Integracja danych o oponie ze sterownikiem układu ABS może skrócić drogę hamowania samochodu o 1,75 metra, jak sprawdziły Goodyear i TNO.
Tak wynika z testów przeprowadzonych przez Goodyeara i holenderski instytut TNO. Firmy przedstawiły wyniki wspólnych badań podczas targów Consumer Electronics Show 2024 w Las Vegas.
ABS to system zapobiegający blokowaniu kół i poślizgowi podczas hamowania. Wspólne badania i testy Goodyeara i TNO wykazały, że ulepszony układ ABS, czerpiący informacje o oponach, na przykład o ich typie i kondycji, może potencjalnie zwiększyć ogólną wydajność systemu ABS i skrócić drogę hamowania nawet o 1,75 metra.
Każdy centymetr się liczy
Według Amerykańskiej Krajowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration) w 2021 r. doszło do ponad 1,7 miliona wypadków z udziałem pojazdów najeżdżających z tyłu, co stanowi prawie jedną trzecią wszystkich wypadków w Stanach Zjednoczonych. Włączenie danych o oponie do informacji przesyłanych do układu ABS pozwoli skrócić drogę hamowania i ograniczyć ryzyko wypadków i kolizji.
– Nasza współpraca z TNO zaowocowała bezcennymi spostrzeżeniami i nowymi możliwościami – powiedział Werner Happenhofer, wiceprezes Goodyeara ds. inteligencji opon i rozwiązań dla elektromobilności. – Wierzymy, że wykorzystując „inteligencję” opon, możemy przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków.
Goodyear i TNO rozpoczęły kooperację w 2021 r., prowadząc wspólne badania i testy w celu oceny i określenia wydajności sterownika ABS wzbogaconego o informacje pozyskane z czujników w oponach.
– TNO jest zaangażowane w zwiększanie bezpieczeństwa, wydajności i „zrównoważonego” rozwoju pojazdów – powiedział Machteld de Kroon, dyrektor zarządzający działu mobilności i środowiska w TNO. – Nasza współpraca z Goodyearem ma na celu walkę o każdy centymetr drogi hamowania. Jesteśmy głęboko przekonani, że dzięki lepszej integracji opon i układów hamulcowych możemy przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków, a ostatecznie do ratowania życia.
Opracowany przez Goodyeara system SightLine to zestaw rozwiązań, które zapewniają wgląd w stan opony, pojazdu i drogi dzięki zaawansowanym algorytmom i monitorowaniu w czasie rzeczywistym. Rozwój „inteligentnych” opon ma szansę zmienić przyszłość transportu.