W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, opublikowanym w czerwcu 2025 r., Renault Trucks szczegółowo opisuje strategię efektywności energetycznej i ochrony zasobów wdrożoną w swoich zakładach. Od 2019 r. emisje gazów cieplarnianych zostały zmniejszone o 26%. Celem producenta jest osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich swoich zakładach do 2040 roku.
Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego, Renault Trucks podejmuje również działania mające na celu zmniejszenie wpływu swoich zakładów przemysłowych na środowisko poprzez szereg konkretnych inicjatyw.
Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych
Renault Trucks podjęło szereg kroków w celu zmniejszenia śladu węglowego swoich zakładów. W tym modernizację systemów grzewczych, izolację budynków, rozwój sieci grzewczej odzyskującej ciepło odpadowe z procesów przemysłowych oraz zmniejszenie liczby testów silników. Środki te, w połączeniu z ukierunkowanymi inwestycjami, pozwoliły nam zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 26% w latach 2019-2024.

Rozwój samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej
Renault Trucks współpracuje z inwestorami zewnętrznymi w celu opracowania instalacji do produkcji energii odnawialnej bezpośrednio w swoich zakładach:
- w Bourg-en-Bresse 17 hektarów parkingów jest stopniowo wyposażanych w fotowoltaiczne systemy zacieniające. Renault ukończy instalację w 2026 roku.
- w Lyonie dach przyszłego globalnego centrum dystrybucji części zamiennych firma wyposaży w panele fotowoltaiczne.
- w Lyonie instalacje geotermalne ogrzewają 5000 m² powierzchni biurowej.
- sieć ciepłownicza zasilana w 75% energią cieplną wytwarzaną w procesach przemysłowych. Będzie ona obsługiwała budynki o łącznej powierzchni 150 000 m².
Zmniejszenie zużycia wody
Renault Trucks zmniejszyło zużycie wody na wyprodukowaną ciężarówkę o ponad 60%.
- w zakładzie w Lyonie firma zmniejszyła zużycie wody pięciokrotnie w ciągu dwudziestu lat.
- w Blainville-sur-Orne, stacja fizyko-chemiczna oczyszcza wodę przed jej odprowadzeniem.
- w Lyonie wieże chłodnicze zastąpiła systemami o obiegu zamkniętym.
Pozbycie się wysypisk śmieci
Renault Trucks kontynuuje swoje dążenie do zerowego składowania odpadów operacyjnych i dąży do uzyskania certyfikatu dla wszystkich swoich zakładów do końca 2025 roku. Zakłady w Blainville-sur-Orne i Bourg-en-Bresse, a także zakład produkcji silników i magazyn części zamiennych w Lyonie posiadają już certyfikat „Landfill Free”.
We wszystkich zakładach producenta odpady są sortowane, ponownie wykorzystywane lub przekształcane.

Integracja różnorodności biologicznej i ochrona gatunków w Renault Trucks
Renault Trucks zakazało stosowania środków ochrony roślin na swoich terenach. Firma stawia na takie praktyki jak ekologiczne koszenie trawy oraz wykorzystanie naturalnych metod utrzymania zieleni. Założyła też pasieki w Vénissieux i Saint-Priest.
W Bourg-en-Bresse, Renault Trucks zaangażowało się w program ochrony potoku Dévorah, który jest domem dla chronionego gatunku ważki. Partnerstwo ze Związkiem Dorzecza Rzeki Reyssouze będzie trwało do 2028 roku.
Od 2023 roku w Lyonie zasadzono ponad 2400 drzew w celu ograniczenia zjawiska miejskich wysp ciepła oraz zwiększenia przepuszczalności gleby. Stworzono również eksperymentalną strefę o powierzchni 3000 m², której celem jest przywracanie żyzności gleby poprzez inżynierię glebową. Przestrzeń tą firma zaprojektowała głównie w celu stworzenia chłodnego mikroklimatu i wspierania bioróżnorodności poprzez przyciąganie ptaków, owadów i małych ssaków.

Renault Trucks dostosowuje infrastrukturę do zmian klimatu
Renault Trucks przewiduje wpływ zmian klimatycznych na swoje zakłady. Przeprowadza analizy ryzyka klimatycznego na lata 2050 i 2100. Wykorzystując do tego metodę OCARA opracowaną przez firmę konsultingową Carbone 4. Oceny te umożliwiają identyfikację podatności na zjawiska takie jak fale upałów i powodzie. Również podnoszenie się poziomu wód gruntowych, susze i silne wiatry, a także wzmocnienie odporności obiektów.
W Blainville-sur-Orne, we współpracy z lokalnymi władzami, opracowano już mapę drogową. Mapę w celu przeciwdziałania zagrożeniom związanym z podnoszącym się poziomem mórz i intensywnymi opadami deszczu. W Lyonie i Bourg-en-Bresse nacisk kładziony jest na zapobieganie upałom. Integracja kwestii klimatycznych staje się zatem kryterium strukturalnym w projektowaniu nowych budynków i procesów przemysłowych.