Tylko w 2021 r. Maxus sprzedał w Chinach blisko 6 mln aut elektrycznych, jednocześnie eksportując 679 tysięcy pojazdów. W Europie działa już na kilku rynkach, a od roku również w Polsce.
Rynek aut elektrycznych nabiera tempa. Do końca lipca 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych w sumie 42 265 szt. pojazdów elektrycznych, w tym dostawczych i ciężarowych 4778 szt. W pierwszej połowie tego roku rynek odnotował wzrost sprzedaży samochodów bateryjnych o 57%. A prognozy są optymistyczne. Wraz z rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami użytkowników, intensywnie rozwija się też infrastruktura. Według danych PSPA, pod koniec lipca bieżącego roku w Polsce funkcjonowały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (5884 punktów). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Najszybsze ładują pojazdy mocą do 350 kW. Tylko w lipcu uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów). W Europie takich punktów jest już ponad 500 tysięcy.
Prosto z Szanghaju
Maxus jest częścią chińskiego giganta SAIC Motor z siedzibą w Szanghaju. Koncern działa od 1958 roku, nieustannie pracując nad udoskonalaniem produktów i wdrażaniem rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Dzięki bogatemu doświadczeniu w opracowywaniu strategii rozwoju i rozszerzania dystrybucji, SAIC Motor odegrał istotną rolę przy wprowadzaniu Volkswagena i GM na rynek chiński. Dla tych koncernów do dziś jest najważniejszym partnerem z Państwa Środka. SAIC Motor od lat jest największym chińskim oraz jednym z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych. Firma znajduje się na liście największych spółek świata, Fortune Global 500.
W Europie Maxus pojawił się w 2018 roku za sprawą norweskiego partnera RSA. Skandynawowie w krótkim czasie zbudowali sieć liczącą 125 punktów dilerskich. Marka obecna jest w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Islandii, Grenlandii, na Wyspach Owczych oraz w Polsce.
U nas oferta obejmuje dwa pojazdy dostawcze: e-Deliver 3 i e-Deliver 9, średniej klasy SUV-a – Euniq 5, 6-osobowego – Euniq 6, 9-osobowego minivana – MIFA9 oraz pierwszego w Europie elektrycznego, 5-osobowego pikapa – Maxus eT90.
Maxus idealny dla kuriera
Maxus może się już pochwalić pierwszym sukcesem na polskim rynku. Właśnie we flocie Poczty Polskiej rozpoczęło pracę 25 e-Deliver 3, które obsługują przesyłki w 19 polskich miastach. Jedną z głównych zalet tego elektrycznego dostawczaka średniej wielkości, jest konstrukcja, która została specjalnie opracowana dla napędu elektrycznego. Dzięki temu zaoszczędzono 200 kg na masie samego pojazdu, co przekłada się na ładowność, która dochodzi do 930 kg. Do wyboru są dwie wersje o długości 4555 lub 5145 mm. Szerokość w obu przypadkach wynosi 1780 mm. Rozstaw osi krótszej odmiany to 2910 mm, a dłuższej 3285 mm. W zależności od wersji w ładowni mieści się 4,8 lub 6,3 m³ ładunku. Samochód może też holować przyczepę o masie całkowitej do 1025 kg. e-Deliver 3 ma sporo możliwości, oprócz furgonu można też zamówić podwozie pod zabudowę, dostosowujące ten pojazd do najbardziej specjalistycznych zadań.
Do 342 km zasięgu
Samochód napędza silnik elektryczny o maksymalnej mocy 120 KM, dostępny moment obrotowy to 255 Nm. Prędkość została ograniczona do 120 km/h w przypadku furgonu i 90 km/h w przypadku podwozia pod zabudowę.
Akumulator o pojemności 50,23 kWh zapewnia zasięg wg WLTP do 238 km, a w mieście do 342 km. Korzystając z szybkiej ładowarki (DC), można go naładować od 5 do 80% w ciągu 45 minut. Pokładowa ładowarka dostępna w opcji może ładować prądem zmiennym z mocą do 22 kW. W standardzie oferowana jest ładowarka o mocy 6,6 kW.
