wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaNasz testVolkswagen ID. Buzz Cargo – Rozpycha się

Volkswagen ID. Buzz Cargo – Rozpycha się

Jest elektryczny i przypomina legendarnego „bulika”. Za sam wygląd dostaje plusy u przechodniów, ale parametrami użytkowymi bliżej mu do Caddy niż do Transportera. Czy któregoś z nich zastąpi, czy wywalczy sobie własne miejsce na rynku?

Do końca 2022 r. zamówiono w Polsce 400 egzemplarzy Buzza. Co ciekawe, mniej więcej po równo rozłożyło się zapotrzebowanie na wersję osobową i dostawczą. Większość zamawiających kupowała „kota w worku”, bo samochodu jeszcze nie można było zobaczyć na żywo. Globalne zamówienia przerosły najśmielsze oczekiwania Volkswagena. Zanim jesienią pojazd trafił do dealerów, zamówiono 21 000 sztuk. Do końca 2022 roku liczba ta wzrosła do 26 600. W minionym roku fabrykę Volkswagena w Hanowerze opuściło 10 800 ID. Buzzów, z czego 6000 trafiło już do szczęśliwych nabywców.

ID. Buzz Cargo
Sylwetka przypominająca słynnego Bulli z miejsca wzbudza sympatię. Pomimo długości przekraczającej 4,7 m ID. Buzz Cargo jest bardzo zwrotny, a wysokość całkowita poniżej 2 m sprawia, że mieści się w większości garaży podziemnych.

Złoty środek?

Obecnie ID. Buzz oferowany jest w wersji osobowej i dostawczej, z krótkim rozstawem osi. Wersja osobowa ma pięć miejsc i bagażnik o pojemności 1121 l, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy rośnie do 2205 l – naprawdę dużo jak na auto osobowe. Furgon w standardzie ma oprócz fotela kierowcy, podwójną kanapę, ale w opcji można zamówić też dwa oddzielne fotele i wyjmowany, wielofunkcyjny schowek między nimi. Objętość ładowni wynosząca 3,9 m3 i ładowność do 719 kg plasują tego elektrycznego dostawczaka pomiędzy Caddy Maxi, a Transporterem, choć do tego pierwszego mu bliżej. Caddy ma ładownię 3,7 m3 i można przewieźć do 770 kg.

ID. Buzz powstał na platformie MEB. W wersji L1 ma 4,71 m długości, szerokość to 1,99 m, a wysokość – 1,94 m. Duży rozstaw osi – 2,99 m, sprawia, że w środku jest sporo miejsca. Średnica zawracania wynosi 11,1 m. Długość ładowni wynosi 2208 mm. Można ją jeszcze wydłużyć o dodatkowe 450 mm, zamawiając przegrodę z otworem u dołu. Wówczas wykorzystywane jest miejsce pod podwójną kanapą w kabinie. Szerokość między nadkolami 1230 mm pozwala przewozić europalety w poprzek, co oznacza, że mieszczę się dwie, podobnie jak w Caddy.

W ładowni zamontowano 6 uchwytów do mocowania ładunku, w opcji można też zamówić szyny na ścianach. Dwa, ledowe punkty świetlne dobrze oświetlają wnętrze. Na kable do ładowania przewidziano skrytkę pod podłogą, do której jest dostęp z boku. Ponadto w ładowni umieszczono gniazdo 12-voltowe. Z boku są drzwi przesuwne, które w opcji mogą być otwierane elektrycznie, z tyłu natomiast do wyboru jest klapa lub drzwi dwuskrzydłowe, przeszklone lub nie.

Odmiana 6-osobowa z krótkim rozstawem osi będzie dostępna na początku 2024 roku, a 7-osobowa, z dłuższym rozstawem pod koniec tego roku.

ID. Buzz Cargo
Niewielki ekran wskaźników jest czytelny i regulowany razem z kierownicą. Dzięki temu jest zawsze dobrze widoczny.

Wysmakowana skromność

Elektroniczny kokpit z ekranem 5,3 cala jest regulowany wraz z kierownicą. W standardzie oferowany jest 10-calowy ekran multimediów, za dopłatą można mieć 12-calowy. Zarówno komputer pokładowy, multimedia, jaki i tempomat można obsługiwać za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Sterowanie klimatyzacją, trybami jazdy, czy uruchamianie asystenta parkowania odbywa się analogicznie jak w innych modelach marki.

Do zmiany trybu jazdy służy obrotowy przełącznik umieszczony po prawej stronie kolumny kierownicy. Po lewej znajdują się dźwignie obsługi wycieraczek i kierunkowskazów, a także znany już panel sterowania światłami, ogrzewaniem szyby przedniej i tylnej oraz funkcją odmrażania szyby przedniej.

Na pokładzie są porty USB-C, które umożliwiają szybkie ładowanie smartfonów czy laptopów z mocą do 45 W (trzykrotnie więcej niż we wcześniejszych modelach Volkswagena). Wszystkich może być aż 8. W standardzie są montowane trzy gniazda USB-C, w tym dwa z możliwością przesyłania danych – znajdują się po prawej stronie obok kierownicy, a trzeci w drzwiach pasażera z przodu. W opcji można też zamówić gniazdko 230 V instalowane obok fotela pasażera z przodu.

Z systemem multimediów można połączyć telefon, również bezprzewodowo i korzystać z zainstalowanych na nim aplikacji. Standardem jest schowek na smartfona z możliwością ładowania indukcyjnego. W ID. Buzzie oprogramowanie może być uaktualniane zdalnie.

Obejrzyj film z testu Volkswagena ID. Buzza Cargo

ID. Buzz Cargo: Międzymiastowy?

