IVECO ma za sobą intensywny rok. Mimo problemów z dostępnością firma poprawiła swoje udziały w rynku samochodów użytkowych. Jesienią zadebiutował elektryczny ciągnik, a pod koniec roku cała gama zmodernizowanych pojazdów.
Rok 2023 r. IVECO zaczęło od tytułu Business Vans „Best Large Van”. Ważny moment to otrzymanie finansowania w ramach wspólnej inicjatywy zawiązanej z Mercedesem i Volvo Trucks – H2Accelelarate, na produkcję 150 pojazdów wodorowych i zbudowanie 8 stacji do tankowania wodoru. Przejęto też akcje Nikoli w Europie i rozpoczęło produkcję elektrycznych pojazdów bateryjnych oraz zasilanych ogniwami paliwowymi tylko i wyłącznie pod własną marką, w swojej fabryce. We wrześniu podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano ciągnik siodłowy IVECO eS-WAY. Również wówczas podpisano listy intencyjne na zakup tego pojazdu z polskimi przewoźnikami (patrz: fleetLOG 5/2023).
Nasze wartości to nie tylko wychodzenie
poza to co oczywiste, czyli szukanie nowych dróg i możliwości rozwoju, ale też dbanie o różnorodność.
Rozwój wielopłaszczyznowy
Do 2040 roku chcemy być firmą całkowicie neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. Cel ten dzisiaj wydaje się trudny do osiągnięcia, ale podejmujemy różne działania, które mają go urealnić. Kluczowe stają się inwestycje w zrównoważony rozwój.
Pojazdy wodorowe będą stanowiły dodatkowe
ogniwo, które pozwoli zarówno przedsiębiorcom,
jak i producentom przejść na
zeroemisyjność. Żyjemy w bardzo ciekawych
czasach.
W grudniu Grupa IVECO pozyskała w ramach 8-letniej pożyczki 500 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na rozwój technologii związanych z dekarbonizacją transportu. Co istotne aż 450 mln euro udostępniono od razu, co umożliwiło szybki start inwestycji w rozwój alternatywnych napędów.
Ma to zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów oraz partnerów biznesowych. Ogromny strumień pieniędzy spowoduje, że firma będzie jeszcze bardziej obecna i aktywna w innowacjach technologicznych w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Mamy dwóch klientów. Jeden to właściciel,
który jest przede wszystkim zainteresowany
efektywnością transportową. Natomiast drugi
to kierowca, który nasze pojazdy
użytkuje na co dzień i chcemy o niego zadbać.
Grupa może już się pochwalić osiągnięciami na tym polu, które też dostrzegają niezależni eksperci. W minionym roku firmę wyróżniono m.in. złotym medalem w rankingu dotyczącym zrównoważonego rozwoju – EcoVadis Sustainability. W tym wypadku przedsiębiorstwa są przede wszystkim oceniane w obszarze ESG.
IVECO dołączyło też do 20 000 podmiotów działających na rzecz zrównoważonego rozwoju w ramach ONZ Global Compact. Inicjatywa ta to działania na rzecz ochrony środowiska oraz praca wspierająca lokalne społeczności.
Kobiety w IVECO
Jednym ze strategicznych celów IVECO jest, żeby w całej Grupie 23% stanowisk było obsadzonych przez kobiety. Cel ten już osiągnęliśmy, nawet z nawiązką, w IVECO Poland. Ponad 34% pracowników i współpracowników to kobiety. Co istotne 35% funkcji kierowniczych sprawują właśnie panie.
Mamy bardzo dobrze zorganizowaną sieć serwisową, a jakość świadczonych usług jest
na najwyższym poziomie. Chcemy być najlepsi
i utrzymać ten poziom
Na Ukrainie odsetek zatrudnionych kobiet jest jeszcze większy: 47% pracowników i współpracowników oraz 50% stanowisk kierowniczych.
– Nasze wartości to nie tylko wychodzenie poza to co oczywiste, czyli szukanie nowych dróg i możliwości rozwoju, ale też dbanie o różnorodność – podkreśla Daniel Wolszczak, dyrektor generalny IVECO Poland & Ukraine.
Klasa 3
2023 rok to również premiera całej nowej gamy IVECO, która odbyła się w listopadzie. Wprowadzone zmiany pochłonęły miliard euro. Oprócz zmodernizowanych jednostek napędowych, nowocześniejszego wnętrza i zmian na zewnątrz, pojawiły się też cyfrowe rozwiązania poprawiające komunikację z samochodem, zarówno zarządzającego flotą, jak i serwisu oraz kierowcy (patrz fleetLOG nr 7/2023).
Inwestycja ma posłużyć partnerom biznesowym, szczególnie w obszarze zrównoważonego rozwoju. Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 2/2024