DHL, jako pierwszy przewoźnik drogowy w Polsce odebrał dwa eActrosy 400. Uroczyste przekazanie elektrycznych pojazdów odbyło się w najnowszym Międzynarodowym Centrum Logistycznym DHL Freigh w Robakowie pod Poznaniem.
Wyzwania związane z transformacją i zeroemisyjnym transportem wymagają partnerskich działań trójstronnych: pomiędzy przewoźnikami, ich klientami oraz dostawcami pojazdów. Efektem takiego właśnie podejścia jest pierwsza w Polsce transakcja zakupu przez firmę Voltruck dwóch eActrosów 400. Będą one realizowały przewozy lokalne pod Warszawą wyłącznie na zlecenie DHL Freight. Ich uroczyste przekazanie przez Daimler Truck oraz Daimler Truck Retail Polska miało miejsce w piątek 14 czerwca w Międzynarodowym Centrum Logistycznym DHL Freight w Robakowie pod Poznaniem. Była to jednocześnie część wydarzenia dla kluczowych klientów DHL Freight pod hasłem przewodnim „Nowoczesne oblicza logistyki”. Podczas jego trwania firma zaprezentowała gościom swoje najnowsze centrum logistyczne oraz przedstawiła swoją globalną strategię w zakresie zeroemisyjności i zielonego transportu, a także kluczowe innowacje na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Cel jasno wytyczony
– Wdrożenie w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz Trucks do floty obsługującej magazyny DHL Freight pod Warszawą jest elementem naszej szeroko zakrojonej strategii zrównoważonego rozwoju, mającej na celu m.in. zeroemisyjny transport – mówi Marek Skowroński, dyrektor zarządzający DHL Freight.
Podczas spotkania prezentację zeroemisyjnych pojazdów Daimler Truck oraz strategii koncernu w zakresie rozwiązań dla zrównoważonego transportu przedstawił Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska.
– Jako największy dostawca ciężarówek na świecie czujemy ogromną odpowiedzialność za to, jak potoczy się transformacja i potrzebujemy potężnych, opiniotwórczych partnerów, takich jak właśnie DHL Freight – powiedział Piotrek Urban.
Piotrek Urban podkreślił, że firma ma dziś w ofercie pojazdy elektryczne dostosowane do potrzeb transportu na krótkie i średnie dystanse. Już w grudniu ruszy produkcja eActrosa 600. To pierwszy ciągnik siodłowy Mercedesa z przeznaczeniem do transportu dalekobieżnego, o zasięgu ok. 500 km.
Następny w kolejce wodór
Równolegle trwają prace nad pojazdem napędzanym wodorem, który pojawi się na rynku w 2028 roku. Problemem na dziś jest infrastruktura oraz parytet kosztów, jednak w obydwu tych obszarach w Polsce szykują się duże zmiany. Na rozwój sieci ładowarek przeznaczone są 2 mld zł subwencji, a na dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych 1 mld zł.
Prezentację zakończyło uroczyste przekazanie symbolicznego „kluczyka” do eActrosów 400 zakupionych przez firmę Voltruck. Wręczyli go wspólnie, wraz z pamiątkowymi zdjęciami, Piotrek Urban oraz Krzysztof Bereda, prezes Daimler Truck Retail Polska, którego klientami są DHL oraz Voltruck. Piotrek Urban zaznaczył, że to pierwszy taki zakup na polskim rynku i realny początek transformacji. Od 2023 roku, do dyspozycji klientom pozostają elektryczne pojazdy demonstracyjne do testów. Są to eActrosy 300 i 400 oraz eEconika. Ogólnopolski program testów jest jednym z działań, które spółka Daimler Truck Polska podejmuje, aby zapoznać klientów ze swoimi pojazdami elektrycznymi. W jego ramach firmy użytkują kilka modeli samochodów demonstracyjnych w różnych wariantach w swojej codziennej działalności.
Od początku obiecująco
– Już dane techniczne tego pojazdu były przekonujące, a testy utwierdziły nas w podjęciu decyzji. Wiemy dzięki nim, że nasze eActrosy 400 powinny bez problemu zrealizować zadania, które dla nich przeznaczyliśmy – mówi Rafał Dołęgowski, właściciel Voltruck.
Podczas codziennych nocnych transportów eActrosy 400 będą pokonywały ok. 300-350 km pomiędzy terminalami DHL Freight w Warszawie. Infrastruktura do ładowania zapewniona jest w bazie, w której będzie zaczynać i kończyć się każda zmiana. Wraz z zakupem dwóch pierwszych eActrosów 400 w barwach DHL, otwiera się nowy rozdział na polskim rynku transportowym.