Ford Trucks i CMB.TECH będą przebudowywać ciągniki siodłowe Ford F-Max na dwupaliwowe zasilanie wodorem i olejem napędowym.
Stosowną umowę podpisano w Antwerpii 6 czerwca 2023 roku. Ciągniki siodłowe będą modyfikowane w warsztacie Dual Fuel firmy CMB.TECH w Antwerpii. Pierwsze ciężarówki dwupaliwowe mają być gotowe jeszcze w 2023 roku.
Ford F-Max z kropelką wodoru
Projekt idzie w parze z inicjatywami stawiającymi sobie za cel ochronę środowiska. CMB.TECH będzie odpowiedzialna przystosowanie Fordów do zasilania wodorem. Wodór będzie wtryskiwany do typowego silnika wysokoprężnego z odpowiednio przystosowanym układem dolotowym. Będzie podawany do komory spalania, zmniejszając ilość oleju napędowego niezbędnego do zasilania silnika.
Konwersja ciężarówki rozpoczyna się od zamontowania zbiorników wodoru i instalacji w silniku pierścienia wtryskowego CMB.TECH. Kolejny etap to zainstalowanie jednostki sterującej silnikiem. Następnie przeprowadzana jest kontrola jakości oraz walidacja dwupaliwowych ciężarówek napędzanych wodorem. Wtrysk wodoru zmniejsza zużycie oleju napędowego, a co za tym idzie emisję spalin do atmosfery. Atutem pojazdu jest możliwość zasilania go wyłącznie olejem napędowym, jeśli wodór jest akurat niedostępny.
W cylindrze i w ogniwie
Współpraca obu firm ma na celu ułatwienie transformacji energetycznej. Tego rodzaju dwupaliwowe ciężarówki mogą być przydatne na etapie przejściowym, do czasu gdy pojazdy z silnikami spalinowymi zostaną zastąpione przez elektryczne zasilane wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV).
– Koncepcja, nad którą pracowaliśmy, jest prosta i ma potencjał do masowego wdrożenia. Do realizacji projektu wykorzystujemy ciężarówki Ford Trucks, które możemy zmodyfikować w ciągu trzech dni w naszym dowolnym warsztacie zajmującym się pojazdami dwupaliwowymi. Już dziś razem z Ford Trucks jesteśmy gotowi do dalszego rozwoju w całej Europie, wprowadzając niskoemisyjne, przystępne cenowo i solidne rozwiązanie dla ciężkiego, długodystansowego transportu drogowego – powiedział Roy Campe, dyrektor techniczny firmy CMB.TECH.
– Napawa nas dumą praca nad napędem wodorowym wykorzystującym silnik spalinowy oraz ogniwo paliwowe. Niedawno ogłosiliśmy sukces prac nad jednocylindrowym silnikiem spalinowym na wodór. Naszym zdaniem współpraca z CMB.TECH nad rozwiązaniem dwupaliwowym będzie punktem odniesienia dla kolejnych wspólnych projektów. Postęp techniczny w naszej opinii zachęci do rozpowszechnienia wodorowych silników spalinowych i ogniw paliwowych. Będą to rozwiązania przyjazne środowisku i zrównoważonej przyszłości nas wszystkich. Zapewnią również wzrost popytu na wodór i zwiększą jego podaż – powiedział Burak Hosgoren, dyrektor Ford Trucks ds. rynków międzynarodowych Zachodniej Europy.