W Schwäbisch Gmünd w Badenii-Wirtembergii debiutuje właśnie nowa rodzina autobusów międzymiastowych Setra MultiClass LE.
Są to wielozadaniowe autobusy do przewozów miejskich, lokalnych i międzymiastowych. Skrót LE oznacza low-entry, czyli niskowejściowy. Gamę tworzą cztery modele o długości od 10,51 do 14,52 m. Poza wariantami z silnikiem wysokoprężnym, dostępne są hybrydy. Autobusy wyposażono m.in. w nowy aktywny układ automatycznego hamowania przed przeszkodą Preventive Brake Assist 2 oraz tempomat topograficzny Predictive Powertrain Control (PPC).
Setra MultiClass: Unifikacja i różnorodność
Wszystkie nowe autobusy mają wspólną, zunifikowaną przednią i tylną część nadwozia. Zwisy przedni i tylny są we wszystkich modelach takie same i w każdym z nich oferowane są te same typy pierwszych drzwi, jedno- lub dwuskrzydłowych. Różnica długości poszczególnych wariantów wynika z odmiennego rozstawu osi. Najkrótszy model S 510 LE o długości 10,51 m może mieć 39 miejsc siedzących, S 515 LE o długości 12,21 m – 51 miejsc, S 516 LE również o długości 12,92 m – 55 miejsc, a trzyosiowy S 518 LE o długości 14,52 m – 63 miejsca dla pasażerów.
Płaska, niska podłoga pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami, wznosząca się o dwa stopnie w tylnej części autobusu sprawia, że Setrę MultiClass można z łatwością przystosować do różnego rodzaju przewozów: od miejskich poprzez lokalne do międzymiastowych. Producent oferuje różnorodne możliwości aranżacji i standardu wyposażenia wnętrza, różniące się m.in. typem siedzeń oraz szerokością i rozmieszczeniem wejść. Oprócz pojedynczych drzwi o szerokości 900 lub 1150 mm producent ma w ofercie dwuskrzydłowe o szerokości 1380 mm. Przy środkowych drzwiach może znaleźć się ręcznie rozkładana rampa dla wózka inwalidzkiego, a wewnątrz przeznaczone dla niego miejsce. W zależności od rozmiaru opon, wejście znajduje się na wysokości 311-341 mm w odmianach miejskich z ogumieniem 275/70 R 22,5 lub 355-358 w międzymiastowych z oponami 295/80 R 22,5.
Długa lista opcji
Siedzenia na podestach z jednej lub obu stron nadwozia mogą znaleźć się również w przedniej części pojazdu z niską podłogą. Pod dachem można zamontować półki na bagaż. Można również przewidzieć miejsce na pakunki w okolicy wnęk przednich kół. Wnętrze mogą doświetlać przeszklone, elektrycznie uchylane wywietrzniki na dachu.
Do potrzeb można też przystosować układ ogrzewania i wentylacji. Na życzenie producent montuje wydajne systemy klimatyzacji: EvoCool Light Basic z dwoma modułami dachowymi o mocy 12 kW każdy, przydatny w klimacie umiarkowanym lub EvoCool Basic o mocy od 32 do 39 kW, lepszy w gorętszych okolicach.
Także typ tablicy rozdzielczej można dobrać do zadań. Do wariantów miejskich Setra poleca Cockpit City, do autobusów miejskich i międzymiastowych Cockpit Basic City, a do międzymiastowych Cockpit Basic. Miejsce kierowcy projektowane przy użyciu wirtualnej rzeczywistości (VR), aby dopracować jego ergonomię. Jazdę może wspomagać system kamer 360 stopni. Tempomat PPC jest dostępny wyłącznie w autobusach ze zautomatyzowaną skrzynią PowerShift. Jest ona zarezerwowana dla silnika OM 470 stosowanego tylko w modelu trzyosiowym.
Również hybrydy
Dwuosiowe warianty nowych Setr napędzają silniki OM 936 o pojemności 7,7 l o mocy 299 lub 354 KM. Trzyosiowy S 518 LE ma silnik OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 394 KM. Wszystkie silniki to 6-cylindrowe, rzędowe jednostki wysokoprężne. W modelach dwuosiowych dostępne są ręczne skrzynie GO 190, w najmocniejszym 394-konym zautomatyzowana PowerShift GO 250-8. Ponadto we wszystkich wariantach może być stosowany „automat” z przekładnią hydrokinatyczną ZF Ecolife 2 o 6 przełożeniach. W autobusach dwuosiowych również 7-biegowy Voith Diwa NXT.
Wszystkie modele mają 300-litrowy zbiornik paliwa i 53-litrowy AdBlue. Osobny zbiornik spalinowego ogrzewania, niedostępnego w modelu trzyosiowym, mieści 50 l.
Aby zmniejszyć zużycie paliwa, Setra proponuje również warianty hybrydowe. Są to hybrydy równoległe, wykorzystujące silnik wysokoprężny OM 936 o mocy 299 lub 354 KM oraz 14-kilowatowy silnik elektryczny umieszczony między silnikiem Diesla, a skrzynią biegów. Energia elektryczna dla napędu elektrycznego gromadzi się w superkondensatorach, umieszczonych w dwóch modułach na dachu. Hybrydy występują z „automatami” ZF i Voith.
Konstruktorzy dążyli również do obniżenia masy własnej autobusów. Eksploatację ułatwia system telematyczny Omniplus. Producent oferuje również szkolenia dla kierowców.
Jako pierwsze z linii produkcyjnych od jesieni 2023 roku będą schodzić modele 12 i 13-metrowy. Krótki S 51 LE i trzyosiowy S 518 LE dołączą na początku 2024 roku.