. Przystawka zapewnia moment obrotowy do 450 Nm i jest napędzana bezpośrednio od silnika.
Ponadto z przodu silnika można zamontować pośrednią przystawkę z podłączeniem do pompy. Ta lekka przystawka ma moc 20 lub 35 kW i nadaje się do zasilania np. hakowca lub wywrotki. DAF oferuje również szeroką gamę przystawek odbioru mocy od skrzyń biegów napędzających elementy zabudowy.
Łatwy montaż zabudowy
Z chwilą wprowadzenia nowej gamy budowlanej DAF zacieśnił współpracę z 25 producentami zabudów z całej Europy. Efektem tego jest ułatwiony proces zabudowy typu „Plug and Play”. Integracja oprogramowania uprościła udostępnianie danych i komunikację między pojazdem a zabudową.
Oprócz złącz, które można dostosować do wymagań zabudowy, DAF przewidział w kabinie miejsce dla dodatkowych przełączników (MUX), którym można przypisać funkcje związane z obsługą zabudowy. Może być ich maksymalnie sześć. Także wyświetlacz może być wzbogacony o symbole odpowiadające funkcjom typowych zabudów i akcesoriów.
Montaż zabudowy ułatwia oprogramowanie 3D firmy DAF. Pozwala producentom zabudów, dilerom i klientom w prosty sposób określić, w którym miejscu fabrycznie dostępne są otwory i moduły mocowania zabudowy (BAM), co ułatwia pracę. To samo dotyczy przewodów: DAF może dostarczyć fabryczną wiązkę przewodów, dzięki czemu nawet najbardziej złożoną zabudowę można łatwo i szybko połączyć siecią pojazdu.
DAF: usługi na miarę zadań
DAF przygotował również specjalne usługi, takie jak kontrakty serwisowe DAF MultiSupport dla pojazdów budowlanych, obejmujące naprawy i konserwację pojazdów, w tym zaawansowany pakiet Uptime Plus.
Pojazdy z pakietem Uptime Plus otrzymują priorytetową pomoc serwisu DAF – International Truck Service (ITS): firma gwarantuje, że pojazd wróci na trasę w ciągu ośmiu godzin. Jeżeli nie będzie to możliwe, oferowana jest rekompensata finansowa w wysokości 300 euro za każdy dzień przestoju (maksymalnie 15 dni).
Ponadto Akademia DAF-a opracowała kursy szkoleniowe dla kierowców przeznaczone specjalnie dla segmentu budowlanego. Kursy te dostarczają wiedzy na temat efektywnej jazdy i zwracają szczególną uwagę na terenowe funkcje pojazdu. Kierowca w momencie dostarczenia auta otrzymuje obszerne szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych funkcji pojazdu budowlanego.
Obserwujcie nasze profile w mediach społecznościowych, gdzie będziemy relacjonować dzisiejszą premierę nowej gamy budowlanej DAF-a!