wtorek, 10 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościDakar 2026 – przygotowania już trwają

Dakar 2026 – przygotowania już trwają

Dakar 2026 potrwa od 3 do 17 stycznia. W trasę o długości 8000 km uczestnicy ruszą z Yanbu. Czeka na nich aż 5 000 km odcinków specjalnych. W dniu otwarcia zgłoszeń, ujawniono pierwsze szczegóły 48. edycji Dakaru.

Dwa etapy maratońskie, na których dozwolona będzie tylko wzajemna pomoc między zawodnikami, a zaplecze będzie zredukowane do niezbędnego minimum, będą zapewne decydującymi momentami rajdu. Na trasie edycji 2026 przewidziano także odrębne odcinki dla motocykli i pojazdów czterokołowych. Rekordzista pod względem liczby zwycięstw w Dakarze Stéphane Peterhansel, szykuje się do powrotu na trasę. Tym razem nie będzie walczył o wygraną w klasyfikacji generalnej. Zasiądzie za kierownicą jednego z trzech Defenderów zgłoszonych w klasie Stock. Ma ona przejść prawdziwe odrodzenie w nadchodzących latach. W szóstej edycji rajdu na regularność Dakar Classic w styczniu tego roku wzięło udział około 100 historycznych pojazdów. Tym razem będzie to 7000 km, w tym 4500 km z pomiarem czasu – to nowy rekord! Saudyjska akademia Next Gen ponownie wystawi młodych saudyjskich kierowców i pilotów, a nagrodą dla najlepszych będzie start w kolejnej edycji. Z kolei zwycięzcy edycji 2025 r. przejdą swój chrzest bojowy w prawdziwym Dakarze.

Dakar 2026: start i meta w Yanbu

Po sześciu latach z rzędu w Arabii Saudyjskiej wielu uczestników Dakaru świetnie rozumie specyfikę terenu. Dzięki temu organizatorzy mogą stworzyć atrakcyjną trasę, która jest złotym środkiem między duchem przygody, a wymaganiami logistyki. Format pętli spełnia oczekiwania wszystkich. Portowe miasto nad Morzem Czerwonym Yanbu będzie gościć startu i metę rajdu. Na trasie znajdzie się sześć biwaków w sercu pustyni oraz w Rijadzie, gdzie zawodnicy będą mieli dzień odpoczynku. Na trasie zaplanowano cztery etapy w formie pętli, które będą wyzwaniem dla uczestników.  Cała reszta dakarowej karawany będzie miała w tym czasie nieco mniej zajęć.

Etapy maratońskie

Koncepcja etapów maratońskich to kwintesencja Dakaru. Kluczem do sukcesu jest znalezienie równowagi pomiędzy tempem, a wytrzymałością. Etapy te przybierały różne formy na przestrzeni lat. Często przewracają one klasyfikację. W dwóch ostatnich edycjach był to format 48h Chrono. W 2026 r. ta filozofia zostanie utrzymana. Na obu etapach maratońskich, jednym w środku pierwszego tygodnia, a drugim w połowie drugiego, zawodnicy otrzymają pakiet przeżycia. W jego skład wejdzie śpiwór, namiot i paczka z racjami żywnościowymi. Aby uprzedzić manewry taktyczne mające na celu zapewnienie sobie korzystniejszej pozycji startowej następnego dnia, kolejność startu będzie zgodna ze standardowym regulaminem. Oparze się na klasyfikacji z poprzedniego odcinka specjalnego.

Rozdzielenie pojazdów FIA i FIM

Koncepcja rozdzielenia pojazdów FIA i FIM na niektórych etapach sprawdziła się i będzie kontynuowana w edycji Dakar 2026. Format ten zwiększa bezpieczeństwo poprzez ograniczenie liczby incydentów podczas wyprzedzania. Wydłuża również czas jazdy w porze dziennej dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz nagradza najbystrzejszych nawigatorów na czele stawki pojazdów czterokołowych. Zaplanowano cztery takie etapy, pogrupowane w dwie pary kolejnych odcinków. W ten sposób każda strategia oparta na celowym starcie z dalszej pozycji w celu uzyskania przewagi następnego dnia jest skazana na niepowodzenie. Czas zyskany jednego dnia prawie na pewno zostanie stracony drugiego!

Klasa Stock

Dakar zawsze dotrzymuje obietnicy przygody! Oprócz najnowocześniejszych maszyn walczących o czołowe pozycje rajd jest otwarty dla odważnych. Słowem: dla wszystkich gotowych zmierzyć się z pustynią w nieco mniej konkurencyjnych, ale zdolnych do sprawnego pokonywania pustyni samochodach 4×4. Klasa produkcyjna, zarezerwowana dla pojazdów ściśle opartych na modelach seryjnych, przechodzi transformację. Przepisy zezwalają na modyfikacje poprawiające osiągi. Ta zmiana zainteresowała brytyjskiego producenta Land Rovera, który ma wystawić trzy Defendery w Dakarze 2026. Takiej zachęty potrzebował Stéphane Peterhansel, rekordzista pod względem liczby zwycięstw, aby powrócić na trasę, łącząc siły z Rokasem Baciušką i Sarą Price. Toyota nie będzie już sama w tej klasie.

Dakar Classic pojedzie dłużej

Miłośnicy Dakaru i pasjonaci samochodów historycznych szybko polubili Dakar Classic. Rajd na regularność zyskał fanów od swojej pierwszej edycji w 2021 r. Weterani dyscypliny i znawcy pojazdów historycznych dzielą biwak z nowicjuszami, którzy zgłosili się pod wpływem impulsu lub z czystej pasji. Obecnie dopuszczone są samochody i ciężarówki z lat 80. i 90. XX wieku, a także pojazdy zarejestrowane do 2005 r. Załogi podzielono na klasy na podstawie zarówno możliwości technicznych ich maszyn, jak i własnego poziomu doświadczenia. W 2026 r. uczestników Dakar Classic czeka rekordowy dystans odcinków specjalnych: 4 500 kilometrów.

Saudi Next

Może to przeznaczenie, a może zbieg okoliczności, ale w roku, w którym powstała saudyjska akademia Next Gen, aby pomagać w rozwoju talentów Królestwa, czołowy kierowca tego kraju, Yazeed Al-Rajhi, w końcu triumfował w Dakarze. W styczniu dwie załogi Saudi Next Gen zdobyły nagrodę po pięciu dniach rywalizacji na trasach tegorocznego Dakaru. 21-letni Hamza Bakhashab i 27-letni Abdullah Alshegawi zdobyli prawo startu w Dakarze 2026 i są gotowi na oficjalny debiut w rajdzie. Ci nowicjusze będą mieli okazję przekazać kilka wskazówek kolejnej grupie uczestników programu, którzy chcą pójść w ich ślady w drugiej edycji.

Mission 1000

Wyzwanie Mission 1000 to poligon doświadczalny dla pojazdów, w których testowane są najnowocześniejsze alternatywne technologie w warunkach Dakaru, codziennie pokonując dystans odpowiedni do ich obecnego potencjału. To pustynne laboratorium powraca w 2026 r. w trzeciej edycji ze zwiększoną liczbą projektów. Ich celem jest tworzenie przyszłości rajdów terenowych.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź