wtorek, 17 września, 2024
Strona głównaAktualnościYutong: Nie tylko nowe baterie

Yutong: Nie tylko nowe baterie

Elektryfikacja transportu to wyścig nowoczesnych technologii. Yutong wkrótce wprowadzi nowe, jeszcze bardziej wydajne baterie, zapowiada Marcin Kucharski, prezes zarządu spółki Busnex Poland.

Busnex zajmuje się importem chińskich autobusów Yutong od bez mała pięciu lat. W tym czasie ulokował sporo pojazdów w mniejszych miastach. Dla kilku z nich była to zmiana przełomowa. Kętrzyn zainwestował w elektryczne Yutongi i jednocześnie wprowadził z początkiem 2023 roku bezpłatną komunikację miejską. Kupując dwa Yutongi Lidzbark Warmiński uruchomił pod koniec 2021 roku pierwsze w swojej historii miejskie przewozy autobusowe, także bezpłatne. Rok później dokupił następne dwa i dzięki temu komunikacja w mieście jest obsługiwana w 100% przez autobusy elektryczne.

Yutongi jeżdżą również ulicami Giżycka, Iławy, Łomży, Bielska Podlaskiego, Polkowic, Ostrowca Świętokrzyskiego, Wałcza, a także Białegostoku i Jeleniej Góry. Ponadto jako szkolne autobusy elektryczne pracują w gminach: Bobowa, Śniadowo, Ojrzeń, Ożarów Mazowiecki i Jawornik Polski. Ogółem do marca 2024 roku Busnex dostarczył do polskich klientów 133 autobusy, w tym 56 elektrobusów w samym tylko 2023 roku. Plan na 2024 zakłada przekroczenie okrągłej liczby 200 dostarczonych autobusów.

Wkrótce Busnex zrealizuje prestiżowy kontrakt dla Warszawy, opiewający na 18 autobusów elektrycznych Yutong U12. Wejście marki do dużej aglomeracji, oznacza nowy etap rozwoju sprzedaży w Polsce.

Półtora miliona kilometrów

Firma Yutong ma 10% udziału w światowym rynku autobusów „zeroemisyjnych”. W 2023 roku sprzedała na całym świecie ponad 36 500 autobusów, czyli o prawie 21% więcej niż w 2022. Jest poważnym konkurentem również dla producentów europejskich. W tym roku dostarczyła do Wielkiej Brytanii swój tysięczny autobus i zakończyła dostawę 250 autobusów dla komunikacji miejskiej w Atenach i Salonikach. W Polsce, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Norwegii, Danii i we Włoszech jeździło pod koniec 2023 roku już ponad 2200 elektrobusów tej marki.

Yutong U18 ma bezkobaltowe baterie o pojemności ponad 560 kWh. Jest wyposażony w czworo drzwi i może zabrać na pokład do 120 osób.

Polska jest dla Yutonga jednym z ważnych rynków europejskich. Właśnie dlatego pokaz nowego, przegubowego U18 odbył się w listopadzie 2023 roku w Warszawie, zaraz po europejskim debiucie tego modelu na targach Busworld w Brukseli. Obecnie Busnex ma kompletną ofertę pojazdów. Obejmuje ona autobusy miejskie o długości 7, 9, 11, 12 i 18 m oraz elektryczne modele dalekobieżne i turystyczne.

Do atutów Yutonga należą wydajne akumulatory firmy CATL. Obie firmy ściśle współpracują. Chiny rozwijają program produkcji pojazdów zasilanych „nową energią” (ang. new energy vehicles – NEV) od 2009 roku. Zaliczane są do nich hybrydy plug-in (PHEV) oraz samochody elektryczne na baterie (BEV) i z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV). Chińskie firmy opanowały wszystkie etapy produkcji: od pozyskiwania surowców potrzebnych do wytwarzania baterii po montaż gotowych pojazdów. Dzięki temu zdobyły niezbędne doświadczenie, które pozwala im szybko rozwijać nowe typy akumulatorów.

– CATL zaprezentował niedawno akumulator o jeszcze wyższej gęstości energii z gwarancją na 15 lat i przebieg 1,5 mln km. Yutong będzie jednym z pierwszych odbiorców tych akumulatorów – zapowiada Marcin Kucharski.

Test Yutong jako argument

Busnex regularnie udostępnia swoje autobusy do testów. W ten sposób najłatwiej przekonać potencjalnych nabywców o zaletach Yutongów. Jednym z przedsiębiorstw, które prowadziły próby, były warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe. Test 12-metrowego U12 rozpoczął się 15 maja 2023 roku i trwał prawie rok. Miał na celu sprawdzenie parametrów technicznych oraz walorów użytkowych autobusu na różnych stołecznych liniach. W tym okresie MZA sprawdzały zasięg oraz niezawodność pojazdu przy zmiennej pogodzie i natężeniu ruchu. Zmieniało się również obciążenie. Raz autobus jechał prawie pusty, innym razem pękał w szwach.

W trakcie próby Yutong U12 pokonał 79 700 km po warszawskich ulicach. W rekordowym dniu przejechał w trakcie dziennej zmiany 403 km, zużywając średnio 63 kWh/100 km. Gdy zjechał do zajezdni stan naładowania baterii wynosił nadal 21%. Średnie zużycie energii z rocznych testów wyniosło 89 kWh/100 km.

wać miejskie floty, nie tylko autobusowe. Tego rodzaju oferta stanowiłaby również zachętę do elektryfikacji i inwestowania w infrastrukturę do ładowania. Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 6-7/2024

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź