Linię montażową baterii uruchomiono w siedzibie Scanii w Södertälje. Inwestycja pochłonęła 1,5 mld SEK. Umożliwi ona seryjną produkcję elektrycznych pojazdów ciężarowych klasy premium do transportu regionalnego. Do 2030 roku 50% sprzedaży pojazdów Scania mają stanowić ciężarówki elektryczne.
– W Scania postawiliśmy sobie za cel przewodzenie zmianie w kierunku przejścia na zrównoważony system transportowy. Uruchomienie linii montażowej baterii zapewnia nam jeden z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie elektryfikacji – podkreśla Christian Levin, prezes i dyrektor generalny Scania i Grupy TRATON.
Wydajniejsze ogniwa
– Zelektryfikowane rozwiązania to największa transformacja w historii transportu. W 2023 r. proces ten faktycznie nabiera rozpędu. Przykładem tego jest choćby inwestycja w nową linię montażową baterii o wartości 1,5 mld SEK – dodaje Christian Levin.
W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe, zaprojektowane z myślą o ciężkim transporcie. Odznacza się ono ponadprzeciętną wydajnością i wyjątkowo niskim śladem węglowym. Ogniwa są produkowane w fabryce Northvolt ETT w północnej Szwecji. Od 5 września montuje się je w pakiety w nowym zakładzie o powierzchni 18 tys. m2 w Södertälje.
Produkcja na dużą skalę
Ulokowanie zakładu montażowego w sąsiedztwie linii podwozi w Södertälje, którą latem tego roku przeprojektowano pod kątem seryjnej produkcji pojazdów elektrycznych, pozwoliło na stworzenie warunków do szybkiego i wydajnego przepływu produkcji. Na linii montażowej baterii zatrudnienie znajdzie 550 pracowników Scania. Cały proces zautomatyzowano – od przyjęcia towaru przez produkcję po dostawę.
– Pomimo szybko zmieniającego się otoczenia biznesowego, niezmiennie trzymamy się naszego zobowiązania i stawiamy klientów na pierwszym miejscu. Status premium oznacza, że dostarczamy rozwiązania, które są zarówno najwyższej jakości, jak i przyjazne dla środowiska. Ogniwo montowane obecnie w moduły i pakiety jest tego doskonałym przykładem. Może zasilać pojazdy przez 1,5 mln km, co odpowiada okresowi ich eksploatacji. Możliwość przewodzenia zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego wspólnie z naszymi partnerami i klientami, to ogromny przywilej – podkreśla Marcus Holm, dyrektor ds. produkcji i logistyki w Scania.