środa, 15 października, 2025
Strona głównaAktualnościIX Konferencja PPLNG i bioLNG w Gdyni

IX Konferencja PPLNG i bioLNG w Gdyni

IX Konferencja PPLNG i bioLNG (6-7 października) zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów. Podkreślali oni zgodnie, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe. To strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.

W trakcie obrad uczestnicy analizowali, jak rynek gazów skroplonych wpisuje się w nową architekturę energetyczną kontynentu. W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych, LNG coraz wyraźniej odgrywa rolę nie tylko alternatywnego źródła energii, ale kluczowego elementu bezpieczeństwa energetycznego. Równolegle bioLNG, wytwarzane z biometanu, staje się paliwem realnie wspierającym redukcję emisji w transporcie ciężkim i morskim.

Brak zależności = stabilność gospodarki

Tym razem uwaga padła na trzy kluczowe obszary: transport drogowy, morski oraz energetykę. W obecnej sytuacji uniezależnienie się od dostaw paliw spoza Europy staje się fundamentem stabilności energetycznej i gospodarczej. Zarówno Polski, jak i całego kontynentu.

„Dlatego tak wiele uwagi poświęcono biometanowi, który odgrywa strategiczną rolę w zastępowaniu importowanego gazu, szczególnie z kierunków wschodnich. Jednocześnie uczestnicy konferencji zgodnie wskazywali, że rozwój tego sektora wymaga stabilnych regulacji oraz skutecznych mechanizmów wsparcia”– mówi Katarzyna Konowrocka, dyrektor programowa IX Konferencji PPLNG i bioLNG.

LNG i bioLNG jako filary bezpieczeństwa

Pierwszy dzień konferencji poświęcono aktualnym trendom w polityce energetycznej oraz roli LNG i bioLNG w procesie transformacji gospodarki. Już otwierające wystąpienia wyznaczyły ton dyskusji, koncentrując się na strategicznym znaczeniu biometanu oraz wyzwaniach związanych z raportowaniem zrównoważonego rozwoju.

Jednym z najważniejszych punktów programu była debata o transformacji energetycznej w transporcie. Eksperci wskazywali, że bioLNG to obecnie najbardziej realna i ekonomicznie uzasadniona alternatywa dla tradycyjnych paliw w ciężkim transporcie drogowym. Elektryfikacja tego segmentu — ze względu na ograniczenia techniczne oraz operacyjne — nie jest obecnie rozwiązaniem wystarczającym. Tymczasem europejska infrastruktura, obejmuje już blisko 800 stacji. To umożliwia swobodne tankowanie pojazdów, a inwestycje w tabor napędzany bioLNG szybko się zwracają. Jednocześnie wspierają dekarbonizację łańcuchów dostaw. Brak modernizacji flot może natomiast w krótkim czasie osłabić konkurencyjność polskich przewoźników wobec firm zachodnich. Dekarbonizacja transportu przestaje być trendem – staje się koniecznością.

Debata „Transformacja energetyczna w transporcie: LNG i bioLNG jako kluczowe ogniwo”. BioLNG to paliwo, które już dziś może być z powodzeniem wykorzystywane w transporcie drogowym na długich dystansach. W Polsce jeździ obecnie blisko 3500 ciężarówek, które mogłoby zasilić to niskoemisyjne paliwo. Dla firm transportowych, obok aspektu środowiskowego, ogromne znaczenie ma wymiar ekonomiczny. Stosowanie bioLNG pozwala bowiem znacząco obniżyć koszty operacyjne.

„Wyzwanie stanowi jednak brak krajowej produkcji. Obecnie nie dysponujemy jeszcze działającą biometanownią, co uniemożliwia lokalne wytwarzanie paliwa. Liczymy, że w najbliższych miesiącach uruchomiona zostanie pierwsza stacja bioLNG z gazem produkowanym w Polsce”
– mówi Jacek Nowakowski, wiceprezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG.

Transport morski i regulacje FuelEU Maritime

W dalszej części dnia uczestnicy dyskutowali m.in. o kluczowym znaczeniu rejestrów gwarancji pochodzenia biometanu w przyszłym handlu oraz przepisach FuelEU Maritime. Będą one mieć kluczowe znaczenie dla żeglugi w najbliższych latach. Podkreślono, że proaktywne podejście przedsiębiorstw z całego łańcucha dostaw biometanu i bioLNG może stać się istotnym „driverem” rynku. Projekty biometanowe — dzięki klarowniejszym ramom regulacyjnym i rosnącemu popytowi — mają szansę stać się inwestycjami bankowalnymi. LNG i bioLNG stanowią dziś realne paliwa przejściowe dla nowoczesnego transportu morskiego. LNG stanowi alternatywę dla paliw konwencjonalnych. BioLNG umożliwia osiągnięcie neutralności klimatycznej bez konieczności przebudowy floty czy infrastruktury portowej.

LNG, które można mieszać z bioLNG w dowolnych proporcjach, pozwala spełniać surowe wymogi dekarbonizacyjne narzucone przez dyrektywę FuelEU Maritime oraz regulacje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Według analiz, spalanie gazu ziemnego prowadzi do redukcji emisji CO₂ nawet o 20–25% w porównaniu do tradycyjnych paliw kopalnych. W przypadku biometanu redukcja może być jeszcze większa. W zależności od technologii i surowca biometan może być paliwem ujemnoemisyjnym, co oznacza nawet -120% CO₂e w całym cyklu życia paliwa.

