Girteka rozwija usługi intermodalne jako zrównoważoną alternatywę dla dostaw całopojazdowych (FTL).
Girteka, która już dziś jest największym przewoźnikiem kontenerów chłodniczych, prognozuje 40% wzrost zdolności przewozowej w transporcie intermodalnym oraz zapowiada kolejne inwestycje w ten segment usług.
Usługi intermodalne od 6 lat
Girteka rozpoczęła pierwsze dostawy intermodalne w 2017 r. Obecnie, w ramach grupy, ma rozbudowaną sieć połączeń kolejowych w Zachodniej Europie, która obejmuje 5 głównych tras, w tym Luksemburg-Francja-Polska i Niemcy-Włochy-Austria. Tygodniowo na torach przewożonych jest ok. 550 jednostek FTL.
– Naszym głównym celem jest zwiększenie przewozów na liniach, z których korzystamy, ponieważ obejmują najważniejsze dla nas rynki, Hiszpanię i Włochy. Podjęliśmy strategiczną decyzję dotyczącą rozwoju linii kolejowych na wszystkich kierunkach, gdzie odnotowujemy największe przepływy przesyłek. W tym roku planujemy włączyć Polskę, która dla nas jest trzecim kluczowym rynkiem – zapowiada Larisa Senkevičienė.
Klienci pytają
Intermodalny transport z wykorzystaniem kolei jest jednym z bardziej przyjaznych dla środowiska sposobów przemieszczania ładunków na dużych odległościach. W sytuacji, gdy wykorzystanie ciężarówek elektrycznych i zasilanych wodorem nie jest powszechnie, zastosowanie sieci kolejowej jest sposobem redukcji emisji. Dlatego Girteka kontynuuje inwestycje w transport kolejowy.
Znaczenie transportu intermodalnego rośnie wraz z realizacją celów klimatycznych Unii Europejskiej i wprowadzeniem nowych zasad raportowania ESG, co ma skłonić firmy do szukania możliwości zrównoważonego rozwoju.
– Coraz więcej klientów zwraca się do nas z pytaniem o naszą sieć intermodalną i zdolności do organizowania tego typu dostaw. Celowo wybieramy trasy o szybkim czasie tranzytu, które są najbardziej optymalne i niezawodne – mówi Larisa Senkevičienė, dyrektor projektu w Girteka Europe West, spółce Grupy Girteka.
Rozwój mimo trudności
W 2021 r., drugi raz z rzędu, Girteka Europe West podwoiła swoje zdolności przewozowe w transporcie intermodalnym. W ubiegłym roku rozwój usług spowolniła wojna w Ukrainie, napięcia geopolityczne i niepewność gospodarcza wynikająca z kryzysu energetycznego w Europie. Dodatkowo główne linie kolejowe w Europie rozpoczęły wdrażanie projektów infrastrukturalnych, co ograniczyło ruch na niektórych odcinkach. Mimo to Girteka Europe West odnotowała wzrost w przewozach o 8% w porównaniu do 2021 r.
Ważną rolę w rozwoju usług intermodalnych Girteki odgrywają partnerzy kolejowi, w tym Helrom, CargoBeamer i Lorry-Rail & VIIA Rail Motorways. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca z VIIA. W 2017 r. obie firmy przewiozły około 1000 ładunków FTL, w tym roku ma być ich 13 500. Przy współpracy z VIIA, Girteka Europe West stała się największym przewoźnikiem chłodniczych ładunków intermodalnych w Europie.
Nowe połączenie intermodalne z Polski
W 2022 roku, z 16 555 pełnopojazdowych transportów przewiezionych w systemie intermodalnym, zdecydowana większość – 12 000 – została dostarczona z lub do Hiszpanii. W tym roku Girteka planuje zwiększyć dostawy na ten rynek, do 13 500 przesyłek FTL. Ma być to możliwe dzięki ponownemu uruchomieniu bezpośrednich przewozów z Hiszpanii do Polski. W styczniu Girteka przedłużyła trasę z Le Boulou (Francja) przez Bettembourg (Luksemburg) do Poznania.
Planując rozwój usług transportu intermodalnego, Girteka prowadzi rozmowy z partnerami kolejowymi na temat możliwości uruchomienia kolejnych tras. Głównym wyzwaniem jest przepustowość kolei, która ogranicza planowanie nowych połączeń na kierunkach z wysokim popytem. W tym roku Girteka prognozuje 40% wzrost zdolności przewozowej w transporcie intermodalnym, w porównaniu do 2022 r. Celem, jaki stawia sobie firma, jest przewożenie 20% przesyłek FTL z wykorzystaniem transportu kolejowego do 2025 r., przy zapewnieniu wysokiej jakości usług klientom poszukującym zrównoważonych i niezawodnych opcji transportu.