20 lipca 2023 roku został opublikowany najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego zatytułowany „Czy Chat GPT zmieni transport?” Redakcja FleetLOG objęła go patronatem.
Według danych portalu Statista, w kwietniu 2023 roku z chata GPT skorzystało w Polsce 2,85 mln osób. Liczba użytkowników systematycznie rosła, od grudnia w Polsce wzrosła o blisko 2400%. Zwiększyło się pole jego zastosowań.
W najnowszym raporcie Polski Instytut Transportu Drogowego (PITD) postanowił przyjrzeć się perspektywom użycia chat botów w branży TSL. Porównano najpopularniejsze narzędzia i wskazano procesy, które mogą zoptymalizować. Zważywszy, że branża informatyczna cechuje się dużą dynamiką, w raporcie posłużono się najbardziej aktualnymi danymi z renomowanych instytucji, a także przeprowadzono wywiady z przedstawicielami firm, w których prowadzi się badania w zakresie wdrożenia sztucznej inteligencji. Jakie korzyści i zagrożenia może przynieść szerokie wdrożenie chatu GPT? Jak wygląda wdrożenie chatu w poszczególnych sektorach branży TSL?
Co daje Chat GPT?
Według analiz ośrodka analitycznego Parlamentu Europejskiego, które zostały opublikowane w 2020 roku, wdrożenie sztucznej inteligencji w gospodarce może znacząco przyczynić się do wzrostu wydajności: od 11 do nawet 37% w 2035 roku. Zaawansowane systemy sztucznej inteligencji mogą też w pewnym stopniu obniżyć emisję gazów cieplarnianych.
Mimo opisanych wyżej korzyści, przyjęcie sztucznej inteligencji może silnie i negtywnie wpłynąć na rynek pracy w przyszłości. Szacuje się, że aż 14% miejsc pracy w krajach należących do OECD może zostać w dużej mierze zautomatyzowanych, co oznacza potencjalną utratę tych stanowisk. To wyzwanie, które społeczeństwo i gospodarka będą musiały skutecznie rozwiązać.
Chat GPT w branży TSL
Chatbot oparty na sztucznej inteligencji ma wiele zastosowań w branży TSL. Może pomóc w weryfikacji informacji dotyczących firm i podmiotów w tym sektorze. Przykładowo, chatbot może dostarczyć informacje o dostępnych zdolnościach przewozowych firmy, sprawdzić opinie klientów w internecie, udzielać informacji o dostępnych terminach usług oraz terminowości ich realizacji. Istotne jest także to, że chat bot może zbudować początkową relację z klientem oraz dostarczyć wstępnej oceny wiarygodności danego partnera.
W przyszłości chatbot oparty na GPT będzie mógł zostać zintegrowany z różnymi systemami w branży TSL, takimi jak systemy zarządzania transportem (TMS), magazynami (WMS), bramkami SMS, czy nawet programami księgowymi. Ta integracja pozwoli na automatyzację wielu procesów, generowanie dokumentacji, śledzenie przesyłek, przetwarzanie zamówień, a nawet negocjacje z klientami. Chatbot będzie również odpowiedzialny za szybką i efektywną obsługę klientów, odpowiadając na ich pytania w czasie rzeczywistym.
Przedsiębiorstwa z branży TSL, korzystając z chatbota opartego na sztucznej inteligencji, mogą zaoszczędzić czas i koszty związane z powtarzalnymi procesami. Automatyzacja pozwoli na usprawnienie wielu aspektów pracy, umożliwiając firmom skupienie się na innych zadaniach.
Sprawniejsze procesy
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i chatbota opartego na GPT, możliwe jest stworzenie i ulepszenie wewnętrznych procedur w firmie. Poprzez analizę danych, AI może pomóc w identyfikowaniu słabych punktów w procesach, które wymagają poprawy. Algorytmy mogą usystematyzować działania, zaproponować jak powinny wyglądać procesy i jakie cele powinny być osiągnięte w określonym czasie.
– Jest to taki szablon, dzięki któremu nie zastanawiamy się nad tym, co i jak powinniśmy zrobić. Algorytm nam to po prostu podpowiada i jest to duże ułatwienie, a zarazem oszczędność – opowiada Dawid Dajczak z firmy Sennder.
Spedytor przyszłości
Eksperci PITD wypowiadają się w raporcie jednogłośnie: rozwój sztucznej inteligencji nie sprawi, że grono ludzi nagle straci pracę. Prognozuje się to raczej jako długotrwały proces wdrażania i transformacji, w którym pracownicy nabędą nowe kompetencje. Dzięki temu spedytorzy staną się lepszymi specjalistami, którzy będą czuwać nad procesem.
Raport do pobrania tutaj.