ID. Buzz ma akumulator o pojemność użytecznej 77 kWh (82 kWh brutto), co pozwala pokonać na jednym ładowaniu 421–423 km wg WLTP. Akumulator składa się z modułów, każdy o pojemności 6,41 kWh. Dzięki takiemu rozwiązaniu można łatwo go naprawić, wymieniając uszkodzone moduły. Z tyłu umieszczono silnik elektryczny o mocy 204 KM i momecie obrotowym 310 Nm. Zużycie energii wg WLTP wynosi 20,8 kWh/100 km (ID. Buzz Cargo: 20,5 kWh/100 km). Maksymalna prędkość została ograniczona do 145 km/h. Kierowcy „elektryków” już zresztą wiedzą, że można jechać albo szybko, albo daleko i raczej nie przesadzają z prędkością. Na stacji szybkiego ładowania prądem stałym o maksymalnej mocy ładowania do 170 kW, akumulator można naładować od 5 do 80% w ciągu około 30 minut. Ładowanie z gniazdka domowego trwa 35 godzin. Natomiast pokładowa ładowarka pozwala ładować za pomocą Wallboxa maksymalnie z mocą 11 kW. Korzystając z aplikacji We Connect ID. na swoim smartfonie, właściciele ID. Buzza mogą zdalnie sterować ładowaniem i klimatyzacją, a także sprawdzać poziom naładowania akumulatora.

Kierowca ma do dyspozycji cztery tryby jazdy: eco, comfort, sport i individual, które wpływają na różne parametry pojazdu, m.in. układ kierowniczy czy pracę zawieszenia. Dodatkowo zastosowano tryb B, uruchamiany za pomocą dźwigni pod kierownicą. Tryb ten najlepiej sprawdza się w mieście, ponieważ wówczas możemy jechać, korzystając praktycznie tylko z pedału przyspieszenia – po zdjęciu z niego nogi samochód silniej wyhamowuje i następuje silniejsza rekuperacja, co sprawia, że więcej energii trafia z powrotem do baterii.

Zamiast klapy mogą znaleźć się z tyłu dwuskrzydłowe drzwi, cenione nie tylko przez profesjonalistów.

Pomaga i uprzedza

Standardowo obydwa modele ID. Buzz są wyposażone w systemy asystujące, takie jak Car2X (informuje kierowcę o lokalnych zagrożeniach, np. korku za zakrętem), układ hamowania awaryjnego Front Assist z funkcją monitorowania pieszych i rowerzystów oraz układ wspomagania utrzymania pojazdu na pasie ruchu Lane Assist. Wersja osobowa PRO ma również w standardzie układ wspomagania manewrowania (ułatwia omijanie przy gwałtownym hamowaniu), układ wspomagania przy zmianie pasa ruchu (ostrzega i uruchamia hamulce w przypadku wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka) i układ proaktywnej ochrony pasażerów (m.in. zamyka szyby przed potencjalnym wypadkiem). Na pokładzie obydwóch wersji jest też system rozpoznawania znaków drogowych oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.

W Buzzie dostępny jest również Park Assist Plus, czyli parkowanie automatyczne łącznie z funkcją, która pozwala zapamiętać miejsce postojowe, po to żeby samochód mógł w nie ponownie wjechać sam.

Opcjonalny system Travel Assist pozwala na jazdę półautomatyczną. Może on np. wspomagać zmianę pasa ruchu (zmiana pasa ruchu może nastąpić po dotknięciu dźwigni kierunkowskazu, jeżeli czujniki nie wykryją żadnych obiektów wokół pojazdu, a dłonie kierowcy będą na kierownicy), utrzymywać pojazd na pasie ruchu nawet, gdy droga ma tylko jedną wyznaczającą go linię oraz zachowywać odległość od pojazdu poprzedzającego. Travel Assist, dostosowuje się do stylu jazdy kierowcy i może utrzymywać pojazd bliżej prawej lub lewej krawędzi pasa ruchu, zamiast dokładnie pośrodku. Z systemem współpracuje predyktywny tempomat oraz system wspomagania pokonywania zakrętów. To pierwszy krok do pełniej automatyzacji jazdy tym modelem.

W standardzie montowane są światła ledowe, ale można zamówić też adaptacyjne matrycowe reflektory IQ.LIGHT.

ID. Buzz nie tylko porusza się bezemisyjnie, ale też do jego produkcji użyto materiałów pochodzących z recyklingu. We wnętrzu zastosowano tkaninę wykonaną z przędzy, której włókna składają się w 10% z plastiku zebranego w oceanach i 90% z recyklingowych butelek PET.

Oferta ID. Buzza będzie się cały czas rozszerzać. Jeszcze w tym roku na rynek ma trafić wersja PRO z pojemniejszą baterią – 91 kWh. W obydwóch odmianach będzie również oferowany silnik o mocy 286 KM, a za rok wejdzie do oferty wersja z napędem na cztery koła i 340-konną jednostką. Obecnie ID. Buzz może holować przyczepę o masie własnej do 1000 kg. Za rok po wprowadzeniu akumulatora o pojemności 84 kWh brutto będzie to 1200 kg, a w przypadku napędu na cztery koła nawet 1800 kg.

Volkswagen udziela gwarancji na cały pojazd na 5 lat lub 150 tys. km oraz zapewnia darmowe serwisowanie przez 3 lata lub 90 tys. km przebiegu. Baterie natomiast są objęte gwarancją 8-lenią lub na 160 tys. km, która zapewnia ich pojemność co najmniej na poziomie 70%. Cena nowego ID. Buzza zaczyna się w przypadku wersji PRO od 282 605 zł brutto, a Cargo – 280 342 zł brutto.

Tekst: Katarzyna Dziewicka Zdjęcia: K. Dziewicka, Volkswagen

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź