W 2022 roku Volvo Trucks, IKEA Industry i Grupa Raben podpisały umowę o współpracy w zakresie „zeroemisyjnego” transportu ciężkiego. Niespełna 12 miesięcy od przekazania pierwszego w Polsce ciągnika elektrycznego, flota Grupy Raben powiększyła się o dwa kolejne samochody elektryczne do obsługi firmy IKEA Industry.
Pierwsze miesiące pracy elektrycznego Volvo FM do obsługi fabryki firmy IKEA w Zbąszynku pokazały, że nowy typ napędu nie wpływa negatywnie na ciągłość dostaw. Dlatego IKEA Industry i Grupa Raben podjęły decyzję o zwiększeniu floty ciągników elektrycznych o dwa następne.
Stała trasa
W 2022 r. IKEA Industry Zbąszynek rozpoczęła pilotażowy projekt wdrożenia pojazdów elektrycznych do transportu towarów pomiędzy zakładami produkcyjnymi. Obecnie elektryczne ciężarówki wykonują 12 kursów na dobę przez 6 dni w tygodniu pomiędzy fabrykami w Zbąszynku i Babimoście, które dzieli dystans 12 km.
Ciężarówki są ładowane za pomocą energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. IKEA Industry zainwestowała w pięć własnych stacji ładowania: dwie o mocy 150 kW w zakładach w Zbąszynku i Babimoście i kolejne trzy o mocy 43 kW na terenie parkingu buforowego. Na potrzeby ich obsługi zainstalowano także transformator. Przygotowanie infrastruktury ładowania trwało ok. 12 miesięcy. Obecnie IKEA Industry przygotowuje się do uruchomienia dwóch kolejnych punktów ładowania na terenie zakładu w Zbąszynku, które zaczną funkcjonować we wrześniu 2023 r.
– Elektryfikacja transportu pomiędzy naszymi fabrykami wciąż jest testowana, ale podejmujemy próby i stopniowo zwiększamy skalę, sprawdzając jakie to przynosi wyniki. Współpraca jest kluczowa, ponieważ na rzecz dekarbonizacji branży możemy działać tylko wspólnymi siłami – mówi Małgorzata Dobies-Turulska, dyrektorka zarządzająca IKEA Industry Zbąszynek.
Volvo przez całą dobę
Grupa Raben po kilku miesiącach pilotażowej współpracy, wspólnie z IKEĄ Industry wdraża kolejne dwa auta elektryczne Volvo FM na trasie między Zbąszynkiem i Babimostem.
Ciągniki pracują z naczepami o ładowności dwudziestu czterech ton wykonując do trzydziestu sześciu dostaw dziennie w systemie trzyzmianowym. Raben Transport zatrudnia dwunastu kierowców przy tym projekcie i zarządza transportem dbając o efektywność pracy pojazdów i ciągłość dostaw. Na bieżąco monitoruje też wskaźniki pracy samochodów, by w niedalekiej przyszłości wspólnie z IKEĄ Industry i Volvo podsumować wyniki projektu.
– Ten projekt to realne, świadome działania zbliżające nas do realizacji celów środowiskowych. Wdrożenie trzech aut elektrycznych we flocie własnej Raben Transport to krok w kierunku ograniczenia emisji CO2 w transporcie ciężkim. Jest to również możliwość praktycznej oceny rozwiązania z perspektywą wdrażania ciągników elektrycznych u innych klientów Grupy Raben. – Joanna Górna dyrektor ds. kluczowych klientów w firmie Raben Transport
– Dostawa kolejnych ciągników siodłowych elektrycznych Volvo FM do IKEI Industry i Grupy Raben to znaczący krok w realizacji strategii „zeroemisyjnego” transportu przez Volvo Trucks. W tym momencie przestajemy patrzeć na elektryczne samochody ciężarowe jako jednostkową sztukę, a zaczynamy mówić o sukcesywnym zwiększaniu udziału floty elektrycznych Volvo FM w ramach jednego odbiorcy. Cieszymy się że, na polskim rynku są firmy, które odważnie i świadomie decydują się na inwestycje w ekologiczną transformację transportu drogowego. – Marek Gawroński, dyrektor elektromobilności i zrównoważonego rozwoju w Volvo Trucks Polska.
Ciągniki Volvo FM Electric 4×2 z 3 silnikami elektrycznymi mają 6 baterii o pojemności 540 kWh, które gwarantują zasięg do 300 km. Dopełnieniem oferty jest 4-letni Złoty Kontrakt Serwisowy.