Volvo Truck Center w Wieszowie to najnowocześniejszy serwis marki w Polsce. Rozpoczął działalność 1 września 2025 r. Czym się wyróżnia i jakie usługi oferuje, pytamy Tomasza Krasińskiego, menedżera Volvo Truck Center.
Nowy serwis przejął zadania placówki w Świętochłowicach. Jak wyglądał okres przejściowy?
Okres przejściowy trwał półtora weekendu. Nie było przerwy w dostępności dla klientów. Wszystko przebiegło płynnie. Klienci byli obsługiwani w Świętochłowicach do samego końca, a w poniedziałek rano, 1 września serwis w Wieszowie pracował już pełną parą. Stali klienci byli wcześniej informowani o zmianie lokalizacji, a wizyty samochodów planowaliśmy już w nowym oddziale. W poniedziałek o 7 rano otworzyliśmy bramy naprawcze i przyjmowaliśmy samochody.

Dlaczego zapadła decyzja o przeniesieniu serwisu? Jakie zmiany zostały wprowadzone w nowym miejscu, aby usprawnić obsługę?
Decyzja o przeniesieniu do Wieszowy była podyktowana chęcią rozwoju i zapewnienia klientom najwyższego poziomu usług, czego poprzednia lokalizacja w Świętochłowicach na pewnym etapie już nie pozwalała osiągnąć. Przygotowania do budowy nowego serwisu podjęto na początku 2020 roku, kamień węgielny został wmurowany w listopadzie 2024 roku. Nowy obiekt to „nowy początek”. Oferuje najwyższą jakość obsługi, sprzętu i znakomitą dostępność. Kluczowa jest lokalizacja przy autostradzie A1, która ułatwia klientom dojazd. Nie muszą kluczyć drogami lokalnymi. Mają do dyspozycji potężny, nowoczesny obiekt przy samej autostradzie.
Jak wyposażony jest nowy Volvo Truck Center?
Nowy serwis ma osiem stanowisk przejazdowych, w tym jedną linię diagnostyczną oraz myjnię. Główna hala naprawcza ma pięć przelotowych stanowisk o długości 35 m. Mamy również Centrum Napraw Powypadkowych. To osobne stanowisko do kompleksowych napraw pojazdów. Ma najnowocześniejszy sprzęt do prac blacharskich i prostowania ram, w tym kratownicę, co umożliwia naprawę ciężarówek, naczep i autobusów.

Charakterystyczne jest to, że cały warsztat jest bezkanałowy, z wyjątkiem jednego stanowiska olejowego, które wyposażono w najnowocześniejszą ścieżkę diagnostyczną do kontroli pojazdów. Praca odbywa się na 16 podnośnikach kolumnowych, każdy o udźwigu 8,5 tony. Serwis ma dwie suwnice, jedną w dziale napraw wypadkowych, drugą w hali głównej i jest przystosowany do napraw pojazdów elektrycznych, hybrydowych i gazowych. Mamy również ładowarki dla pojazdów elektrycznych.
Dlaczego używacie podnośników zamiast kanałów?
Wynika to przede wszystkim z dbałości o bezpieczeństwo pracowników, pozwala uniknąć ryzyka upadku lub wypadku. Praca na podnośnikach kolumnowych jest bezpieczniejsza i wygodniejsza. Każdy pojazd można podnieść indywidualnie, a mechanik uzyskuje dostęp do komponentów naprawianego pojazdu na odpowiedniej wysokości, co znacznie zwiększa wygodę pracy w porównaniu do kanału warsztatowego.

Nowy serwis przejął pracowników poprzedniej placówki w Świętochłowicach. Czy konieczne było powiększenie zespołu?
Budowa tak wielkiego obiektu to nie wszystko. Kluczowa jest kadra. W związku ze zwiększeniem warsztatu, powiększono zespół biura obsługi serwisu oraz zwiększono liczbę samych mechaników. Przygotowania kadrowe i rekrutacja nowych pracowników trwały od dnia wkopania kamienia węgielnego. Firma nie kończy rekrutacji, a docelowa liczba mechaników nie jest ściśle określona. Co ważne, przewidzieliśmy stanowiska pracy i odpowiednie zaplecze socjalne dla kobiet mechaników. Zależy nam, aby w naszym zespole było więcej kobiet.

