We wszystkich DAF-ach nowej generacji pojawi się standardowy pakiet układów wspomagających kierowcę (ADAS). Nowe systemy pojawią się w modelach XB, XD, XF, XG i XG+ od stycznia 2024 r.
Jest to związane głównie z wprowadzeniem najnowszej wersji ogólnych zasad bezpieczeństwa (ang. General Safety Regulation – GSR) w krajach Unii Europejskiej, kładącej nacisk na ochronę m.in. pieszych i rowerzystów.
Stosowany przez DAF-a zaawansowany układ awaryjnego hamowania (ang. Advanced Emergency Braking System, AEBS) najnowszej generacji jest wyposażony w radar i kamerę, sygnalizując obecność niechronionych użytkowników dróg przed pojazdem. Dodatkowy radar odpowiada za nową funkcję Drive-off assist, która wykrywa pieszych i rowerzystów i ostrzega kierowcę o ich bliskości, gdy pojazd porusza się z niską prędkością. Układ Event Data Recorder rejestruje obrazy i dane po aktywacji ostrzeżenia o hamowaniu z wykorzystaniem układu AEBS, a DAF Side & Turn Assist ostrzega kierowcę, gdy piesi, rowerzyści lub inne pojazdy znajdują się w martwych polach aż do tylnej krawędzi przyczepy.
Ponadto w DAF-ach nowej generacji będzie wyposażony w układ Speed Limit Recognition, który informuje kierowcę o aktualnych ograniczeniach prędkości i ostrzega go w przypadku ich przekroczenia. Z kolei układ Lane Departure Warning System pomaga uniknąć niebezpiecznych sytuacji, ostrzegając kierowcę o potencjalnie niezamierzonych zmianach pasa ruchu.
Nowa kamera cofania pokazuje na wyświetlaczu w kabinie, co dzieje się z tyłu pojazdu. Asystent świateł drogowych (opcjonalny) automatycznie wyłącza światła drogowe, gdy inne pojazdy nadjeżdżają z przeciwnej strony lub jadą przed nami. Z kolei funkcja sygnału zatrzymania awaryjnego, znana już z poprzednich modeli DAF-a, ostrzega innych użytkowników dróg poprzez włączenie świateł awaryjnych o gwałtownym obniżeniu prędkości pojazdu.
Wprowadzono także nowe funkcje, które jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo kierowcy. Nowy układ DAF Drowsiness Detection ocenia czujność kierowcy oraz informuje o konieczności zrobienia przerwy. Dostępne jest też przygotowanie pod blokadę alkoholową, które ułatwia montaż urządzenia umożliwiającego uruchomienie silnika dopiero po uzyskaniu negatywnego wyniku badania na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu.