Od 2026 r. wszystkie nowo opracowywane średnie i duże samochody dostawcze Mercedes-Benz będą budowane na bazie VAN.EA.
VAN.EA oznacza „Van Electric Architecture”, czyli zestaw zunifikowanych elementów stosowanych w elektrycznych samochodach dostawczych Mercedesa zasilanych bateriami (BEV).
Budowane na niej będą wszystkie przyszłe średnie i duże samochody dostawcze dla firm i użytku prywatnego.
Jedna dla wszystkich
Opracowanie tzw. „architektury” VAN.EA pozwoli firmie Mercedes-Benz Vans uprościć ofertę modeli elektrycznych, co pozwoli producentowi sporo zaoszczędzić. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w gamie o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE), przy jednoczesnym uwzględnieniu tej samej liczby zastosowań.
– Od 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA. Dzięki niej możemy zunifikować konstrukcję średnich i dużych samochodów dostawcze i znacznie uprościć naszą gamę produktów – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans
VAN.EA: trzy części
Ostatecznym celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co bezpośrednio wiąże się z masą samochodu i kosztami. Modułowa i skalowalna architektura ułatwia skorzystanie z efektu skali przy zamawianiu i produkcji komponentów oraz podczas montażu.
VAN.EA składa się z trzech, głównych elementów:
– Moduł przedni zawiera elektryczny układ napędowy i przednią oś. Jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA.
– Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Zawiera znormalizowaną obudowę baterii, wewnątrz której są instalowane akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.
– Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez niego dla wersji z napędem na przednie koła.
VAN.EA-P czyli wygodnie
VAN.EA-P oznacza prywatne, wygodne auta dostawcze, odpowiednik klasy V i podobnych. Może być używane jako luksusowy mikrobus, mobilne biuro lub auto rodzinne dla osób aktywnie spędzających czas. Wykorzystuje system operacyjny Mercedes-Benz (MB.OS). Zasięgiem ma przekraczać 500 km. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie autonomiczna jazda poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu trzeciego wg SAE.
VAN.EA-C czyli roboczo
VAN.EA-C oznacza samochody dostawcze klasy średniej i dużej. Modułowa budowa pozwala tworzyć różne wersje, od zwykłych furgonów poprzez pojazdy kurierskie i chłodnie po karetki pogotowia, podnośniki koszowe i samochody kempingowe.
System operacyjny MB.OS Mercedes-Benz Vans zaoferuje klientom więcej możliwości, w tym dostęp do aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie jazda autonomiczna poziomu drugiego, a do końca dekady planowane jest wdrożenie poziomu czwartego wg SAE.
– Nasz cel ponad 50% udziału samochodów na baterie (BEV) do 2030 r. idzie w parze ze znaczną redukcją emisji w całym cyklu życia nowych samochodów dostawczych – zaznacza Andreas Zygan, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans.
Nowe rynki, nowi klienci
Mercedes-Benz Vans dąży do dalszego wzrostu w swoich najważniejszych regionach. Dziś Europa jest najsilniejszym rynkiem z 60% udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes-Benz Vans chce tutaj jeszcze umocnić swoją pozycję. Patrząc w przyszłość, firma dostrzega jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych w Stanach Zjednoczonych, natomiast w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów.
Do 2030 roku w Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans zamierza znacząco zwiększyć sprzedaż i rentowność, a także rozszerzyć gamę, dodając samochody dostawcze oparte na VAN.EA.
W Stanach Zjednoczonych i Chinach, producent planuje oferować korzystające z VAN.EA prywatne, wygodne vany. W Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy zaoferuje także prywatnego luksusowego vana średniej wielkości.
Firma rozszerzy również gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli elektrycznych samochodów kempingowych średniej i dużej wielkości, opartych na VAN.EA.
Światowy rynek usług kurierskich, którego roczny wzrost wynosi 6,8%, jest silnym motorem napędowym elektrycznej mobilności miejskiej i międzymiastowej. Mercedes-Benz Vans koncentruje się na wyższych przedziałach cenowych branży kurierskiej, gdzie po raz pierwszy zamierza zaoferować fabryczną wersję VAN.EA dla tego sektora.
Produkcja w Jaworznie
Mercedes-Benz Vans reorganizuje globalną sieć produkcyjną, m.in. przez budowę pierwszej fabryki elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze na Dolnym Śląsku. Nowa fabryka będzie pracować wg. najwyższych standardów wydajności, uproszczonych procesów i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych. Będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla, podobnie jak inne zakłady w sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. Planuje pokryć 100% swojego zapotrzebowania na energię łącząc różne odnawialne jej źródła, które zapewnią prąd i ciepło. Zakłada się wykorzystanie fotowoltaiki, energii wiatrowej i pomp ciepła oraz energii geotermalnej. W razie potrzeby, jako rezerwę w godzinach szczytu, bierze się pod uwagę niewielką ilość biogazu.
W Düsseldorfie w Niemczech oprócz eSprintera i spalinowego Sprintera, produkowane będą również podwozia z kabiną oparte na VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, druga z dwóch w Niemczech, będzie nadal produkować Sprintera i eSprintera, a także stanie się centrum kompetencyjnym elektryfikacji specjalistycznych odmian. Ponadto Mercedes-Benz Vans będzie produkować średniej wielkości samochody dostawcze oparte na VAN.EA w swoim zakładzie w Vitorii w Hiszpanii. Dołączą do nich inne fabryki.
Więcej prądu w Mercedesie
W 2023 roku Mercedes-Benz Vans oferuje już elektryczne warianty w każdym segmencie aut dostawczych. Dzięki VAN.EA wdraża kolejny etap elektryfikacji. Od 2026 roku wszystkie średnie i duże samochody dostawcze oparte na nowej modułowej architekturze będą wyłącznie elektryczne.
W 2022 roku Mercedes-Benz Vans osiągnął ponad 20% udziału w europejskim rynku dużych i średnich samochodów dostawczych. Sprzedano już ponad 40 000 elektrycznych vanów, a producent planuje dalszy wzrost w segmencie elektrycznym.