GLS Poland rozpoczęło w lutym kilkumiesięczny test Mercedesa eActrosa. Obserwacjom poddawany jest pojazd z zabudową BDF do transportu nadwozi wymiennych. Przekazany został przez EWT Automotive w Strykowie. Jego zadaniem będzie obsługa trasy pomiędzy magazynami GLS w Strykowie i Wypędach.
EWT Automotive – jako autoryzowany dealer Mercedes-Benz Trucks – już od dwóch lat dysponuje testowymi pojazdami ciężarowymi z napędem elektrycznym tej marki. Przekazuje je do testów zainteresowanym klientom z różnych branż. Jedną z kluczowych, w której samochody elektryczne znajdują zastosowanie, są operatorzy usług kurierskich, poszukujący rozwiązań wspierających ich dążenie do zrównoważonego transportu. W lutym 2025 roku firma kurierska GLS Poland, wieloletni klient EWT Automotive, zdecydowała o podjęciu długoterminowego testu eActrosa 300 z zabudową BDF do przewozu nadwozi wymiennych. Stosowana jest najczęściej w tego typu działalności. Test pojazdu potrwa kilka miesięcy. Będzie polegał na obsłudze liczącej ok. 100 km trasy pomiędzy magazynami logistycznymi firmy w Wypędach i Strykowie.
GLS Poland dąży do zeroemisyjności
„W GLS naszą ambicją jest osiągnięcie zeroemisyjności do 2045 roku. Częściowa elektryfikacja floty, w tym transportu ciężkiego, to jedno z kluczowych działań, które realizujemy w ramach ograniczania naszego śladu węglowego – mówi Andrzej Wasielewski, dyektor ds. centralnych operacji GLS Poland
Co istotne firma ma już doświadczenie z elektrycznymi pojazdami ciężarowymi innych producentów, choć testowanymi w inny sposób. Andrzej Wasilewski podkreśla, że to już kolejny test elektrycznej ciężarówki w GLS Poland. Poprzedni, krótszy, z powodzeniem przeprowadzono na trasie międzynarodowej. W obecnym projekcie GLS szczególnie docenia zaangażowanie dealera. Zapewnił on kompleksowe wsparcie techniczne, szkolenia kierowców oraz udostępnił mobilną ładowarkę. Te udogodnienia pozwolą firmie dokładnie przeanalizować wpływ elektrycznej ciężarówki na procesy operacyjne.
Eksploatacja pojazdów ciężarowych z napędem akumulatorowym, takich jak eActros 300, pozwala uzyskać maksimum korzyści dzięki starannemu planowaniu i zapoznaniu się z potencjałem tej technologii.
Sprawdzony w boju
– Z uwagi na początkowy dość skomplikowany proces doboru pojazdów, nasi eConsultanci przychodzą z pomocą. Po przeprowadzeniu analiz tras, które klient wskazał nam jako odpowiednie dla wykorzystania pojazdów elektrycznych, stworzyliśmy kompleksowy schemat, który ma za zadanie zapoznać użytkownika z możliwościami, jakie może osiągnąć podczas eksploatacji elektrycznej ciężarówki. – wyjaśnia Marek Goździk, doradca handlowy EWT Automotive.
Jak zaznacza, jest oczywiście świadomość utrudnień, jakie stawia np. nierozwinięta wciąż na odpowiednim poziomie infrastruktura energetyczna. Dlatego też w oczekiwaniu na rozbudowę sieci energetycznych, na potrzeby testów EWT Automotive udostępnia klientom mobilne ładowarki.
eActros 300 z zabudową BDF będzie pracował przez kilka miesięcy w realnych warunkach codziennej działalności GLS Poland. Jego eksploatacja spoczywa w rękach przeszkolonego przez EWT Automotive kierowcy. Taki długoterminowy test pozwoli firmie rzetelnie ocenić korzyści z zastosowania pojazdu z napędem akumulatorowym. Dzięki bateriom o łącznej pojemności 336 kWh, eActros 300 zapewnia ok. 300 km zasięgu, w zależności od warunków pogodowych, drogowych oraz stylu jazdy kierowcy. Andrzej Wasilewski zdradza, że firma skupi się na analizie możliwości technicznych samochodu. Zwróci też uwagę, jak włączenie elektrycznej ciężarówki wpłynie na efektywność, infrastrukturę ładowania i koszty operacyjne. Kluczowe znaczenie ma weryfikacja osiągów pojazdu w warunkach zimowych i realistyczna ocena jego faktycznego zasięgu. Równie istotnym elementem projektu jest przygotowywanie partnerów transportowych, szczególnie kierowców, do pracy z nową technologią.
Zainteresowanie ciężarówkami elektrycznymi jest z miesiąca na miesiąc większe. Dlatego też Mercedes-Benz Trucks cały czas wprowadza w nich nowe rozwiązania. Tak, żeby jak najwięcej branż mogło korzystać z zeroemisyjnych pojazdów.
Marek Goździk zapewnia, że istnieje możliwość zbudowania na podwoziach elektrycznych całego szeregu zabudów specjalistycznych. Następnie można wykorzystywać je w sposób przyjazny dla środowiska. Doradca nie kryje nadziei, że przekazany na testy pojazd, na stałe zagości w firmowej flocie i przyniesie klientowi korzyści ekonomiczne. Jednocześnie wesprze ją w dążeniu do zeroemisyjnej działalności, na czym zyska środowisko.









