Renault Trucks podjęło się przebudowy ciężarówki spalinowej na napęd elektryczny. Projekt zrealizowany we współpracy ze start-upem Novumtech przy wsparciu finansowym ADEME, Francuskiej Agencji Transformacji Ekologicznej.
Celem tego przedsięwzięcia jest przede wszystkim ocena ekologicznych, technicznych i ekonomicznych aspektów przebudowy ciężarówek spalinowych na napędzane elektrycznie.
Producent jest zaangażowany w przedłużanie żywotności pojazdów. Wpisuje się to w gospodarkę o obiegu zamkniętym, czerpiącą zasoby z regeneracji, zmiany przeznaczenia i ponownego wykorzystania produktów.
W ramach tego podejścia Renault Trucks wprowadziło szereg inicjatyw. Producent oferuje drugie życie używanym pojazdom ciężarowym dzięki zmianie ich przeznaczenia. Do tej pory ponad 1500 ciężarówek zyskało nowe życie w Fabryce Używanych Ciężarówek w Bourg-en-Bresse. 700 odnowiono w Centrum Używanych Ciężarówek w Lyonie.
Renault Trucks – etapy konwersji
Przemianę 12-tonowego modelu D na pojazd elektryczny wykonano modyfikując jedynie niezbędne do tego elementy. Usunięto silnik Diesla, skrzynię biegów oraz zbiorniki paliwa i AdBlue. Jednocześnie usunięto komponenty związane z silnikiem spalinowym, takie jak pompa hydrauliczna wspomagania układu kierowniczego, sprężarka powietrza zawieszenia i układu hamulcowego oraz sprężarka klimatyzacji.
W podwoziu zamontowano w zamian silnik elektryczny połączony bezpośrenio z wałem napędowym, akumulator litowo-jonowy o pojemności 210 kWh, ładowarkę o mocy 22 kW oraz elektrycznie napędzane podzespoły: sprężarką powietrza zawieszenia i układu hamulcowego, pompą hydrauliczną wspomagania układu kierowniczego, sprężarką klimatyzacji, a także elektryczne ogrzewanie kabiny.
Kolejnym etapem projektu jest uzyskanie homologacji przerobionego pojazdu. Po jej uzyskaniu firma rozpocznie fazę testów praktycznych we współpracy z Clovis Grand Paris we Francji.
Projekt modernizacji, zrealizowany dzięki współpracy z Novumtech, został przeprowadzony w CampX w zakładzie w Lyonie. Celem CampX jest przyspieszenie innowacji poprzez zacieśnienie współpracy między zespołem inżynierów Renault Trucks z Lyonu i start-upami.