Autonomiczny Hilux powstaje we współpracy z Komatsu, producentem maszyn budowlanych. Samochód ma być kompatybilny z autonomicznym systemem transportowym Komatsu, a jego wprowadzenie ma zwiększyć bezpieczeństwa pracy.
Współpraca z Komatsu pomoże wprowadzić system jazdy autonomicznej do samochodów Toyoty wykorzystywanych w kopalniach, a tym samym poprawić bezpieczeństwo, ograniczyć liczbę wypadków spowodowanych błędem człowieka, zwiększyć wydajność pracy, a także ograniczyć skutki niedoboru pracowników.
Autonomiczny Hilux do pomocy
Nowy model lekkiego autonomicznego pojazdu do pracy w kopalniach został zbudowany na bazie Hiluxa. Ma służyć do przewozu części do urządzeń pracujących w kopalni oraz sprzętu dla operatorów innych pojazdów, takich jak ładowarki czy buldożery. Prototyp został wyposażony w system jazdy autonomicznej Toyoty oraz dostosowany do pracy w ramach autonomicznego systemu transportowego (AHS) stworzonego przez Komatsu. Obecnie pikap jest testowany przez obie firmy, a na styczeń 2024 planowany jest pierwszy sprawdzian u jednego z potencjalnych klientów.
Duże doświadczenie
Komatsu ma duże doświadczenie we wdrażaniu pojazdów autonomicznych na terenie kopalń. Stworzony przez tę firmę system AHS został wprowadzony do użytku w 2008 roku. W ciągu 15 lat obecności na rynku potwierdził swoje bezpieczeństwo i skuteczność w zwiększaniu wydajności pracy. Obecnie jest wykorzystywana w ponad 650 autonomicznych ciężarówkach w 22 kopalniach na pięciu kontynentach.
Aktualna wersja Komatsu AHS zakłada poruszanie się po drogach transportowych autonomicznych ciężarówek oraz samochodów obsługi kierowanych przez człowieka. Ciężarówki są w stanie zwolnić lub nawet zatrzymać się, by uniknąć zderzenia, ale dla zwiększenia efektywności całego systemu konieczne jest wprowadzenie kolejnych rozwiązań autonomicznych.