Firma TII Scheuerle jest autorem licznych innowacji stosowanych w transporcie ładunków ponadnormatywnych. Wieloletnie doświadczenie podpowiedziało optymalne rozwiązania, które wykorzystano w aktualnej gamie modeli.
Paradoks transportu ponadnormatywnego polega na tym, że potrzebne są pojazdy uniwersalne, a jednocześnie dopasowane do konkretnego ładunku. Rozwiązaniem jest modułowa konstrukcja, umożliwiająca modyfikowanie zestawu odpowiednio do wymagań danego transportu.
Kompaktowe i wielozadaniowe
Oferta TII Schuelerle odpowiada na tendencje panujące na rynku. Jedną z nich jest nasilający się popyt na pojazdy o zwartej konstrukcji, które szybko można przystosować do przewozu najbardziej typowych spośród ładunków ponadnormatywnych, np. maszyn budowlanych czy rolniczych. W tym celu powstała rodzina naczep niskopodwoziowych EuroCompact zdolnych transportować ładunki o masie do 128 t.

Do najnowszych wariantów w gamie należy naczepa EuroCompact U7, która ma liczbę linii osi od 0+4 do 4+6. Można ją doposażyć w wózek SmartAxle oraz jeden z trzech typów łabędziej szyi, aby zoptymalizować nacisk na siodło. Ergonomicznie zaprojektowany system Clever Coupling znacząco ułatwia przyłączanie i odłączanie łabędziej szyi oraz wózka podczas załadunku czy zmiany przeznaczenia pojazdu. Wszystko, co niezbędne do wykonania tych czynności znajduje się na dogodnej wysokości od strony kierowcy. Nie trzeba się nigdzie wspinać i naczepę można przygotować do jazdy z poziomu jezdni.
Ważną zaletą modelu EuroCompact U7 jest korzystna proporcja między długością całkowitą, a użyteczną długością pokładu. Przy tej samej długości naczepa ta oferuje o 1 m większą długość ładunkową niż konkurencyjne pojazdy. W zależności od typu, łabędzia szyja umożliwia współpracę z ciągnikami liczącymi od 3 do 5 osi.
Lżejsza naczepa EuroCompact U9 może przewozić ładunki o masie 36 t przy liczbie linii osi 0+2 lub 46 ton przy układzie 0+3. Jej masa własna zaczyna się od 12,7 t, a pokład znajduje się zaledwie 200 mm od podłoża. Niewielka wysokość załadunku jest jedną z zalet pojazdu. Kolejną jest duża precyzja kierowania. Za pomocą przycisku w kabinie kierowca może unosić i opuszczać zawieszenie oraz kierować skrętem osi naczepy. Wykonywanie manewrów jest łatwiejsze i bezpieczniejsze.

TII Scheuerle: Jaka praca, taki moduł
Postęp techniczny i idący z nim w parze rozwój gospodarczy są impulsem do optymalizacji procesów, przynoszącej spektakularny efekt przede wszystkim w logistyce. Kompletowanie i przemieszczanie bardzo ciężkich ładunków, np. gotowych elementów instalacji przemysłowych może przyczynić się do redukcji kosztów i przynieść oszczędność czasu, nawet jeśli wymaga dużego wysiłku organizacyjnego.
TII Scheuerle od lat stymuluje rozwój w tej dziedzinie, przykładem hydraulicznie sterowane osie wahliwe (tzw. pendel) czy ciężkie moduły samobieżne SPMT (Self Propelled Modular Transporter). Do najcięższych zadań firma proponuje kilka typów modułów, różniących się cechami użytkowymi.
Ofertę pojazdów modułowych otwiera UltraLightCombi, kompatybilny z innymi pojazdami Scheuerle, w tym seriami InterCombi i EuroCombi. Ma bardzo dobry stosunek ładowności do masy własnej, a szerokość całkowita 2550 mm ułatwia poruszanie się po drogach publicznych, np. powrót bez ładunku. Zależnie od kompletacji pojazd może być holowany jak przyczepa lub naczepa. W tym drugim przypadku eksploatację ułatwia płynna regulacja obciążenia siodła. UltraLightCombi jest uniwersalny, a jego możliwości zwiększa m.in. kilka typów pokładów ładunkowych.
Wymagające zadania
Moduł InterCombi przeznaczony jest do transportu bardzo ciężkich ładunków. Może być wyposażony w maksymalnie 6 linii osi, z których każda ma nośność do 45 t. Moduły te można łączyć wzdłużnie i poprzecznie, a sterowanie osiami zapewnia im bardzo dobrą zwrotność.
Analogiczne zalety mają moduły Scheuerle K25 oraz K25L. Jako elementy zestawów przyczepowych, naczepowych lub funkcjonujące samodzielnie mogą być zarówno holowane, jak i pchane. Mają do 6 linii osi. W wersji Split każda ma nośność do 45 t, natomiast w standardzie mają nośność 23 t, względnie 13,9 t przy prędkości 80 km/h. Wariant K25L wyróżnia się przede wszystkim niskim pokładem, znajdującym się na wysokości 910 mm w pojeździe niezaładowanym lub 875 mm pod obciążeniem. Niski pokład obniża środek ciężkości, co stabilizuje zestaw. Dodatkowo stabilność zwiększa duży rozstaw kół oraz zastosowane ogumienie 285/70R19,5. Moduł ten jest wyjątkowo sztywny: sztywność skrętna jest o ponad 30% większa niż przeciętna rynkowa. Producent szczególnie poleca go do przewozów długodystansowych. K25L ma szerokość 3000 mm.

Model WideCombi HighwayGiant został dopracowany wg wymagań rynku północnoamerykańskiego. Godną uwagi cechą jest zintegrowany mechanizm składania, który umożliwia przejazdy bez ładunku bez konieczności uzyskania zezwolenia. Podobnie jak K25L zapewnia wysoką stabilność jazdy. Maksymalny nacisk na linię osi wynosi 28 t.
TIIGER UHD ma zwartą, solidną konstrukcję, dzięki której doskonale nadaje się do pracy w trudnym terenie. W takich warunkach znakomicie sprowadzają się wahliwe osie z możliwością blokowania oraz hydrauliczne zawieszenie. Podobnie jak inne typy modułów może być łączony wzdłużnie i poprzecznie. Mechanizm sterowania osiami jest hydromechaniczny. Przy wysokiej wytrzymałości TIIGER UHD jest stosunkowo lekki, co dodatkowo podnosi jego funkcjonalność.
Z własnym napędem
Ukoronowaniem oferty pojazdów modułowych Scheuerle są moduły samobieżne serii SPMT. Wprowadzono je do produkcji w 1983 roku i od tamtej pory zdobyły bardzo dobrą renomę wśród użytkowników. Mają od 4 do 8 linii osi, a każda z nich ma nośność do 60 t. Oferowane są z jednostkami napędowymi (PPU – Power Pack Unit) typu Z230 lub Z390 o mocy odpowiednio 230 lub 390 kW (313 lub 530 KM). Moduły SMPT mogą być łączone z innymi i dostosowane do potrzeb dzięki różnym pakietom wyposażenia. Oczekiwaną precyzję jazdy zapewnia im elektroniczne sterowanie. Plusem modułu są również wymiary: SMPT jest w rozmiarze kontenera.
Moduł ten występuje również w wariancie eSMPT z napędem elektrycznym. Wersja ta jest cicha i wydajna, a osie obracające się o kąt 360o umożliwiają płynną zmianę kierunku ruchu, np. poruszanie się bokiem czy po skosie. Moduł może być używany wszędzie tam, gdzie niepożądana jest emisja spalin.
https://zeppelin.pl/scheuerle/
