W grudniu 2023 roku do zamojskiego Miejskiego Zakładu Komunikacji trafiło 14 autobusów MAN Linos’s City E: dziesięć dwunastometrowych oraz cztery przegubowe. Zakupiono je w wyniku przetargu. Jak sprawdzają się elektryczne MAN-y w Zamościu, pytamy Sławomira Ożgo, prezesa zarządu MZK Zamość.
Co w procesie przetargu przeważyło na korzyść autobusów elektrycznych marki MAN?
Przetarg przeprowadzono w celu wyłonienia najkorzystniejszej oferty na zakup autobusów elektrycznych, które w większości miały obsługiwać miejskie linie.
Jaka jest specyfika tras w Zamościu? Jak używane są w związku z tym autobusy MAN?
Zamość jest średniej wielkości miastem, więc autobusy elektryczne MAN są eksploatowane w większości na liniach miejskich. Część autobusów jeździ także na liniach poza terenem miasta. Teren, po którym się poruszają, jest płaski.
Jakie są pierwsze doświadczenia z eksploatacji autobusów MAN? Czy elektryczne MAN-y mają zadowalający zasięg?
Elektryczne MAN-y intensywnie eksploatujemy podczas codziennej jazdy. Na jednym ładowaniu autobusy 12-metrowe przejeżdżają ok. 220 km, a 18-metrowe –180 km. Podczas gorącego lata, jakie mamy w tym roku, deklarowany zasięg tych pojazdów spada do około 150 km.
Jaki jest komfort jazdy? Czy układ klimatyzacji i ogrzewania zapewnia dobre warunki pasażerom i kierowcy? Jak używanie klimatyzacji i ogrzewania wpływa na zasięg?
Komfort jazdy jest zadowalający. Biorąc pod uwagę występujące upały w ostatnim okresie, pasażerowie mają poprawne warunki podróżowania. Używanie klimatyzacji w lecie oraz ogrzewania zimą wpływa w porównywalny sposób na osiągi autobusów elektrycznych.
Jak często autobusy są ładowane? Czy zawsze jest to ładowanie do pełna, czy raczej doładowywanie zgodnie z bieżącymi potrzebami?
W zależności od wykorzystania na poszczególnych liniach. Autobusy ładujemy do pełna, a na dłuższych liniach są doładowywane podczas przerwy.
Jak długo trwa uzupełnianie energii?
Uzupełnianie baterii trwa różnie w zależności od poziomu jej rozładowania oraz pracy ładowarki. Ważne jest tutaj, czy ładowarki pracują z pełną mocą, czy podzieloną na pół przez ładowanie dwóch pojazdów naraz. Czas ładowania może się wahać od 2 do 6 godzin.
Jaka jest opinia mieszkańców Zamościa o nowych autobusach elektrycznych MAN?
Zdania i opinie mieszkańców Zamościa są podzielone. Zdecydowana większość jednak jest zadowolona z komfortu jazdy, jakie dają elektryczne autobusy MAN.
Co o tych autobusach sądzą kierowcy? Czy zajmują się również ładowaniem pojazdów?
Kierowcy są przeszkoleni pod kątem ładowania autobusów, ale w zajezdni zajmują się tym odpowiednie służby. Opinia kierowców jest pozytywna. Autobusy zarówno pod względem technicznym, jak i komfortu jazdy bardzo dobrze sprawdzają się w naszych warunkach.
Jak prowadzona jest obsługa pojazdów? Własnymi siłami czy przy wsparciu firmy MAN?
Obsługę pojazdów na gwarancji prowadzi serwis MAN Truck & Bus, ale my uczestniczymy w tych naprawach.
Jak wypada serwis autobusów elektrycznych w porównaniu ze spalinowymi? Czy jest prostszy?
Za krótko eksploatujemy te pojazdy, żeby to stwierdzić. Jeszcze nie przechodziły obsługi technicznej, więc nie mamy porównania do silników spalinowych.
Czy codzienne przygotowanie autobusu do jazdy (bieżąca kontrola) jest łatwiejsza? Jakie czynności kierowca ma do wykonania przed jazdą?
Codzienna kontrola nie obejmuje już sprawdzania oleju w silniku. Poza tym kierowca ma takie same obowiązki, jak w przypadku autobusów z napędem spalinowym.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Michał Kij