środa, 12 marca, 2025
Strona głównaAktualnościPodsumowanie stycznia przez pryzmat ogłoszeń OTOMOTO

Podsumowanie stycznia przez pryzmat ogłoszeń OTOMOTO

Podsumowanie stycznia w ogłoszeniach pozwala z nadzieją patrzeć na rok 2025. Widać bowiem oznaki stabilizacji i poprawę nastrojów konsumenckich. Niedużą, ale zauważalną. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 1,9% r/r. To poniżej oczekiwań, ale sektor motoryzacyjny utrzymuje pozytywną dynamikę wzrostu.

W styczniu liczba wizyt na OTOMOTO wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy biznesowi pierwszy raz w historii raportu sprzedają pojazdy szybciej niż osoby prywatne. Rynek maszyn ciężkich wskazuje na zwiększony popyt, co daje nadzieje ożywienie w sektorze. Ogółem zarejestrowano 342 763 samochodów, co oznacza wzrost o 5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca OTOMOTO odnotowało 14,7 mln użytkowników w styczniu 2025 r., a średnia długość wizyty wyniosła 12:29 min.

Nastroje konsumenckie w górę. Powoli, ale jednak

Na początku 2025 roku obserwujemy stabilizację trendów rynkowych. Wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do -15,1, a wskaźnik wyprzedzający do -9,9. Optymizmem napawa zwiększenie się odsetka osób deklarujących prawdopodobny zakup samochodu w najbliższych 12 miesiącach (o 0,39%). Wzrost wskaźników pokazuje, że konsumenci ostrożnie, ale stopniowo odzyskują pewność co do swojej sytuacji finansowej. Według wstępnych danych GUS, PKB w 2024 roku wzrosło realnie o 2,9% r/r, co jest znaczącą poprawą względem wzrostu o 0,1% w 2023 roku. Inflacja utrzymuje się poniżej 5% r/r.

Podsumowanie stycznia uwzględnia czas poszukiwań i ceny

W styczniu OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln użytkowników, a liczba wizyt wzrosła o 9% r/r. Użytkownicy średnio spędzali na stronie 12,5 minuty, przeglądając 14,7 odsłon na wizytę. Jeśli chodzi o dni, największa aktywność przypadała w niedziele i święta, a jeśli chodzi o godziny to 17:00-21:00. Użytkownicy są aktywni i intensywnie przeglądają oferty poszukując aut, częściej odwiedzając platformę w ciągu miesiąca. To może wskazywać na duże zaangażowanie i realną chęć zakupu.

Ceny aut używanych na OTOMOTO wzrosły o 3% m/m dla użytkowników biznesowych, podczas gdy w segmencie prywatnym spadły o 3,45%. Mediana cen aut w skali kraju obniżyła się o 1000 zł m/m, przy czym największe spadki odnotowano w województwach podkarpackim (-2700 zł) oraz lubelskim, lubuskim i opolskim (-1900 zł). Jedynym regionem, w którym ceny wzrosły, było województwo łódzkie (+400 zł m/m). Spadek cen może wynikać z faktu, że prywatni sprzedający nie zdążyli sprzedać swoich pojazdów w grudniu i obecnie wystawiają “rocznikowo starsze”, zaś sprzedający biznesowi mieli wystarczająco czasu, aby zaopatrzyć się w nowy towar, który może być zaoferowany po wyższych cenach.

Użytkownicy biznesowi sprzedają szybciej

Podsumowanie stycznia wykazało, że średni czas aktywności ogłoszeń biznesowych skrócił się o 2 dni. Dla sprzedawców prywatnych pozostał bez zmian. Po raz pierwszy ​
​w historii raportów średni czas aktywności ogłoszeń dla użytkowników indywidualnych przekroczył wartości biznesowe. Wskaźnik MDS (średni czas potrzebny na wyprzedaż wszystkich ogłoszonych aut) wzrósł z 68 dni w grudniu 2024 do 81 dni w styczniu 2025. Taka wartość MDS jest typowa dla stycznia. Do jego obliczenia używamy szacunku sprzedaży aut z okresu ostatnich 45 dni, tj. okresu świąteczno-noworocznego. Wiosenne ożywienie na rynku powinno przyczynić się do skrócenia tego wskaźnika ​
​w kolejnych miesiącach.

Maszyny ciężkie bardziej poszukiwane

Segment maszyn ciężkich odnotował wzrost wskaźnika kupujących o 13 p.p. m/m, co sugeruje zwiększone zainteresowanie tym rynkiem. Po słabszym 2024 roku, w którym sektor notował spowolnienie, początek 2025 roku przynosi odbicie i wzrost aktywności kupujących. 

Najwyższe ceny odnotowano w segmencie pojazdów ciężarowych i budowlanych. Tam ponad 56% ofert przekracza 100 000 zł, a 29,3% ofert dotyczy pojazdów powyżej 200 000. zł. Najbardziej spolaryzowanym segmentem jest sektor agro. W kategorii przyczep aż 80% pojazdów kosztuje mniej niż 100 000 zł. Z kolei w innych kategoriach widoczna jest większa rozpiętość cenowa.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź