Transport & Environment (T&E) brukselski think-tank opublikował kompleksowe opracowanie dotyczące emisji z samochodów służbowych i tempo w jakim przewidywana jest elektryfikacja flot w Europie. Raport podkreśla rolę samochodów firmowych na europejskim rynku motoryzacyjnym. Także pilną potrzebę wprowadzenia nowych regulacji w celu przyspieszenia transformacji flot na bezemisyjne.
Kluczową rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu stanowią samochody firmowe. To aż 60% rejestracji nowych samochodów w UE. Pojazdy te przejeżdżają średnio dwukrotnie więcej kilometrów niż prywatne, odpowiadając za 74% emisji z nowych samochodów. Mimo to już trzeci rok z rzędu, wykorzystanie pojazdów elektrycznych (EV) wśród europejskich firm jest niższe niż w sektorze prywatnym.
Dominacja na rynku i emisje
W 2023 r. udział BEV (battery electric vehicles) w rejestracjach wyniósł 14,1% dla firm i 15,6% dla gospodarstw domowych. Firmy mają większe możliwości finansowe do pokrycia wyższych kosztów początkowych EV niż prywatni właściciele.
Niemcy i Francja, odpowiadające za ponad połowę nowych rejestracji BEV w UE, wykazują największe różnice między sektorem korporacyjnym a prywatnym. W Niemczech udział BEV wynosi 16,3% dla firm i 25,6% dla gospodarstw domowych. We Francji jest to 12,0% dla firm i 22,1% dla prywatnych użytkowników. Największe różnice występują w Danii, gdzie absorpcja BEV w firmach wynosi 26,1%, a w sektorze prywatnym 53,1%.
Wyjątkowy potencjał polskich flot
– Samochody firmowe stanowią 72% nowych rejestracji w Polsce, co jest czwartym najwyższym wskaźnikiem w Europie. Ze względu na fakt, że samochody służbowe są wymieniane średnio co dwa, trzy lata, istnieje ogromny potencjał dla elektryfikacji. Szansa na zasilenie rynku samochodów używanych bardziej przystępnymi cenowo pojazdami elektrycznymi. W Polsce 84% osób fizycznych kupuje samochody używane (średnia europejska to 77%) – zauważa Prezes Fundacji Pojazdów Elektrycznych, Marcin Korolec.
Elektryfikacja flot przyniesie naszemu krajowi znaczące korzyści gospodarcze i społeczne. Powszechny w Polsce obrót pojazdami używanymi zapewni Polakom dostęp do tańszych, sprawdzonych i relatywnie nowych pojazdów elektrycznych z pełną dokumentacją. Wsparcie odpowiednich regulacji podatkowych dla inicjatyw flotowych może odegrać kluczową rolę w przyspieszeniu tego procesu. Także uniknięciu sytuacji, w której nasz rynek wtórny zostanie zalany mocno wyeksploatowanymi pojazdami elektrycznymi zza zachodniej granicy.
Segment samochodów służbowych w Polsce jest zdominowany przez cięższe i bardziej zanieczyszczające pojazdy. Na rynku firmowym jest prawie dwa razy więcej dużych SUV-ów i hybryd plug-in niż na rynku prywatnym (31% vs 16%). Polska jest ósmym największym krajem pod względem liczby posiadanych dużych SUV-ów.
Samochody firmowe
Samochody firmowe mogą odegrać kluczową rolę w ekologicznym przekształceniu przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Rynek ten dominuje w sprzedaży samochodów pięciu największych europejskich producentów (Volvo, Volkswagen, BMW, Stellantis i Mercedes-Benz), z 70% sprzedaży VW w UE przypadającymi na samochody firmowe. Kierowcy samochodów firmowych wybierają europejskie pojazdy elektryczne. Stanowią one 76% sprzedaży bezemisyjnych aut w tym segmencie. Elektryfikacja flot z zachowaniem preferencji dla pojazdów „made-in-Europe” przyniesie większe korzyści europejskim producentom samochodów niż ich zagranicznym odpowiednikom. Zwiększy też ich konkurencyjność na rynkach globalnych.
– Aby UE zachowała swoją konkurencyjność w globalnym wyścigu pojazdów elektrycznych, konieczne jest znalezienie nowych sposobów promowania ich rozpowszechnienia na całym kontynencie. Segment samochodów firmowych stanowi idealną platformę dla europejskich producentów pojazdów elektrycznych, jednocześnie wspierając UE w ograniczeniu ryzyka inwestycji i zwiększeniu przewidywalności dla branży motoryzacyjnej i akumulatorowej. Wprowadzenie rozporządzenia dotyczącego elektryfikacji flot firmowych to rozwiązanie, które przynosi korzyści dla klimatu, europejskiego przemysłu oraz kierowców – podsumowuje Stef Cornelis, dyrektor ds. flot elektrycznych w T&E.
Elektryfikacja – propozycje dla UE
Europa ma szansę naprawić nierównowagę w absorpcji pojazdów elektrycznych w obszarze korporacyjnym. Początkiem tworzenia nowych rozwiązań o charakterze politycznym mogą być rozwiązania legislacyjne w sprawie zazieleniania flot służbowych. T&E oraz FPPE rekomendują przedstawienie propozycji celów elektryfikacji dużych flot i firm leasingowych na poziomie 100% do 2030 r.
Państwa członkowskie UE powinny również zreformować opodatkowanie samochodów firmowych. Należy zachęcać do korzystania z pojazdów elektrycznych stosując znaczne ulgi podatkowe dla pojazdów bezemisyjnych.
Floty samochodów firmowych mają idealną pozycję do napędzania przejścia na pojazdy elektryczne. Dzięki odpowiedniej polityce samochody firmowe mogą przyczynić się do realizacji celów klimatycznych UE. Ale też wspierać konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego w globalnym wyścigu zielonych technologii.
Aby sprostać największym wyzwaniom i wykorzystać potencjał samochodów firmowych w zakresie redukcji emisji, T&E wzywa do wdrożenia następujących środków:
- Rozporządzenie w sprawie flot korporacyjnych.
- Reformy podatkowe.
- Przegląd i zastąpienie przestarzałych dyrektyw.