poniedziałek, 18 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościZrównoważony rozwój? Owszem, ale w granicach rozsądku

Zrównoważony rozwój? Owszem, ale w granicach rozsądku

Zrównoważony rozwój jest tematem, któremu firmy poświęcają coraz więcej uwagi. „Paradoks efektywności i zrównoważonego rozwoju w łańcuchach dostaw” to nowy raport FM Logistic. Wynika z niego, że przedsiębiorcy często podchodzą do takich inicjatyw z dużą ostrożnością. Aż 60% respondentów wskazuje, że koszty początkowe są zbyt wysokie.

Na znaczeniu zyskują strategie, które elastycznie łączą cele środowiskowe, społeczne z efektywnością operacyjną. Uwzględniają zarówno oczekiwania interesariuszy, jak i realia biznesowe. Szczególnie widoczne jest to w obszarze zarządzania łańcuchami dostaw. Kosztowne inwestycje często nie idą tu w parze z wymaganiami krótkoterminowej opłacalności.

Zrównoważony rozwój głównie dla ograniczenia kosztów

Niemal co drugi przedsiębiorca (56%) wskazuje, że głównym impulsem do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju są oszczędności i poprawa efektywności. Zobowiązania wynikające z polityk ESG nie grają tu głównej roli. To jasno pokazuje, że choć zrównoważony rozwój zyskuje na znaczeniu, to dla wielu firm nadal najważniejszym czynnikiem motywującym do zmian pozostaje wymierna korzyść finansowa.

W relacji wydajność – zrównoważony rozwój widać pewien paradoks. Inicjatywy proekologiczne i prospołeczne mogą przynieść znaczące długoterminowe efekty. Jednak w praktyce o ich wdrożeniu decyduje przede wszystkim wizja szybkiego obniżenia kosztów. Dla wielu firm zrównoważony rozwój pozostaje więc bardziej narzędziem bieżącej optymalizacji, niż długofalową odpowiedzią na regulacyjne czy etyczne zobowiązania.

Chodzenie na skróty, koszty i korzyści

Jak wynika z raportu FM Logistic, koncentracja na krótkoterminowych wynikach ogranicza zdolność firm do strategicznego planowania. Zniechęca do inwestycji, które zwrócą się dopiero za kilka lat. Z tego powodu zrównoważony rozwój, który z definicji zakłada działanie z myślą o przyszłości, często zostaje odsunięty na dalszy plan. Taka strategia może prowadzić do utraconych szans, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów i regulacji środowiskowych.

Przedsiębiorcy często obawiają się początkowych kosztów wdrożenia zielonych rozwiązań. Aż 60% badanych firm wskazuje wydatki jako główną barierę. Z drugiej strony w gronie ekspertów z obszaru łańcucha dostaw zaczyna panować zupełnie odwrotne przekonanie. Zauważają oni realne korzyści z integrowania zrównoważonych praktyk z celami biznesowymi. Aż 94% uważa, że obydwa czynniki mogą iść w parze. Działania prośrodowiskowe nie ograniczają efektywności, a wręcz wspierają innowacyjność, wzmacniają przewagę konkurencyjną i ułatwiają budowanie trwałych relacji z klientami oraz partnerami.

Współpraca to podstawa

Wspólne działanie jest fundamentem do osiągania zamierzonych efektów – tak uważa aż 86% badanych przez FM Logistic firm. Świadczy to o coraz powszechniejszym przekonaniu, że połączenie sił w ramach łańcucha dostaw ma zasadnicze znaczenie dla wdrażania wszelkich praktyk. Skuteczność takich działań zależy od sprawnego zarządzania, jasno określonych celów oraz dobrej komunikacji dopasowanej do różnych obszarów działalności.

Z uwagi na złożoność współczesnych łańcuchów dostaw i zaangażowanie wielu uczestników podstawą efektywnej współpracy jest określenie wspólnych celów i pogodzenie priorytetów. Jasno określona odpowiedzialność, zarządzanie i procesy mają natomiast zasadnicze znaczenie dla zapewnienia jej płynnego oraz efektywnego przebiegu. Skuteczna komunikacja i dopasowanie w różnych obszarach łańcucha dostaw są kluczowe dla przełamania barier, a także zapewnienia, że wszyscy zmierzają w tym samym zrównoważonym kierunku.

Raport FM Logistic zwraca również uwagę na brak odpowiedniej wiedzy eksperckiej oraz technologicznej w wielu przedsiębiorstwach. Ogranicza to wykorzystanie dostępnych narzędzi do poprawy przejrzystości, efektywności i zrównoważenia łańcucha dostaw. W rezultacie pojawia się luka między ambitnymi deklaracjami a realnymi rezultatami. Jej wypełnienie może wymagać impulsu z zewnątrz – w postaci doradztwa, partnerstw technologicznych czy specjalistycznego know-how – który pozwoli przełożyć strategiczne cele na konkretne działania operacyjne. Z tego względu przedsiębiorstwa rozważają zewnętrzne wsparcie dla przyspieszenia transformacji, wskazując cyfryzację oraz zarządzanie zmianą jako główne obszary wymagające wsparcia.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź