Po raz pierwszy w historii IVECO odnowiło jednocześnie całą gamę produktów i usług. Firma wydała na to okrągły 1 miliard euro.
– Wprowadzając na rynek pełną gamę roku modelowego 2024 potwierdzamy, że odważnie idziemy naprzód, walczymy po stronie naszych klientów, wspierając ich sukcesy kompleksowym ekosystemem mobilności, wyborem technologii, która najlepiej odpowiada ich potrzebom w każdym segmencie, a także najszerszą ofertą usług – powiedział Luca Sra, prezes, działu ciężarówek w Grupie IVECO.
Na rok 2024 marka stworzyła ofertę tzw. wieloenergetycznych produktów, co oznacza, że obok silników Diesla oferuje również pojazdy gazowe i elektryczne.
580 KM i 10% oszczędności
W ciężkiej gamie IVECO Way, obejmującej modele S-Way i X-Way został wprowadzony nowy silnik xCursor 13. W połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów HiTronix, tempomatem topograficznym HiCruise drugiej generacji oraz poprawioną aerodynamicznie kabiną ma zapewniać do 10% oszczędności paliwa. Dodając nowe funkcje i usługi, można zmniejszyć zużycie paliwa o kolejne 4%.
Układ wtryskowy z szyną Common Rail zastosowany w silniku xCursor 13 może podawać paliwo pod ciśnieniem maksymalnie 2500 bar. Silnik jest o 10% lżejszy, lżejsza jest głowica i blok, zastosowano „inteligentny” osprzęt oraz zmniejszono opory wewnętrzne. Osiągi, zwłaszcza przy niskich obrotach, zwiększa turbospreżarka. Najmocniejszy wariant ma 580 KM i 2800 Nm. Dostępne są również silniki 500 KM (2600 Nm) i 460 KM (2500 Nm). Trwałość silnika szacowana jest na 1,6 mln kilometrów.
Nowy hamulec silnikowy o wysokiej wydajności pracuje o 30% efektywniej i może zastąpić retarder hydrauliczny w większości zadań transportowych. Nowy silnik połączono z osią Meritor 17xHE o dłuższych przełożeniach, pozwalających na wykorzystanie wysokiego momentu obrotowego silnika oraz zmodernizowaną 12-biegową przekładnią Traxon II generacji marki ZF. Nowa skrzynia biegów ma m.in. wspomaganie zmiany biegów w czasie hamowania silnikiem czy wspomaganie cofania załączające bieg wsteczny podczas zatrzymywania.
IVECO rozpozna rondo
Z układem napędowym współdziała tempomat HiCruise II generacji, korzystający z map 3D i pozycjonowania GPS. Oprócz profilu drogi rozpoznaje zakręty i ronda, odpowiednio dostosowując prędkość. Tryb Eco został ulepszony, poprzez zastosowanie nowej strategii zmiany biegów lepiej wykorzystującej dostępny moment obrotowy. Współdziała z nim EcoRoll, a całością można zarządzać zdalnie poprzez usługi telematyczne.
Polepszono również osiągi wersji gazowej. Silnik xCursor 13 NG osiąga moc 500 KM i maksymalny moment obrotowy 2200 Nm. Jednocześnie zużywa o 11% mniej paliwa w stosunku do poprzednika.
Cyfrowe wskaźniki
Kabiny gamy Way mają nowe wnętrza. Deka rozdzielcza jest bardziej ergonomiczna została wyposażona w cyfrowe wskaźniki z 10-calowym wyświetlaczem. Ofertę uzupełnia opcjonalny wyświetlacz deski rozdzielczej o przekątnej 12 cali w pełni konfigurowalny i zintegrowany z systemem inforozrywki. Ten z kolei został wyposażony w 7- lub 10-calowy wyświetlacz. Zapewnia on dostęp do multimediów oraz kluczowych elementów sterowania: od klimatyzacji po obsługę Alexy. Bezprzewodowe funkcje Apple CarPlay i Android Auto zapewniają dostęp do aplikacji zainstalowanych na smartfonie. Nowy system umożliwia też sparowanie przez Bluetooth dwóch telefonów jednocześnie.
Do opcji należy też system Mirrorcams, czyli kamery i monitory zastępujące lusterka wsteczne. Co ciekawe, dzięki nim opór aerodynamiczny maleje tak dalece, że zużycie paliwa może spaść nawet o 1,5%.
Fotel w dół, kierownica w górę
Konstruktorzy poprawili miejsce kierowcy. Fotel obniżono. W kolumnie kierownicy dodano dodatkowy przegub. Pozwala to zmieniać jej położenie w szerszym zakresie, np. odchylić do pionu na czas wypoczynku. Hamulec postojowy jest sterowany elektronicznie.
Po stronie pasażera pojawił się nowy, składany stolik. Obok umieszczono praktyczne gniazdko USB do ładowania urządzeń elektronicznych.
Gama IVECO Way oferuje teraz zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (ADAS) poziomu 2. Asystent autostradowy Highway Assist pomaga kierowcy utrzymać pojazd na środku pasa ruchu. Wykrywa i koryguje odchylenia toru jazdy za pomocą kamery oraz aktywnego korygowania kierunku jazdy Active Steering i urządzenia Hands-off Detection wykrywającego, że kierowca zdjął ręce z kierownicy. Tempomat adaptacyjny z funkcją zatrzymywania i ruszania (ACC+Stop&Go) zapewnia utrzymanie ustalonej prędkości oraz zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. Może automatycznie zatrzymać i ponowne uruchomić pojazd podczas jazdy w korkach.
Ponadto w całej gamie Way wprowadzono system informowania o obecności obiektów w martwym polu z boku pojazdu Blind Spot Warning oraz obecności obiektów bezpośrednio przed pojazdem Moving-Off Information Systems, które zapewniają bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego, wykrywanie zmęczenia kierowcy Driver Drowsiness Detection, asystenta prędkości Intelligent Speed Assist i blokadę alkoholową Alcohol Interlock.
Nowe osie 9-tonowe
W IVECO S-Way i X-Way oferowana jest nowa 9-tonowa oś przednia ze wzmocnionym zawieszeniem pneumatycznym z miechami o dużym skoku. Jest teraz dostępne w szerszej gamie wariantów pojazdów, m.in. w konfiguracji podwyższonej ON+ oraz z napędem 6×4 i 8×4 Tridem.
Podwozia 6×2 otrzymały nową wzmocnioną, 9-tonową oś wleczoną, szczególnie przydatną w śmieciarkach oraz zabudowach z żurawiem zamontowanym na tylnym zwisie.
Dla cięższych zadań przewidziano oś jednostopniową typu 18xFE (bez zwolnic), z wzmocnioną obudową, wspornikami i wydajniejszymi hamulcami, zapewniającą możliwość tworzenia zestawów o masie 60 ton.
Kierowca pod ochroną
Eksploatację pojazdów ułatwia gama usług telematycznych i powiązanych z nimi usług serwisowych. Część z nich przeznaczona jest dla kierowcy. Jedną z ciekawszych jest nowa Driver’s Health Monitoring, monitorująca stan kierowcy i łącząca informacje z danymi generowanymi przez systemy ADAS pojazdu. Ma to zapobiegać nagłym zagrożeniom dla bezpieczeństwa i chronić kierowcę. Aktywowany głosem asystent podróży IVECO Driver Pal w pełni zintegrowano z systemem multimedialnym. Zapewnia to obsługę bez odrywania wzroku od drogi i umożliwić kierowcy zarządzanie funkcjami za pomocą poleceń głosowych. Aplikację Easy Way wzbogacono o funkcje oszczędzające czas i zwiększające produktywność, takie jak cyfrowa lista kontrolna, zdalne sterowanie czy interaktywna instrukcja obsługi.
Z kolei funkcja Remote Commands dostępna na portalu IVECO ON umożliwia zdalne sterowanie ustawieniami pojazdu tak, aby jazda IVECO S-Wayem zawsze była wydajna i bezpieczna. Zaawansowana diagnostyka Advanced Predictive Diagnostics wykorzystuje nowe algorytmy do monitorowania stanu pojazdu, przewidywania usterek i monitorowania pozostałej żywotności złożonych podzespołów np. układu oczyszczania spalin.
Eurocargo cały na gaz
Nowe Eurocargo oferuje silniki na gaz ziemny w całej gamie modeli o masie od 12 do 19 t. Są to jednostki CNG Tectror 7 nowej generacji o pojemności 6,7 litra, dostępne w trzech wersjach: 220 KM, 250 KM i 280 KM. Producent poleca do nich nową 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF8-HP, która może przyczynić się do zmniejsenia zużycia paliwa nawet o 5%. W wyposażeniu opcjonalnym dostępna jest też automatyczna skrzynia biegów Allison 3000.
Nowy, cyfrowy zestaw wskaźników z 10-calowym wyświetlaczem ma bogatą grafikę, jest czytelny i daje dobry dostęp do istotnych informacji. Kierowca może go dostosować do własnych preferencji. Nowe elementy sterujące na kolumnie kierownicy sprawiają, że wszystko znajduje się w zasięgu ręki.
W kabinie jest też nowy 7-calowy ekran dotykowy systemu Infortainment. Dostępne są również: radio DAB i kamera cofania. Osoby w kabinie mogą w pełni korzystać z dwóch portów USB do ładowania inteligentnych urządzeń, zaś Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają podłączenie smartfona z systemem iOS lub Android. Ponadto nowy model wyposażono w nowy elektroniczny kluczyk o nowoczesnej i wytrzymałej konstrukcji.
W stałej łączności
Każde Eurocargo jest odtąd wyposażone w standardowy moduł Connectivity Box, umożliwiający współpracę pojazdu z systemem telematycznym IVECO ON. Kolejną nowością w przypadku modelu Eurocargo jest IVECO Driver Pal, pionierski pokładowy asystent podróży aktywowany głosem, oparty na technologii Amazon Web Services (AWS) i funkcjach Amazon Alexa.
Nowa aplikacja Easy Cargo to pojedynczy punkt kontaktowy dający kierowcom jeszcze większą kontrolę nad pojazdem. Zapewnia ona dostęp do systemu oceny stylu jazdy Driving Style Evaluation, który pomaga doskonalić umiejętności poprzez przekazywanie sugestii dotyczących bezpiecznej jazdy, oszczędzania paliwa i dbałości o stan techniczny pojazdu. Aplikacja Easy Cargo łączy kierowcę bezpośrednio z usługami zdalnej pomocy serwisowej i zdalnymi aktualizacjami oprogramowania over-the-air. Z poziomu aplikacji można też obsługiwać funkcje kabiny m.in. klimatyzację, ogrzewanie dodatkowe, oświetlenie i drzwi, zwiększając komfort pracy.
Nowe Eurocargo spełnia wszystkie nowe wymagania rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa ruchu drogowego (GSR) dzięki zastosowaniu nowej architektury elektronicznej opracowanej z myślą o obsłudze wielu nowych systemów. Obejmuje to przygotowanie do montażu blokady alcolock, inteligentnego asystenta prędkości (ISA), system informowania o obecności obiektów przed pojazdem, system informowania o obecności obiektów w martwym polu (BSW), wykrywanie cofania (RD), sygnał zatrzymania awaryjnego (ESS) i system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu (LDW).
Obok wersji z jedną osią napędową w ofercie pozostaje wariant 4×4. Dostępna jest szeroka gama rozstawów osi od 2790 mm do 6570 mm. Podobnie jak S-Way czy X-Way, również Eurocargo może być objęte usługami ułatwiającymi obsługę i zwiększającymi wydajność.
Wygoda w Daily…
W nowy Daily zaszły zmiany głównie w wyposażeniu elektronicznym. W wyposażeniu standardowym całej gamy jest teraz nowy 10,25-calowy, konfigurowalny, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów. Nowa deska rozdzielcza z dużą liczbą otwartych schowków ułatwia organizację i trzymanie w zasięgu ręki wszystkiego, co niezbędne. Przewidziano w niej gniazda USB typu A oraz typu C, a także bezprzewodową ładowarkę.
Nowy system multimedialny Infotainment z 10-calowym, kolorowym wyświetlaczem jest zintegrowany z centralną częścią deski rozdzielczej i oferuje nowe funkcje. Funkcja bezprzewodowego mirroringu smartfona daje możliwość korzystania z aplikacji w telefonie na ekranie w pojeździe. Zdalne sterowanie funkcjami w kabinie: włączaniem i wyłączaniem światła, operowanie oknami, zarządzanie klimatyzacją zostało zintegrowane z łatwą w konfiguracji usługą IVECO Driver Pal. W nowym systemie Infotainment kierowca od tej pory może korzystać z zaawansowanych usług nawigacyjnych Tom Tom Live i planowania najlepszych tras w oparciu o warunki drogowe w czasie rzeczywistym.
W opcji firma proponuje kamerę cofania z liniami pokazującymi kierunek jazdy. Dostępne jest również bezkluczykowe otwieranie i zamykanie auta Keyless Entry & Go.
…i automatyzacja w Daily
Nowe funkcje ADAS i jazdy autonomicznej poziomu 2 zwiększają bezpieczeństwo w pojeździe i wokół niego. Traffic Jam Assist automatycznie podąża za przepływem ruchu drogowego. Zaawansowany system utrzymywania pasa ruchu (ALC) kieruje pojazdem i utrzymuje go na środku pasa ruchu, a tempomat adaptacyjny z funkcją zatrzymywania i ruszania (ACC+Stop&Go) podąża za innymi pojazdami w korku. Dzięki inteligentnemu asystentowi prędkości (ISA) oraz ostrzeżeniom systemu rozpoznawania znaków drogowych (TSR) kierowca może zaakceptować i ustawić ograniczenie prędkości.
Bezpieczeństwo poprawia zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS) z funkcją City Break chroniący również szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, a także nowa funkcja asystenta skrętu Turn Assist automatycznie aktywująca hamulec na zakręcie, gdy jest to konieczne, aby uniknąć zdarzenia.
Funkcja asystenta martwego pola (Blind Spot Warning) ostrzega o zbliżaniu się pojazdu w martwym polu podczas zmiany pasa ruchu. Manewry w warunkach miejskich stają się bezpieczniejsze i bezstresowe dzięki systemowi informowania o obecności obiektów w martwym polu (BSW), który ostrzega o zbliżaniu się rowerzysty od strony krawężnika, oraz systemowi hamowania po wykryciu ruchu poprzecznego za pojazdem (Rear Cross Traffic Braking), który ułatwia cofanie, dostarczając informacji o pojazdach i przeszkodach wokół pojazdu oraz automatycznie hamując w razie potrzeby. Kiedy kierowca lub pasażer przygotowuje się do opuszczenia pojazdu, system ostrzegania przy otwieraniu drzwi (Door Opening Warning) uprzedza o zbliżającym się pojeździe lub rowerzyście, zwiększając tym samym bezpieczeństwo w mieście.
Floty mogą odtąd pracować jeszcze wydajniej dzięki zdalnemu sterowaniu pojazdem z poziomu aplikacji Easy Daily lub portalu IVECO ON. Menedżer floty może zdalnie sprawdzić stan funkcji pojazdu (np. ustawienia Hi-Matic czy trybu Eco) oraz zablokować je w celu maksymalizacji oszczędności paliwa w pojeździe. Funkcja ta umożliwia też zdalne sterowanie ustawieniami systemów wsparcia kierowcy (ADAS) pojazdu. Funkcja Ustawienia profilu umożliwia kierowcom współdzielącym pojazdy floty zapisywanie preferowanej konfiguracji ustawień systemów wspierających bezpieczeństwo.
Użytkowanie Daily wspiera pakiet usług telematycznych i serwisowych.
Elektryczny S-eWay BEV
Gamę samochodów spalinowych uzupełniają elektryczne S-eWay i eDaily. IVECO S-eWay BEV ma zasięg do 500 km. Pakiet 9 baterii ma łączną pojemność 738 kWh. Za pomocą szybkiej ładowarki o mocy do 350 kW akumulatory pojazdu S-eWay można naładować do 80% pojemności w 90 minut (SOC). Akumulatory przetestowano w rzeczywistych warunkach, z uwzględnieniem ekstremalnych temperatur od 30 do +50°C w celu udoskonalenia systemu utrzymywania ich w prawidłowej temperaturze.
Ciągnik siodłowy S-eWay 4×2 jest napędzany dwoma silnikami zintegrowanymi z osią tylną w jeden zespół o nazwie eAxle, który jest produkowany przez FPT Industrial, spółkę Grupy IVECO, specjalizującą się w zespołach napędowych. Silniki rozwijają moc ciągłą 480 kW i 1800 Nm momentu obrotowego. Oś eAxle ma zwartą konstrukcję, co pozwoliło na umieszczenie modułów akumulatorowych w obrębie podwozia, między osiami pojazdu. Użytkownicy IVECO S-eWaya mogą więc łączyć go z naczepami o standardowej długości przy zachowaniu przepisowej długości zespołu pojazdów. Sześć trybów hamowania regeneracyjnego i jazdy pozwala uzyskać maksymalną efektywność oraz kontrolę nad pracą zespołu napędowego.
Na dużym wyświetlaczu deski rozdzielczej o przekątnej 12,8 cala wyświetlane są wyłącznie najistotniejsze informacje. Największy w tej klasie 17 calowy ekran systemu multimedialnego oferuje rozbudowany interfejs użytkownika, który dzięki dużym ikonom jest też łatwy w obsłudze. Specjalny „ciężarowy” system nawigacji uwzględnia ograniczenia dotyczące masy i wymiarów zespołu pojazdów oraz przewozu niebezpiecznych substancji obowiązujące na niektórych trasach.
Dłuższa jazda eDaily
IVECO eDaily ma akumulatory o pojemności zwiększonej do 148 kWh, co daje mu zasięg do 240 km. Modele IVECO eDaily z trzema i czterema akumulatorami otrzymują również szybkie ładowanie mocą 115 kW. Zapewnia ono 100 km zasięgu w zaledwie 20 minut. Ponadto pojazdy podwozia zyskują możliwość doposażenia opcjonalnego w boczny port ładowania. Dodano do oferty również elektryczną przystawkę ePTO o mocy 50 kW. IVECO eDaily 42S o dopuszczalnej masie całkowitej 4,25 tony może być teraz opcjonalnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIR-PRO.
Wraz z wprowadzeniem w Daily cyfrowego wyświetlacza kierowcy i nowego ekranu multimedialnego, nowy eDaily oferuje teraz za pośrednictwem nowego systemu multimedialnego Infotainment lub aplikacji eDaily Routing funkcję Smart Routing. Umożliwia ona sprawdzenie przewidywanego zasięgu. System doradza, kiedy potrzebne jest ładowanie po drodze, biorąc pod uwagę trasę i zasięg oszacowany przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji.
Zarządzanie elektryczną flotą
Menedżerom flot ułatwia pracę zdalne sterowanie eRemote. Pozwala ono zarządzać ustawieniami pojazdu za pośrednictwem aplikacji Easy Daily lub portalu IVECO ON. Menedżer może sprawdzić np. ustawienia Hi-Matic i trybu Eco, a także zablokować je, aby zapewnić maksymalną oszczędność energii podczas pracy. Ta funkcja umożliwia teraz również zdalne sterowanie ustawieniami systemów ADAS.
IVECO szeroko pomaga klientom zainteresowanym samochodami na baterie. Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE; „zielony i zaawansowany ekosystem transportowy”) wdrożony przez IVECO w lipcu 2023 r. we Włoszech jako pilotażowy projekt, oferuje kompleksową formułę długoterminowego wynajmu elektrycznych pojazdów użytkowych, w której klient płaci za faktyczne użytkowanie pojazdu. Formuła będzie dostępna dla modeli eDaily i IVECO S eWay. Stosowne usługi przewidziano również w ramach serwisu.