poniedziałek, 14 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościNiewłaściwe zabezpieczenie ładunku to nawet 5000 euro kary

Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku to nawet 5000 euro kary

Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku co roku przyczynia się do  incydentów i wypadków. Są państwa UE, w których obowiązują  szczegółowe przepisy w tym zakresie. Nieprawidłowości, jeśli zostaną wykryte, mogą kosztować nawet kilka tysięcy euro. Do tego służby dołożyć mogą zakaz jazdy do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony właściwie.

Większość państw członkowskich wymaga, aby ładunek został umieszczony na pojeździe w taki sposób, aby nie zagrażał osobom ani towarom. Nie może pozostawać poza pojazdem (na przykład przytwierdzony z tyłu) ani z niego spaść. Zalecane jest także regularne sprawdzanie mocowań ładunku w czasie przewozu zawsze, gdy jest to możliwe. Pierwszej kontroli należy dokonać najlepiej po kilku kilometrach podróży na postoju w bezpiecznym miejscu – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Jak bezpiecznie zamocować ładunek?

Mocowanie trzeba sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczajnym zdarzeniu podczas jazdy. Podobnie jest w przypadku częściowego doładowania lub rozładowania na trasie przewozu. Po załadowaniu lub rozładowaniu drobnicy, jak to często ma miejsce w transporcie dystrybucyjnym, należy przywrócić mocowania pozostałych towarów. 

Rozwiązania z zakresu mocowania ładunków, siły i wytrzymałość konstrukcji nośnych, wymagania mocowania i osprzętu mogą być znalezione w następujących normach ISO oraz EN:

  • EN 12195-1 – Obliczenia sił mocowania
  • EN 12195-2 – Pasy mocujące ładunki 
  • EN 12195-3 – Odciągi łańcuchowe
  • EN 12640 – Punkty mocowania
  • EN 12642 – Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych

Ile wynoszą kary za niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu?

Nieprzestrzeganie warunków zabezpieczania ładunku na pojeździe naraża kierowcę i przewoźnika na poważne konsekwencje. Mowa nie tylko o konieczności zapłaty odszkodowania przy uszkodzeniu przesyłki. Istnieją także kary administracyjne, których wielkość w poszczególnych krajach bywa różna.

Maurycy Kieruj mówi, że najbardziej restrykcyjnie do sprawy podchodzą Niemcy. Tam kara za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku może kosztować przewoźnika nawet 5000 euro, a kierowcę – 120 euro mandatu. W większości państw obie strony ponoszą jednak solidarną odpowiedzialność. To oznacza mandat rzędu kilkuset euro dla kierowcy i firmy oraz dodatkowe problemy z realizacją przewozu do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony zgodnie z przepisami.

Sankcje za niewłaściwe zamocowanie ładunku w wybranych krajach UE

Kraj      Podstawa prawnaMandat/kara dla kierowcy            Kara dla firmy/przewoźnikaInne sankcje                             
Niemcy§22, §23 StVO; §31 StVZO; OWiG                  35 – 120 €                                     do 5.000 €Punkty karne; zakaz jazdy    
FrancjaCode de la route art. R312-19; Arrêté 1999  135 - 750 €                             Odpowiedzialność solidarna z kierowcąZakaz jazdy do czasu poprawy
WłochyCodice della Strada art. 164; Circolare MIT85 – 338 €Kary administracyjne przy ponownych naruszeniachZakaz jazdy do czasu poprawy
HolandiaRVV1990; Dyrektywa 2014/47/UE wdrożona370 €                                    Możliwa odpowiedzialność                        Zakaz jazdy  do czasu poprawy                            
RumuniaCodul Rutier; OG nr. 43/1997; HG nr. 69/2012             ok. 290–580 lei (~60–120 €)      od 1.000 do 4.000 lei (~200–800 €)  Zakaz jazdy  do czasu poprawy                            

Niemcy, Włochy, Francja, Rumunia – jak to jest w innych krajach UE?

W Niemczech BALM (Federalny Urząd Logistyki i Mobilności) jest bardzo aktywny w zakresie kontroli ładunków. Służby sprawdzają obliczenia według normy EN 12195-1. Wymagają posiadania dowodu obliczeń mocowania w razie kontroli (jest zalecany, ale nie zawsze wymagany formalnie).

Z kolei we Francji z kontrolą trzeba się liczyć nie tylko na drodze, ale też na parkingach. Prowadzi je kilka różnych jednostek, w tym lokalna żandarmeria, policja i DREAL (Regionalne Dyrekcje ds. Środowiska, Planowania i Mieszkalnictwa). W niektórych regionach kontrole są szczególnie skrupulatne. Jako wzorca do oceny często używa się normy EN 12195-1.

Za kontrole ładunków we Włoszech kontrole odpowiada Polizia Stradale i Motorizzazione, która coraz częściej zatrzymuje pojazdy również na głównych trasach. Posiadanie dokumentacji mocowania (np. wyliczenia sił mocujących) jest zalecane. Natomiast Rumunii kontrolę mocowania ładunku przeprowadza Policja drogowa (Poliția Rutieră) i ARR (Autoritatea Rutieră Română). Do zatrzymania w tym celu coraz częściej dochodzi na przejściach granicznych i w głównych korytarzach transportowych.

Znajomość lokalnych przepisów w zakresie mocowania ładunków jest kluczowa, żeby nie narazić się na sankcje podczas kontroli. Warto również mieć na uwadze, że stan mocowań w poszczególnych krajach sprawdzać mogą różne służby.

Maurycy Kieruj przyznaje, że nieprawidłowości w tym zakresie mogą zaburzyć transport i narazić przewoźnika na kary umowne, na przykład w związku z opóźnieniami. Jeśli przewoźnik podejrzewa, że kara została nałożona bezpodstawnie, powinien się odwołać u odpowiedniego organu. W tym pomóc może wyspecjalizowana kancelaria prawna.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź