Euro NCAP, organizacja zajmująca się badaniem bezpieczeństwa pojazdów, opublikowała wyniki testów najnowszych modeli ciężarówek. Dlatego też eksperci sprawdzili, które pojazdy bezpiecznie mogą wykonywać przewozy międzynarodowe, jak i bez obaw wjeżdżać do miasta. Wyniki są zaskakujące.
Euro NCAP opublikowało wyniki swojego pierwszego badania dotyczącego poziomu bezpieczeństwa w pojazdach ciężarowych Truck Safe. Spośród dziewięciu ocenianych samochodów ciężarowych, najlepsze oceny zebrały modele, którymi można jednocześnie realizować transport długodystansowy i miejski.
Euro NCAP od blisko 30 lat ocenia pod kątem bezpieczeństwa samochody osobowe. Ale też od 4 lat również dostawcze. W testach tych oceniane jest bezpieczeństwo czynne i bierne. Teraz przyszła kolej na ciężarówki.
– Uruchomienie naszego programu oceny Truck Safe jest przełomowym momentem dla bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. Jest to niezbędny krok w kierunku osiągnięcia Wizji Zero. Nasz pierwszy zestaw protokołów testowych Truck Safe ocenia możliwości pojazdów i przedstawia wyniki testów. Do 2030 r. chcemy dodać testy dotyczące bezpieczeństwa biernego (ochronę podczas kolizji) – podkreśla Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
Ze względu na rozmiary i masy, wypadki z udziałem samochodów ciężarowych mają najpoważniejsze konsekwencje. Dlatego w tym przypadku ciężarówki stanowią niecałe 3% wszystkich pojazdów w ruchu drogowym w Europie, ale odpowiadają za 15% wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Natomiast 11% ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych to jadący ciężarówkami. Ale też pozostałe 89% to jadący samochodami osobowymi i dostawczymi oraz piesi i rowerzyści.
Samochody ciężarowe mają duże znaczenie dla gospodarki. Ponieważ w Europie aż 95% dóbr jest transportowanych za pośrednictwem ciężarówek. Dlatego z jednej strony ważne jest wspieranie tego sektora, a z drugiej zadbanie o to, żeby pojazdy były bezpieczne.
Protokoły testowe
W pierwszej kolejności Euro NCAP przetestowało zgodnie z protokołami Truck Safe dziewięć ciężarówek dalekobieżnych. Reprezentują one 95% pojazdów tej kategorii poruszających się po europejskich drogach. Truck Safe mierzy stopień bezpieczeństwa pojazdu w każdym momencie wypadku. W przypadku długodystansowych pojazdów ciężarowych metodologia oceny koncentruje się na trzech stopniach i harmonogramie typowego scenariusza wypadku: godziny i minuty przed wypadkiem z naciskiem na bezpieczną jazdę, interwencja systemu bezpieczeństwa czynnego przed zdarzeniem lub uniknięcie zderzenia oraz tzw. „złota godzina” po zdarzeniu, obejmująca czas, w jakim osoba w stanie zagrożenia życia powinna znaleźć się w szpitalu lub w innej placówce, w której może uzyskać fachową pomoc.
Na każdym etapie przyznawane są punkty procentowe, które później przeliczane są na ocenę w formie pięciu gwiazdek.
Kategorie oceny
- Bezpieczna jazda – monitorowanie kierowcy, widoczność i wspomaganie jazdy.
- Unikanie zderzeń – skuteczność systemów ADAS w unikaniu kolizji czołowych, kolizji podczas zmiany pasa ruchu i manewrowania przy niskich prędkościach.
- Bezpieczeństwo po zderzeniu – informacje dla ratowników i łatwość udzielania pomocy podczas „złotej godziny”.
Badania skupione na kompleksowym przebiegu wypadku będą stopniowo wdrażane do wszystkich protokołów testowania różnych kategorii pojazdów… Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 11/2024.