W ośrodku rozwojowo-testowym w niemieckim Wörth am Rhein Daimler Truck sprawdza ograniczenia nowych i ulepszonych systemów bezpieczeństwa.
W ramach przeprowadzonych ostatnio szeroko zakrojonych testów skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r.
Wyprzedzając przepisy
Wiele systemów montowano w poszczególnych typoszeregach Daimler Truck na długo, zanim jeszcze wymagały ich obowiązujące przepisy – na przykład aktualne rozporządzenie Komisji Europejskiej General Safety Regulation (GSR) 2019/2144. Przywołana regulacja wymaga stopniowego wprowadzania do wyposażenia standardowego kolejnych zaawansowanych systemów: od 6 lipca 2022 r. dla nowych typów pojazdów, a od lipca 2024 r. dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów.
Zanim systemy asystujące trafią do produkcji seryjnej należy je dokładnie przetestować. Testy tego rodzaju Daimler Truck przeprowadza przez cały rok przede wszystkim w swoim ośrodku rozwojowo-testowym w Wörth am Rhein, a także w Finlandii, Hiszpanii i w Japonii oraz na torze testowym Daimler Truck North America w Madrasie w stanie Oregon (USA). Na całym świecie testom wytrzymałościowym poddaje się każdego roku nawet 60 pojazdów Daimler Truck. W okresie od 2020 r. do końca 2023 r. łączna liczba kilometrów przejechanych w celu walidacji systemów wyniesie około pięciu milionów.
Nowe rozwiązania
W ramach ostatnich szeroko zakrojonych testów w ośrodku rozwojowo-testowym skupiono się przede wszystkim na systemach asystujących, które będą montowane w ciężarówkach i autobusach Daimler Truck od kwietnia 2024 r. Są wśród nich Active Brake Assist (ABA) 6, nowy Frontguard Assist, Active Sideguard Assist (ASGA) 2, Active Drive Assist (ADA) 3 i Traffic Sign Assist. Oprócz Actrosa, Arocsa, eActrosa i Atego Mercedes-Benz Trucks, wśród pojazdów testowych znalazły się również autobusy Mercedes-Benz i Setra oraz pojazdy specjalne, takie jak Econic czy Unimog.
Podczas takich testów sprawdza się na przykład, w jaki sposób i kiedy ABA 6 ostrzega i hamuje przed rowerzystą lub motocyklistą, który nagle przecina tor jazdy lub pojawia się z przodu na tym samym pasie ruchu. Analizuje się procedurę wizualnego i dźwiękowego ostrzegania przez nowy system Frontguard Assist o niechronionych uczestnikach ruchu drogowego znajdujących się bezpośrednio przed ciężarówką, zwłaszcza w trudnych sytuacjach drogowych, podczas ruszania czy na skrzyżowaniach. Testuje się reakcje Active Sideguard Assist (ASGA) 2 przy wykonywaniu skrętu w prawo, w przypadku gdy obok pojazdu znajduje się pieszy lub rowerzysta. A także sprawdza funkcję automatycznego sprowadzenia ciężarówki z powrotem na jej pas ruchu przez system Active Drive Assist (ADA) 3, gdy kierowca chcąc zjechać na lewy pas, na przykład w celu wykonania manewru wyprzedzania, nie zauważył pojazdu zbliżającego się z tyłu.
Nowa platforma elektroniczna
Fundamentem testowanych systemów asystujących jest nowa platforma elektroniczna oraz tzw. fuzja czujników, umożliwiająca łączenie danych z radarów i kamer w celu uzyskania jeszcze szerszego pola widzenia do przodu i na boki. Platforma umożliwia 20-krotne zwiększenie ilości przetwarzanych danych, a łącznie sześć zainstalowanych czujników – cztery radary krótkiego zasięgu z przodu i z tyłu, odpowiednio po prawej i lewej stronie, radar dalekiego zasięgu z przodu pośrodku oraz kamera wielofunkcyjna w przedniej szybie obejmują teraz kąt 270 stopni wokół pojazdu. Dzięki znacznemu rozszerzeniu kąta widzenia systemy asystujące mogą być skuteczniejsze. Jednocześnie systemy Daimler Truck wspomagające bezpieczeństwo pod wieloma względami znacznie wykraczają poza wymogi rozporządzenia GSR. Na przykład ABA 6 potrafi automatycznie hamować przy prędkościach do 60 km/h nie tylko przed nieruchomymi pojazdami, ale także przed użytkownikami drogi przecinającymi tor jazdy, nadjeżdżającymi z naprzeciwka lub poruszającymi się na tym samym pasie ruchu.
Skrupulatne planowanie
W rozwojowo-testowym ośrodku w Wörth dostępny jest najnowocześniejszy sprzęt, dzięki któremu można na torze testowym w warunkach rzeczywistych sprawdzać zastosowanie systemów w sytuacjach odtwarzanych niezliczoną ilość razy. Obejmuje on między innymi pojazdy wyposażone w wiele urządzeń pomiarowych oraz roboty kierujące pojazdem i obsługujące pedał gazu, a także manekiny i cele sterowane za pomocą GPS. Przed właściwym zastosowaniem, czujniki niezbędne do zapewnienia skuteczności systemów wspomagania są poddawane dokładnym testom, a funkcje testom oprogramowania w pętli (software-in-the-loop). Ponadto przeprowadza się testy integracyjne w pojazdach i testy systemowe w różnych typoszeregach i modelach.
Na zabezpieczonym terenie ośrodka można symulować najróżniejsze scenariusze, takie jak hamowanie na końcu korka drogowego, manewry wyprzedzania czy skrętu. Wszystko to na jezdniach o zróżnicowanych profilach, odzwierciedlających drogi całego świata. Pozwala to stworzyć dla pojazdów testowych takie same warunki, jakie występują na przykład w Ameryce Południowej, Korei Południowej, Afryce i oczywiście w Europie.
Fundamentalnym elementem walidacji systemów i ich funkcji są zawsze jazdy testowe na drogach publicznych w celu uzyskania wymiernych danych dotyczących bezpieczeństwa, pozwalających następnie sprawdzić granice możliwości różnych systemów w poszczególnych typoszeregach i modelach na zamkniętych torach testowych. Konstruktorzy Daimler Truck przyjrzeli się dokładnie funkcjom i systemom pojazdów także podczas przejazdu na testy zimowe do Finlandii na początku 2023 roku. Przedmiotem analizy było przykładowo wspomaganie zmiany pasa ruchu w ramach aktywnego asystenta martwego pola czy funkcja aktywnego prowadzenia pojazdu po pasie ruchu systemu Active Drive Assist w Actrosie L. Konieczność przekroczenia kilku granic państwowych umożliwiła również sprawdzenie wpływu zróżnicowanego oznakowania pasów ruchu, znaków drogowych lub danych z map cyfrowych w poszczególnych krajach na działanie systemów asystujących zainstalowanych w ciężarówkach.