sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościToyota Hydrogen Factory pracuje nad ogniwami 3. generacji

Toyota Hydrogen Factory pracuje nad ogniwami 3. generacji

Toyota Hydrogen Factory pracuje pełną parą. Toyota Motor Europe (TME) do 2040 roku chce osiągnąć neutralność węglową w Europie. Obecnie trwają zaawansowane prace nad rozwojem technologii wodorowych. W 2026 roku Toyota chce wprowadzić na rynek nowe układy ogniw paliwowych 3. generacji.

Hydrogen Factory Europe to spółka powołana przez TME. Jej zadaniem jest prowadzenie skoordynowanych działań na rynku technologii i systemów wodorowych. Funkcjonujące w Brukseli centrum badawczo-rozwojowe jest odpowiedzialne za produkcję coraz szerszej gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych. Rola centrum polega też na wsparciu rosnącej grupy klientów i partnerów biznesowych. Działania spółki pomogą osiągnąć Toyocie neutralność węglową w Europie do 2040 roku.

Kompaktowe moduły wodorowe

Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. Chcąc rozszerzyć potencjał modułów wodorowych wykorzystywanych w samochodach na inne zastosowania, Toyota stworzyła kompaktowe moduły ogniw paliwowych. Główne komponenty – stos ogniw paliwowych i komponenty obsługujące zasilanie powietrzem, zasilanie wodorem, chłodzenie i sterowanie zasilaniem, są zintegrowane w kompaktowym pakiecie, który można łatwo dostosować do różnych produktów i zastosowań.

Moduły są dostępne w dwóch formach. Pierwsza jest kwadratowa o wymiarach 890 mm x 630 mm x 690 mm (TFCM2-B). Druga to płaski prostokąt o wymiarach 1270 mm x 630 mm x 410 mm (TFCM2-F). Dzięki temu można je zaadaptować do różnych środków transportu – od samochodów osobowych, przez auta dostawcze, ciężarówki i autobusy po statki morskie. Oba moduły o napięciu 400-700 V i masie 240 kg są w stanie uzyskać moc znamionową na poziomie 60 kW lub 80 kW.

Inżynierowie Toyoty blisko współpracują z partnerami przy adaptacji technologii do ich potrzeb. Tak powstał m.in. REXH2. Jest to generator prądu do zastosowań w transporcie morskim stworzony wspólnie z EODev. Fountaine Pajot, ceniony producent jednostek pływających, zbudował katamaran Samana 59, który wyposażył właśnie w to urządzenie. Z kolei inny elektryczny katamaran skonstruowany przez Fountaine Pajot to Aura 51. Służył on jako środek transportu podczas igrzysk w Paryżu, a także prezentował generator REXH2 oraz zbiornik wodorowy Toyoty gościom wydarzenia Mobility for All.

Toyota Hydrogen Factory i trzecia generacja ogniw paliwowych

Od stycznia 2022 roku w Hydrogen Factory Europe wdrożono do produkcji drugą generację ogniw paliwowych. Obecnie zakład zajmuje się produkcją, wsparciem inżynieryjnym i obsługą posprzedażową ogniw paliwowych generacji 2.5. Każdego roku powstaje tam 30 tys. stosów ogniw paliwowych oraz małych i dużych kompozytowych zbiorników wodoru. Spółka rozpoczęła już prace nad trzecią generacją zaawansowanych ogniw wodorowych, zapewniających większą wydajność oraz niższe koszty eksploatacji.

Nowa generacja pojawi się w sprzedaży w 2026 roku. Składać się będzie z mniejszej liczby ogniw, jednocześnie osiągając wyższą gęstość mocy. Wedle założeń zwiększy to zasięg jazdy o 20%. Postęp technologiczny i wzrost produkcji mają pomóc w obniżeniu kosztów o ponad jedną trzecią. Jednocześnie prowadzone są badania skupiające się na potencjale skalowalnych stosów ogniw paliwowych z różnymi mocami oraz projektowaniu zbiorników paliwa o złożonych kształtach, kompatybilnych z pojazdami o różnych rozmiarach.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź