Certyfikaty HGV niebawem skończą swoją ważność. Chodzi o te, które wydano dla pojazdów ocenionych od zera do dwóch gwiazdek. Dokumenty staną się bezwartościowe 27 października 2024 roku. Jeżeli przewoźnik będzie chciał używać działać w obszarze Londynu, będzie musiał dostosować pojazdy do nowych zasad „Progressive Safe System”.
Zasady Direct Vision Standard zaczęły obowiązywać od 2019 roku. Od tego czasu minimalna ocena pozwalająca na poruszanie się pojazdami ciężarowymi na obszarze Londynu wynosiła jedną gwiazdkę. Pojazdy z zerową oceną musiały dostosować się do zasad znanych jako „Safe System”, co oznaczało konieczność wyposażenia ich w dodatkowe środki bezpieczeństwa. Od 28 października 2024 roku zasady te zostaną zaostrzone.
– Będzie to oznaczać, że minimalna wymagana ocena DVS będzie wynosić już nie jedną a trzy gwiazdki, a co za tym idzie pojazdy ocenione na dwie lub jedną gwiazdkę również będą zmuszone do zastosowania dodatkowych środków bezpieczeństwa określonych w nowym systemie Progressive Safe System – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.
Progressive Safe System – co to takiego?
Progressive Safe System to zaktualizowana wersja Safe System. Po upływie kilku lat od wdrożenia systemu, władze Londynu postanowiły dokonać przeglądu obowiązujących zasad i dopasować je do nowych dostępnych technologii. Cel: dalsze zwiększanie bezpieczeństwa na londyńskich drogach. „PSS” jest dostosowany do przyszłych standardów i wymogów Unii Europejskiej i Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ.
W co musisz wyposażyć swój pojazd?
Sprawdźmy, co musi mieć pojazd ciężarowy, by sprostał nowym wymogom „PSS”:
- w pełni działający system monitorowania. Chodzi o całkowite wyeliminowanie martwego punktu po stronie bocznej.
- Lusterka klasy V i VI.
- System informacji o martwym polu z aktywnymi czujnikami. Zapewnia to odpowiednie ostrzeżenie kierowcy o obecności niechronionego użytkowania drogi.
- Czujniki ruchu z przodu pojazdu w celu ostrzeżenia kierowcy pojazdu ciężarowego o obecności niechronionego użytkownika drogi.
- Boczne osłony przeciwnajazdowe po obu stronach pojazdu.
- Sygnał dźwiękowy ostrzegający o manewrowaniu pojazdu.
- Naklejki piktograficzne ostrzegające o zagrożeniach wokół pojazdu.
Uważaj, co montujesz
Dopiero po spełnieniu wyżej wymienionych wymogów, właściciel takiego pojazdu może ubiegać się o certyfikaty bezpieczeństwa HGV. Jak mówi Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej, dobrą informacją jest fakt, że przy składaniu wniosku nie ma obowiązku przedkładania certyfikatów dostawców dodatkowych środków bezpieczeństwa o spełnianiu odpowiednich wymogów, co oznacza mniej biurokracji. Mateusz Pernak zaznacza, że zawsze jednak należy się upewnić, jakie części montujemy w samochodzie i czy spełniają te wymogi. W przypadku kontroli i negatywnej weryfikacji to my będziemy ponosić odpowiedzialność za niespełnienie wymogów „PSS”.