Ilu pracowników obecnie jest zatrudnionych w serwisie?
Obecnie w serwisie pracuje 21 mechaników oraz 11 osób w biurze obsługi, wliczając menadżera. Jest też osoba, która oferuje współpracę i zachęca klientów do zawierania długoterminowych kontraktów serwisowych. Na pierwszym piętrze znajduje się dział handlowy z trzema handlowcami oferującymi nowe pojazdy oraz przedstawiciel działu pojazdów używanych. Ponadto oferujemy leasing Volvo VFS i prowadzimy sprzedaż flotową dla klientów zainteresowanych zakupem większej liczby pojazdów.
Jakiego rodzaju dodatkowe usługi oferujecie w Wieszowie?
Dodatkowe usługi, które oferujemy naszym klientom, to duża przelotowa myjnia samochodowa, legalizacja tachografów oraz przeglądy UDT zbiorników gazowych LNG. Serwis ma stanowisko przystosowane do obsługi pojazdów gazowych LNG, na którym będzie można dokonywać obsługi, napraw, a także wykonywać przeglądy UDT.
Czy oferujecie usługi assistance, wyjazdy do naprawy na drodze?
Tak, Volvo Truck oferuje usługi assistance jako pakiet w kontrakcie serwisowym złotym, srebrnym i niebieskim. Usługa ta zapewnia pomoc klientowi na drodze w kraju i za granicą.

Wspomniał Pan o kontraktach. Co dzięki nim może zyskać klient, zwłaszcza teraz, gdy rozwój techniki pozwala uzyskiwać coraz bardziej szczegółowe informacje o stanie pojazdu?
Kontrakty ułatwiają organizację pracy serwisu i zapewniają klientom stałe koszty. Umożliwiają również zaplanowanie napraw zapobiegawczych, aby uniknąć awarii na drodze. Technologia mocno wspiera pracę serwisu, umożliwiając zdalną diagnostykę i zdalne zmiany oprogramowania w pojazdach ciężarowych, co jest już standardem. Dzięki kontraktom serwisowym, serwis może wstępnie zdiagnozować pojazd online przed jego przyjazdem, przygotować części i pracowników, a także oszacować czas naprawy. To minimalizuje przestoje i poprawia planowanie po stronie klienta, niwelując do minimum przerwy w zadaniach transportowych. Celem jest unikanie sytuacji, w której o usterce dowiadujemy się dopiero po przyjeździe pojazdu.

Znając z góry usterkę i jej przyczynę, technik może np. powiadomić klienta, że można kontynuować jazdę, a naprawę zaplanować w dogodnym terminie. Stosowane są również naprawy prewencyjne, polegające na wymianie zużywających się podzespołów, zanim dojdzie do ich awarii.
Których podzespołów dotyczy obecnie wymiana prewencyjna?
Najprostszymi przykładami komponentów, których stopień zużycia można przewidzieć, są tarcza sprzęgła oraz klocki hamulcowe. Wystarczy pomiar ich grubości. Można również sprawdzić stan układu pneumatycznego, na przykład osuszacza powietrza, który odpowiada za jakość powietrza w układzie. Zdalna diagnostyka pozwala odczytywać i właściwie interpretować kody błędów, co pomaga w wyciąganiu wniosków i ocenie stanu pojazdu.
Jak zapewniacie dostępność części i skracacie czas oczekiwania na ukończenie naprawy?
Mamy własną logistykę i wysoki poziom stanów magazynowych na miejscu. Dodatkowo dostępne są dwa magazyny wsparcia: główny we Wrocławiu oraz magazyn w Ghent. Plan pracy zakłada szybką diagnostykę rano i korzystanie z magazynu we Wrocławiu w razie braków. Magazyn lokalny jest dobrze zaopatrzony w części rotujące np. filtry, więc rzadko zachodzi potrzeba sprowadzania części. Lecz jeśli do tego dojdzie, to zamówienie złożone po porannej diagnostyce do godziny 10.00 dociera z Wrocławia tego samego dnia. Pozwala to wykonać naprawę po południu lub wieczorem.

Czy warsztat będzie pracował na dwie zmiany? Czy przewidujecie dłuższy czas pracy w soboty?
Godziny otwarcia serwisu pozostają takie same jak w Świętochłowicach, więc klienci nie muszą przyzwyczajać się do zmian. Ogólnie rzecz biorąc, serwis jest czynny od 7:00 do 22:00, w soboty od 7:00 do 15:00, natomiast w poniedziałki od 7:00 do 17:00.
Jak klienci przyjęli wiadomość o uruchomieniu nowego Volvo Truck Center w Wieszowie?
W skali kraju, Volvo Truck Center Wieszowa jest najnowszym i najnowocześniejszym obiektem, wyznaczającym kierunek rozwoju firmy pod względem jakości i dostępności usług. Klienci są zadowoleni i gratulują nam, ponieważ zmiana jest korzystna również dla nich. Dojazd jest wygodniejszy, a serwis pracuje jeszcze bardziej wydajnie.
Jak odbiera Pan przenosiny do nowego obiektu i nowe zadania?
To ogromne wydarzenie dla całego zespołu i dla mnie osobiście. W tym roku minęło 20 lat, odkąd pracuję w Volvo Truck. Inauguracja działalności w nowym, wspaniałym obiekcie to dla nas powód do dumy, wywołuje entuzjazm i uśmiech na twarzach całej załogi. Wiemy, że to jest dla nas właściwe miejsce.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Michał Kij