W czerwcu 2024 firma Schavemaker wzbogaciła się o elektryczny ciągnik Scania 45R. Elektryczna Scania to symboliczny krok w kierunku elektromobilności w transporcie ciężkim w Polsce.
Nowe elektryczne pojazdy ciężarowe Scania, zaprojektowane z myślą o trasach regionalnych i długodystansowych, oferują imponującą wydajność dla zestawów o masie do 64 ton. Dzięki większej mocy, większemu zasięgowi i większej masie całkowitej tego typu pojazdów, otwierają się zupełnie nowe możliwości transportu wolnego od paliw kopalnych. Rozszerzenie oferty pojazdów elektrycznych Scania umożliwia klientom, takim jak Schavemaker, uczestnictwo w transformacji sektora transportowego, oferując rozwiązania bezemisyjne.
Gdzie będzie jeździć elektryczna Scania?
Nowy elektryczny pojazd we flocie Schavemaker to Scania 45R o mocy ciągłej 450 kW (612 KM). Maszyna elektryczna napędzająca ciągnik siodłowy składa się z trzech silników elektrycznych połączonych z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Do jej zasilania wykorzystywany jest zespół akumulatorów trakcyjnych o całkowitej pojemności 624 kWh.
Elektryczna Scania będzie użytkowana na odcinku pomiędzy miejscami załadunku u klienta Schavemaker w okolicy Kalisza oraz Leszna, a terminalem firmy w Polsce. Planowana długość trasy pojazdu to ok. 270 km w celu odebrania załadowanych kontenerów i przywiezienia ich na terminal firmy Schavemaker w Kątach Wrocławskich.
Po każdym „kółku” pojazd będzie ładowany przez ok. 50 minut przy użyciu szybkiej ładowarki. Co drugi przejazd nastąpi wymiana kierowców. Dzięki właściwemu zaplanowaniu pracy oraz wykorzystaniu atrybutów ciągnika Scania 45R, pojazd pokona tę trasę cztery razy na dobę – komentuje Michał Kubalok, kierownik oddziału Schavemaker Intermodal Sp. z o.o.
Scania dopasowana do potrzeb
Elektryczne pojazdy Scania do tras regionalnych mogą być dostarczane zarówno z kabiną R, jak i S. To zapewnia kierowcy najwyższy komfort jazdy na rynku. Wśród dostępnych konfiguracji znajdziemy trzy- i dwuosiowe podwozia oraz ciągniki siodłowe przystosowane do realizacji zadań transportowych z dopuszczalną masą całkowitą wynoszącą 64 tony. Maksymalna moc ładowania regionalnych ciężarówek elektrycznych Scania wynosi 375 kW, co pozwala na znaczące skrócenie czasu potrzebnego na uzupełnienie energii. W połączeniu z ładowarką odpowiedniej mocy oznacza to, że godzina ładowania może zwiększyć zasięg o 270-300 km. Systemy transportowe oparte na takim tandemie są jednymi z najbardziej wydajnych, dzięki bezprecedensowej dyspozycyjności pojazdu.
Zasięg pojazdów różni się w zależności od masy, konfiguracji oraz topografii terenu. 40-tonowy zestaw może pokonać do 440 km na jednym ładowaniu.
– Jestem przekonany, że ta elektryczna ciężarówka przyniesie wymierne korzyści nie tylko Schavemaker, ale również całej branży transportowej. – komentuje Pawel Kurzawa, dyrektor ds. elektromobilności w Scania Polska S.A.
Elektryczne rozwiązania transportowe Scania łączą klasyczne wartości marki, takie jak modułowość, zrównoważony rozwój oraz optymalna ekonomika eksploatacji.
Schavemaker ma 110 Scani
Schavemaker to rodzinna firma logistyczna założona w 1967 roku w Holandii. Jest to doświadczony dostawca usług z zakresu logistyki magazynowej i przewozów na terenie Europy z wykorzystaniem różnego rodzaju środków transportu. Od 20 lat obecny również na polskim rynku. Schavemaker stawia na rozwój zrównoważonych rozwiązań transportowych poprzez intensyfikację usług transportu intermodalnego. Istotne również jest wykorzystanie alternatywnych źródeł energii takich jak energia elektryczna, fotowoltaika, HVO100 oraz Bio LNG.
W grupie Schavemaker wykorzystywanych jest 110 pojazdów marki Scania, z tego 60 w Polsce. Współpraca pomiędzy Schavemaker a Scania trwa nieprzerwanie od lat 70.
–To, że jako pierwsza firma w Polsce inwestujemy w elektryczny ciągnik Scania, nie jest przypadkowe. Decyzję tę poprzedziło wiele testów, analiz i spotkań z naszym klientem. Oprócz transportu nasza firma koncentruje się na zwiększeniu wykorzystania zielonej energii w naszych budynkach poprzez instalację pomp grzewczych i paneli słonecznych – komentuje Rico Schavemaker, prezes spółek Schavemaker Group.