Kierowca ma do dyspozycji dwa tryby jazdy: normalny i ekonomiczny. By odciążyć układ hamulcowy, można skorzystać z efektywnej rekuperacji, która ma trzy poziomy: lekki, średni i mocny.
Maxus e-Deliver 3 jest jednym z najtańszych pojazdów w segmencie i jednocześnie łatwym w dopasowaniu do indywidualnych potrzeb. Podstawowy wariant kosztuje 151 167 zł brutto. W ramach rządowego programu „Mój elektryk”, przedsiębiorcy mogą liczyć maksymalnie na 70 tysięcy zł bonifikaty.
Również minibus
Drugi dostawczak oferowany na naszym rynku to Maxus e-Deliver 9. Występuje z dwoma długościami: 5545 i 5940 mm oraz dwoma rozstawami osi: 3365 lub 3760 mm. Tylne, podwójne drzwi otwierają się o kąt 236 stopni, co w połączeniu z niskim progiem ładowni, ułatwia załadunek np. przy użyciu wózka widłowego. W zależności od wybranej specyfikacji, e-Deliver 9 może zmieścić 9, 7, 11 lub 13 m3 (do pięciu europalet). Maksymalna ładowność to 1200 kg. Maxus e-Deliver 9 może holować przyczepę o masie całkowitej do 1,5 tony.
W tym wypadku można też wybrać odpowiednią do zastosowania pojemność akumulatora. Oferowane są trzy warianty: 51,5, 72 lub 88,55 kWh. Czas uzupełniania energii w dwóch pierwszych wersjach od 20 do 80% to 36, a w topowej specyfikacji 45 minut. Do dyspozycji jest też ładowarka pokładowa o mocy ładowania 6,6 kW oraz 11 kW.
Maxus zapewnia jeden z najlepszych zasięgów na rynku. W przypadku największej baterii wg WLTP dochodzi on do 353 km w mieście.
e-Deliver 9 napędza silnik elektryczny o mocy 200 KM i momencie obrotowym 310 Nm. Prędkość maksymalną ograniczono do 100 km/h.
Funkcjonalnie i nowocześnie
Maxus to również komfortowe miejsce pracy kierowcy. W kabinie znajduje się wiele funkcjonalnych schowków i pojemników na drobiazgi lub butelki z wodą. Za pomocą fizycznych przełączników można obsługiwać kluczowe funkcje. Dotykowy ekran multimediów można połączyć z telefonem i korzystać z ulubionych aplikacji za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auto. W standardzie zamontowano sześć poduszek powietrznych, system monitorujący martwe pole oraz układ ostrzegający przed kolizją i w razie potrzeby, uruchamiający hamulce, by zminimalizować zagrożenie.
Ceny e-Deliver 9 zaczynają się od 303 578 zł brutto. Jeśli uwzględnimy rządowe wsparcie programu „Mój elektryk”, finalna cena zmaleje nawet do 233 578 zł. Podobnie jak w przypadku e-Deliver 3, tak i tu można wybrać furgon lub podwozie z kabiną pod dowolną zabudowę. Dodatkowo oferowany będzie też 8-miejscowy minibus.
Sprawdzone w praktyce
e-Deliver 3 i 9 przeszły pomyślnie szereg wymagających testów w przedsiębiorstwach logistycznych na terenie Polski. Operatorzy docenili wysoką ładowność oraz zasięg przekraczający 300 km, co eliminuje konieczność uzupełniania energii w ciągu dnia roboczego. Na terenie dużych aglomeracji istotna okazała się również możliwość poruszania buspasami oraz bezpłatnego parkowania.
Samochody dostawcze Maxusa objęte są gwarancją na 5 lat lub do 100 tysięcy km przebiegu. Akumulator trakcyjny ma gwarancję na 8 lat z limitem kilometrów na poziomie 160 tysięcy.
RSA Polska nieustannie pracuje też nad rozbudową sieci dilerskiej, która obecnie liczy ponad 20 przedstawicieli Maxusa w Polsce. Oficjalni partnerzy znajdują się m.in. w Warszawie, Trójmieście, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach, a lista dilerów cały czas się zwiększa. W ciągu najbliższych miesięcy sieć ma pokryć swoim zasięgiem cały obszar Polski.