Co przyciąga kierowców? Dzisiaj oprócz dobrego wynagrodzenia, ważny jest rozwój umiejętności a przede wszystkim nowoczesne miejsce pracy, jak sprawdziła Girteka.
Rynek usług transportu drogowego od wielu lat zmaga się z problemem braku kierowców. Jak wynika z danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) na świecie brakuje aż 2,6 miliona kierowców zawodowych. Pod koniec 2021 r. w Europie było 420 tys. wakatów, w Polsce 80 tys. Sytuacja nie uległa poprawie, a dla firm transportowych wciąż wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie do pracy kierowców, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej.
Przed tym wyzwaniem stanęła też Grupa Girteka, jeden z największych pracodawców w branży transportu drogowego w Unii Europejskiej. Firma realizuje rocznie ponad 776 tys. dostaw FTL w całej Europie. Kluczem do sukcesu jest zespół ponad 19 500 zawodowych kierowców. Priorytetem dla Girteki jest zapewnienie im satysfakcji z jazdy, komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Firma, badając poziom satysfakcji z pracy, sprawdziła co kierowcy cenią sobie najbardziej. To nowoczesne pojazdy, pomoc w codziennej pracy i szkolenia, a także cyfryzacja, dzięki czemu firma wspiera ich na każdym etapie pracy.
Nowoczesność i komunikacja
Kluczowe znaczenie dla kierowców mają warunki w kabinie pojazdu, a te najbardziej komfortowe może zapewnić nowoczesna flota. Obecnie flota Girteki liczy ponad 9200 pojazdów ciężarowych zgodnych z Euro 6 o średnim wieku 2 lat, a już wkrótce wzmocni ją 600 elektrycznych ciągników Scania.
Firma przywiązuje szczególną wagę do wyposażenia aut w najnowocześniejsze rozwiązania. Należą do nich m.in. kamery, systemy wspomagające jazdę oraz dodatkowa izolacja kabiny: termiczna i akustyczna. Pojazdy wyposażone są w tablety, a specjalnie zaprojektowane oprogramowanie ułatwia kierowcom nie tylko dotarcie do miejsca rozładunku i postoju czy znalezienie noclegu, ale zapewnia też komunikację on-line z dyspozytorami. Z badania satysfakcji pracy w Girtece wynika, że to właśnie te elementy kierowcy cenią sobie najbardziej. Na pytanie „Czy jesteś zadowolony z warunków pracy?” ponad 40% kierowców Girteki odpowiedziało, że „jestem bardzo zadowolony” a 35% dpowiedziało „tak, bo warunki pracy są normalne”. Dwóch na dziesięciu kierowców uważa, że wciąż jest miejsce na poprawę tych warunków.
Równie ważne jak warunki pracy za kierownicą jest zapewnienie odpowiednich warunków w czasie odpoczynku lub zmiany załóg. By sprostać tym oczekiwaniom, a jednocześnie rozwijać działaność, Grupa Girteka uzytkuje nowoczesne bazy transportowe. Tego typu obiekty działają w Polsce i na Litwie, a w ramach marki Thermo-Transit specjalizującej się w dostawach świeżych ryb i należącej do grupy, także w duńskim Padborgu. Największa i najnowocześniejsza jest, otwarta w ubiegłym roku baza transportowa w Sadach pod Poznaniem, gdzie kierowcy mają do dyspozycji dobrze zaopatrzone zaplecze, m.in. punkt medyczny, noclegi przy współpracy z partnerami, pralnię i prysznice.
Wsparcie od samego początku
Dla każdego nowego pracownika ważne jest jak zostanie przyjęty w firmie w pierwszych dniach pracy. Nie inaczej jest z kierowcami. Wdrażanie nowo przyjętego pracownika jest tutaj kluczem do sukcesu. Girteka pomaga w wypełnieniu formalności i zapewnia wsparcie kierowcom na każdym etapie. 63% kierowców docenia wsparcie firmy, odczuwalne już podczas aplikacji o pracę, a potem w trakcie szkoleń i przygotowań do jazdy, a także później, gdy wykonują codzienne obowiązki. Zaledwie jeden na dziesięciu kierowców (12,9%) uważa, że można jeszcze coś ulepszyć w tym obszarze w Girtece.
W firmie działa wewnętrzny system weryfikacji i szkoleń kierowców, a początkujący pracownicy są szkoleni przez instruktorów – doświadczonych kierowców. Pierwszym etapem jest test umiejętności na placu manewrowym, gdzie kierowca musi zaparkować pod rampą i wykonać podstawowe manewry. Wspierając kierowców, którym nie udało się zdać testów na placu manewrowym, firma zapewnia dodatkowe szkolenia praktyczne na symulatorach. Kolejnym etapem rekrutacji są szkolenia teoretyczne, podczas których nowi kierowcy uczą się jak m.in. zabezpieczać i dbać o ładunek, zabezpieczać pojazd, obsługiwać systemy telematyczne, a także jakie są regulacje i wymagania prawa kabotażowego oraz jakie są prawa i obowiązki kierowców. Są również informowani o rodzajach opłat drogowych i poprawnym przygotowaniu dokumentacji.
Pierwsze kursy, już w trasie, realizowane są pod okiem doświadczonego kolegi tzw. trenera. Kierowcy Girteki mają też możliwość odbycia szkoleń specjalistycznych, dotyczących na przykład jazdy w Skandynawii, czy jazdy ciągnikami 3-osiowymi.
Ponad 178 tys. szkoleń rocznie
Girteka przykłada dużą wagę do szkoleń z umiejętności przydatnych kierowcom. W Akademii Kierowców Girteki w bazach transportowych w Sadach i Szawlach, prowadzone są różne programy szkoleniowe, m.in. z ekonomicznej i bezpiecznej jazdy, obsługi wózków widłowych, przygotowywania dokumentacji transportowej i celnej, TAPA czy zabezpieczania ładunku. Dodatkowo wszyscy kierowcy, w zależności od indywidualnych potrzeb, kierowani są na kursy doszkalające, dzięki którym mogą poprawić błędy popełniane w czasie jazdy lub doszlifować umiejętności. W 2022 roku Akademia Kierowców Girteki zrealizowała ponad 73 tys. szkoleń stacjonarnych i ponad 105 tys. online.
Od pięciu lat Girteka zaprasza kierowców do udziału w programie Eco League, który ma motywować do bezpiecznej i ekologicznej jazdy. Jest to konkurs, w którym kierowcy w trakcie codziennej pracy mogą rywalizować o miano najlepszego pod względem bezpieczeństwa i ekologicznej jazdy. Do analizy stylu jazdy wykorzystywane są dane z systemu telematycznego.
– Kierowcy coraz większą wagę przywiązują do warunków pracy, które zapewnia im pracodawca. Sprawdzają, czy ma nowoczesne i bezpieczne samochody, czy wykorzystuje rozwiązania cyfrowe, które ułatwią im pracę, czy będą mogli liczyć na wsparcie albo mieć możliwość podnoszenia kwalifikacji. To jest kierunek w którym zmierzamy. Dzięki inwestycjom, już zrealizowanym i planowanym, budujemy naszą pozycję pracodawcy pierwszego wyboru w branży transportowej – podsumowuje Mindaugas Paulauskas, dyrektor generalny firmy Girteka Transport.