Girteka rozwija narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję. Są to AI Operator i AI Planner.
Ich wykorzystanie do planowania łańcuchów dostaw i koordynacji dostaw już teraz zwiększa efektywność zarządzania flotą i skraca czas transportu.
Girteka jest jedną z pierwszych firm transportowych, która zaczęła wykorzystywać sztuczną inteligencję do planowania i optymalizacji dostaw drogowych na międzynarodowych trasach. Rozwiązania AI wykorzystywane są do planowania tras w oparciu o dane z systemu i bieżące informacje z kilku tysięcy samochodów ciężarowych przewożących ładunki w Europie i Azji.
– Cel wdrożenia każdego rozwiązania AI jest jasny: uproszczenie, redukcja błędów, przyspieszenie wyników, zwiększenie efektywności samego procesu i uczenie się na jego podstawie. Wskazówką jest to, czy proces, który normalnie kontrolują ludzie, można zdefiniować jako algorytm z możliwością samodzielnego rozwoju na podstawie zebranych danych. W Girtece, przy wsparciu firm zewnętrznych, takich jak Nexogen, możemy budować te procesy i je symulować – mówi Dainius Augutis, kierownik działu wsparcia funkcji transportowych w Girtece.
AI Operator skraca czas transportu
AI Operator wykorzystywany jest przez menadżerów transportu Girteki do określenia najlepszej i optymalnej trasy dostawy ładunku. Jest ona wyznaczana w oparciu o takie wskaźniki jak szacowany czas przybycia auta, odległość czy emisja spalin. Pod uwagę brane są też wymogi pakietu mobilności oraz lokalne przepisy o kabotażu i czasie pracy kierowców (w tym przerwy i odpoczynek) z uwzględnieniem krajowych wymogów. System jest aktualizowany na bieżąco, więc jeśli dojdzie do zmiany trasy ze względu np. na zatory na drodze, AI Operator ponownie przelicza wszystkie dane i proponuje optymalne rozwiązanie. Wszystkie informacje o tym, gdzie i którędy jechać, odpocząć lub zatankować, są przekazywane kierowcom za pośrednictwem Transics. Zmniejsza to ryzyko pomyłki przy wyborze trasy i dostarcza kierowcom potrzebne informacje, wcześniej uzgodnione z kierownikiem transportu.
Planowanie trasy, dzięki wykorzystaniu AI Operatora ułatwia skrócenie czasu i jednoczenie pozwala na jej optymalizację. Ogranicza też możliwości wystąpienia błędów, z uwzględnieniem indywidualnych wymagań klienta co do terminu dostawy, odległości i emisji. Jak pokazują analizy Girteki, przygotowywane na podstawie danych wszystkich aut, jazda trasą zdefiniowaną przez AI Operator skraca czasu transportu o ok. 10%, a zużycia paliwa i redukcję emisji CO2 o ok. 7%.
AI Planner z wieloma zmiennymi
Drugim rozwiązaniem używającym sztucznej inteligencji stosowanym przez Girtekę jest AI Planner. Wykorzystywany jest do zaplanowania całej usługi transportowej z uwzględnieniem możliwości znalezienia odpowiednich kierowców, ciężarówek i naczep, zgodnie z wymogami pakietu mobilności oraz lokalnymi przepisami o kabotażu i czasie pracy kierowców.
– To narzędzie umożliwia nam globalne zarządzanie flotą, w oparciu o ocenę sytuacji w całej Europie, a nie tylko w konkretnych regionach, co jest bardzo skomplikowane do zrobienia przez człowieka i wymaga dużo czasu. System oblicza najwcześniejszy czas, w którym możemy dostarczyć ładunek danym samochodem, co wcześniej robiliśmy ręcznie. Wszystkie zasady i dane, które zgromadziliśmy przez lata zarządzania flotą, teraz znajdują się w „mózgu” narzędzia. Nie ma potrzeby siedzenia, planowania, sprawdzania, weryfikowania i ponownego sprawdzania ręcznie, mamy szybkie i niezawodne wsparcie ze strony narzędzia – wyjaśnia Audrius Navickas, dyrektor projektu w Girtece.
Obecnie Girteka wykorzystuje AI Plannera do planowania dostaw prostych i powtarzalnych ładunków. Wśród największych korzyści, jakie zapewnia AI Planner, jest redukcja pustych przebiegów, co przekłada się na zmniejszenie emisji i czasu oczekiwania ciężarówki na realizację kolejnej dostawy. Umożliwiają to ustawienia, które można dostosować do aktualnej sytuacji na rynku usług frachtowych w Europie. Zaletą AI Plannera jest też szybkość i tempo planowania przy mniejszym ryzyku błędów. Jest to istotne zwłaszcza dla przesyłek SPOT (giełdy logistyczne), gdzie czas często odgrywa kluczową rolę.
Dzięki AI już blisko 50% transportów w Girtece jest planowanych znacznie szybciej i bardziej efektywnie.
Na drodze do pełnej digitalizacji
Girteka rozpoczęła proces digitalizacji w 2020 r. Ma się on zakończyć w 2026 r. pełną automatyzacją wszystkich procesów, wewnętrznych i zewnętrznych, przy użyciu platformy SAP oraz dodatkowych rozwiązań z zakresu robotyzacji procesów i sztucznej inteligencji. Cyfryzacja jest jednym z kluczowych kierunków rozwoju firmy i zapewni jej konkurencyjność na rynku usług transportowych i dołączenie do dziesięciu najlepszych firm logistycznych w Europie.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mają duży potencjał w transporcie i procesach planowania. Następnym etapem ich wykorzystania będzie m.in. optymalizacja zaplanowanych przesyłek, dalsza redukcja kosztów i emisji, a także zwiększenie atrakcyjności pracy kierowców. Dotychczasowe doświadczenia związane z wdrażaniem rozwiązań AI do planowania transportu potwierdzają możliwość dalszego rozwoju i ulepszania usług transportowych.