„Dysponujemy pełnym zakresem kompetencji w obszarze LNG – zarówno technologicznych, projektowych, jak i wykonawczych. Polska znajduje się w czołowej trójce krajów europejskich pod względem potencjału produkcji biometanu. Patrzymy w przyszłość z optymizmem i z nadzieją oczekujemy na uruchomienie mechanizmów wsparcia. To bardzo dobry moment dla naszej branży”
– podkreśla Adam Niklewski, prezes Polskiej Platformy LNG i bioLNG, zastępca w Radzie Nadzorczej DNV.

Jednocześnie jedną z głównych barier rozwoju LNG jako paliwa wykorzystywanego w transporcie morskim na Morzu Bałtyckim pozostaje niedostatecznie rozwinięta infrastruktura bunkrowania jednostek pływających.

Rozwój technologii umożliwiających tankowanie statków na pełnym morzu może znacząco wzmocnić pozycję Polski na głównych szlakach handlowych regionu. GAZ-SYSTEM wykonał w tym zakresie istotny krok, uruchamiając nabrzeże eksportowe LNG w Świnoujściu. To pozwala na bezpośrednie zaopatrywanie bunkrów w krajowym terminalu.

„Kolejnym etapem powinien być rozwój floty, a impulsem do tego mogą stać się sukcesy polskich stoczni w budowie jednostek napędzanych LNG, które potwierdzają rosnące kompetencje i potencjał krajowego przemysłu morskiego” – zauważa Krzysztof Czerski, Senior Naval Architect Team Lead, Energy & Alternative Fuels w Seatech Engineering.

Nagrody Polskiej Platformy LNG i bioLNG

Ważnym punktem programu pierwszego dnia konferencji była gala wręczenia Nagród Polskiej Platformy LNG i bioLNG 2025 w kategorii Instytucja Roku. Laureatem została firma Südzucker Polska, która we wrześniu uruchomiła w cukrowni w Strzelinie (woj. dolnośląskie) największą w Europie biogazownię o mocy 45 MW. Instalacja została zaprojektowana z myślą o uszlachetnianiu biogazu do jakości biometanu i jego wtłaczaniu do krajowej sieci gazowej.

Drugi dzień konferencji poświęcono zagadnieniom technologicznym i infrastrukturalnym. Omawiano nowoczesne rozwiązania sprzyjające poprawie efektywności energetycznej i ograniczaniu emisji. Wśród kluczowych tematów znalazły się technologie przechwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS – Carbon Capture and Storage) oraz jego wychwytywania i ponownego wykorzystania (CCUS – Carbon Capture, Utilization, and Storage), uznawane za ważny element przyszłej infrastruktury dekarbonizacyjnej. Eksperci podkreślali również rosnące znaczenie wykorzystania energii chłodu z LNG, które może w istotny sposób zwiększyć efektywność energetyczną przedsiębiorstw.

Terminal FSRU

Dyskutowano także o roli terminala FSRU jako strategicznego elementu bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz o korzyściach płynących z zastosowania LNG i bioLNG w transporcie morskim i drogowym. Przedstawiono możliwości finansowania projektów biogazowych i biometanowych, które mogą znacząco przyspieszyć rozwój sektora. Kolejne sesje dotyczyły redukcji emisji CO₂ w przemyśle, innowacyjnych technologii skraplania biometanu, systemów pomiarowych oraz znaczenia LNG małej skali dla lokalnego bezpieczeństwa energetycznego. Omówiono także praktyczne aspekty rozliczania energii i emisji oraz działania ESG w sektorze transportowym i energetycznym.

Uczestnikom wydarzenia odczytano list od Ministry Klimatu i Środowiska Pani Pauliny Hennig-Kloski. Podkreślono w nim znaczenie rozwoju rynku LNG i bioLNG dla bezpieczeństwa energetycznego oraz transformacji klimatycznej Polski. Ministra zaznaczyła, że krajowy potencjał biometanu, szacowany na 3,2 mld m³ rocznie, może znacząco ograniczyć zależność od importu paliw kopalnych. Wskazano również, że bioLNG stanowi realną alternatywę dla tradycyjnych paliw gazowych, wpisując się w cele Dyrektywy RED II, inicjatywy REPowerEU oraz Biometanowego Partnerstwa Przemysłowego.

Wydarzenie zakończyła wizyta studyjna na promie Ro-Pax napędzanym LNG. Pozwoliła ona uczestnikom zobaczyć, jak nowoczesne technologie gazowe w praktyce wspierają transformację sektora transportowego i morskiego.

Od rozmów do decyzji

IX Konferencja PPLNG i bioLNG potwierdziła, że Polska ma realny potencjał, by stać się hubem kompetencyjnym i technologicznym w zakresie LNG i bioLNG w regionie Morza Bałtyckiego. Uczestnicy wydarzenia zgodzili się, że przyszłość należy do paliw, które łączą niską emisyjność z niezawodnością dostaw. LNG i bioLNG spełniają oba te warunki. Wspólnym wnioskiem konferencji było również to, że bioLNG nie jest już jedynie alternatywą dla paliw kopalnych. To fundament przyszłej neutralności klimatycznej – rozwiązania, które łączy bezpieczeństwo energetyczne, lokalność i zrównoważony rozwój.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź