IVECO i Nikola zmieniły zasady współpracy. W ramach nowych reguł IVECO skupi się na działaniu w Europie, a Nikola w Ameryce Północnej.
IVECO Group N.V. i Nikola Corporation poinformowały, że wkraczają w nową fazę partnerstwa, które rozpoczęło się w 2019 r. Efektem dotychczasowej współpracy jest wprowadzenie na rynek elektrycznych ciężarówek na baterie (BEV) lub ogniwa paliwowe (FCEV).
IVECO i Nikola: każdy na swoim kontynencie
Obecnie IVECO skupi się na rynku europejskim, gdzie będzie kontynuować rozwój i sprzedaż własnych ciężarówek BEV i FCEV i rozbudowywać model finansowania GATE. Nikola planuje działać przede wszystkim w Ameryce Północnej i zaoferować tamtejszym klientom kompleksową ofertę pojazdów BEV, FCEV oraz infrastrukturę wodorową pod własną marką HYLA.
IVECO Group obejmie całość udziałów w niemieckiej spółce joint-venture w Ulm. Ponadto otrzyma licencję na bezpłatny dostęp do oprogramowania sterującego do wspólnie opracowanych pojazdów BEV i FCEV oraz jego dalszy rozwój. Nikola otrzyma natomiast licencję na IVECO S-Waya na Amerykę Północną oraz będzie zaopatrywana w odpowiednie podzespoły przez IVECO Group, a także uzyska udział w prawach do własności intelektualnej technologii eAxle Generation 1, opracowanej wspólnie z firmą FPT Industrial, należącą do IVECO.
IVECO Group spłaci Nikolę ze środków własnych. 35 mln USD pokryje gotówką, a pozostałą część zobowiązań – 20 mln USD – spłaci udziałami w Nikoli. IVECO Group przewiduje, że przepływy pieniężne wystarczą jej na pokrycie kosztów transakcji i dlatego nie zmienia założonego przez siebie celu dla przepływów pieniężnych na 2023 r. Grupa zachowa także znaczący pakiet udziałów w spółce Nikola.
Powyższa transakcja wymaga zatwierdzenia przez właściwe organy regulacyjne oraz przygotowania ostatecznych umów, wdrażających warunki porozumienia osiągniętego przez obie spółki.