Ciągnik siodłowy IVECO S-Way zasilany bioLNG pokona Europę w ciągu 10 dni, aby wykazać potencjał tego paliwa w redukcji emisji CO2.
Podróż odbędzie się pod hasłem „Na drodze do zerowej emisji netto”. Celem realizowanego pod szyldem obu marek projektu jest udowodnienie wykonalności i opłacalności eksploatacji samochodów ciężarowych na bioLNG. Zasilany tym paliwem S-Way ma przemierzyć Europę wykazując „zerową emisją netto”.
Spotkania branżowe
Początek trasy wyznaczono na stacji Shella w Mittenwalde koło Berlina, a kolejne przystanki zaplanowano w miejscach istotnych dla ekosystemu skroplonego biometanu na terenie Niemiec, Holandii i Włoch. Celem S‑Waya jest pokonanie tej trasy z „zerową emisją netto” przy utrzymaniu wysokich osiągów i wydajności.
Każdy etap będzie okazją do zacieśnienia relacji w ramach branży bioLNG – od produkcji poprzez dystrybucję do użycia. Nie zabraknie więc dyskusji o możliwościach wykorzystania tego paliwa jako rentownego sposobu na „dekarbonizację” drogowego transportu towarowego.
Podejście wieloenergetyczne
IVECO jest pionierem stosowania alternatywnych paliw w silnikach spalinowych. Wykorzystuje je od ponad dwóch dekad, a w ostatnich latach sprawdza również możliwości pojazdów na baterie oraz z ogniwami wodorowymi.
– Jesteśmy przekonani, że podejście wieloenergetyczne to najlepsza droga, jeżeli chodzi o przyszłość napędów oraz „dekarbonizację” branży transportowej – powiedział Giandomenico Fioretti, dyrektor ds. rozwoju biznesu w dziale alternatywnych napędów IVECO. – Kontynuujemy inwestycje w projektowanie samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG, gdyż paliwo to okazuje się jedyną dojrzałą technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna „zielona” alternatywa dla oleju napędowego, bez uszczerbku dla mocy silników, zasięgu, ładowności czy czasu tankowania.
Trasa BioLNG w ramach udanej współpracy między IVECO i Shellem ma pokazać, że przejazd dużego dystansu przez Europę samochodem ciężarowym zasilanym tym paliwem jest możliwy, przy wsparciu nieustannie rozbudowywanego ekosystemu bioLNG.
– Chcemy budować pozycję bioLNG jako coraz chętniej wykorzystywanego źródła energii na europejskim rynku transportowym – dodał Fioretti.
BioLNG już jest
Silniki IVECO zasilane bioLNG mają zapłon iskrowy, a w związku z tym są cichsze od jednostek o zapłonie samoczynnym (diesli) zasilanych olejem napędowym lub jego odpowiednikami. Dlatego świetnie sprawdzają się w miastach na przykład w czasie nocnych dostaw, a kierowcy mają większy komfort pracy. Kompatybilność bioLNG z istniejącą infrastrukturą LNG liczącą 698 stacji w całej UE umożliwia tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych skroplonym biometanem na tych stacjach bez modyfikowania sprzętu i nowych inwestycji. Dzięki rozległej sieci stacji LNG w całej UE, w której są też placówki oferujące 100% bioLNG, operatorzy flot mogą korzystać z tego paliwa bez ponoszenia żadnych wstępnych kosztów.