wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaNasz testToyota Yaris Cross Hybrid. Jestem i czekam

Toyota Yaris Cross Hybrid. Jestem i czekam

Hybryda z wtyczką czy bez? Obie mają zalety i wady, a Toyota Yaris Cross Hybrid to mocny głos za jazdą bez kabla.

Codzienne dojazdy do pracy o kropelce lub całkiem na sucho? Hybrydy plug-in (PHEV), które pozwalają poruszać się elektrycznie na odcinku ok. 50 km są do tego idealne. Przynajmniej jeśli w pracy lub w domu mamy okazję je doładować z sieci. W innych przypadkach zużywają właściwie tyle samo paliwa, co zwykłe auta spalinowe. Do tego wozimy ze sobą cały osprzęt spalinowo-elektryczny, co wiąże się najczęściej ze zmniejszeniem objętości bagażnika.

W tej sytuacji nabiera rumieńców zwykła hybryda (HEV). „Na prądzie” pokona krótszy odcinek, gdyż jedynym źródłem „świeżej” energii elektrycznej jest odzysk energii hamowania, która jest gromadzona w stosunkowo dużej baterii. Lecz może mile zaskoczyć niskim zużyciem paliwa. Hybrydą HEV był testowany przeze mnie Suzuki Vitara i jest nią ta Toyota Yaris Cross. Co je łączy, a co różni?

Krótko na prądzie

Toyota Yaris Cross Hybrid z przednim napędem, w wersji wyposażenia Executive z pakietem Smart robi dobre wrażenie już na pierwszy rzut oka. Ciekawie stylizowana, no i czerwona, zwraca uwagę przechodniów. Napęd hybrydowy składa się z 3-cylindrowego, półtoralitrowego silnika, benzynowego o mocy 92 KM, z którym współpracuje silnik elektryczny o mocy 80 KM. W sumie mamy do dyspozycji 116 KM. W układzie przeniesienia napędu jest skrzynka eCVT, która wykorzystuje przekładnię planetarną, aby zapewniać taki efekt jak skrzynia bezstopniowa.

toyota yaris cross

Energia hamowania odzyskiwana podczas jazdy jest gromadzona w baterii litowo-jonowej o pojemności 0,76 kWh i wadze 27 kg. Toyota rusza w trybie elektrycznym, i w ten sam sposób pokonuje krótkie odcinki drogi, co szczególnie często ma miejsce w mieście. Wówczas samochód nie zużywa paliwa, a jedynie zgromadzoną podczas rekuperacji energię elektryczną. Taka jazda jest możliwa przy prędkości do 130 km/h.

Do dyspozycji są trzy tryby jazdy: eco, normal i power, które zmieniamy przełącznikiem na konsoli środkowej. Obok znajduje się też włącznik trybu elektrycznego. Sami możemy decydować, kiedy jechać na prądzie, oczywiście o ile jest go wystarczająco dużo w baterii.

Ponadto podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień producent zaleca używanie trybu B, który sprawia, że samochód hamuje silnikiem. Nie należy go jednak nadużywać ponieważ przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa.

Oszczędza i uczy oszczędzać

Autem podróżuje się bardzo przyjemnie, choć przy niskich obrotach silnik terkocze, co jest dość charakterystyczne i dla 3-cylindrowych silników, i dla bezstopniowych skrzyń biegów. Widoczność jest dobra, a podwyższywszy fotel, można mieć widok na pokrywę silnika, co często ułatwia manewrowanie. Widoczność do tyłu ograniczają szerokie słupki C i wąskie okna. Z pomocą przychodzą asystenci: wyjeżdżania z miejsca parkingowego i ruchu poprzecznego, który nie pozwoli nam wyjechać, gdy cokolwiek pojawi się za samochodem. Na ekranie multimediów możemy obserwować widok za autem, a także z boku i z lotu ptaka, z dwóch perspektyw. Przydatna może okazać się funkcja, pozwalająca obejrzeć otoczenie samochodu przed rozpoczęciem jazdy. Można też użyć systemu automatycznego parkowania, które w tym wypadku ma również funkcję zapamiętania miejsca parkingowego.

Zobacz film z testu Toyoty Yaris Cross

Toyota Yaris Cross jest nieduża i zwinna. Manewruje się całkiem przyjemnie, a pomaga w tym układ kierowniczy. Natomiast w moim odczuciu podczas szybkiej jazdy, kierownica nie usztywnia się dostatecznie.

Zawieszenie jest wystarczająco twarde, więc samochód dobrze trzyma się drogi przy dużej prędkości. Zresztą w pokonywaniu zakrętów pomaga system asystujący. Na gorszych drogach, gdzie jeździ się wolniej, Toyota jest wygodna, nie potrząsa pasażerami. W sumie udany kompromis.

W tym egzemplarzu był m.in. tempomat adaptacyjny, aktywny asystent pasa ruchu oraz asystent martwego pola. Gdy skręcamy w lewo, a z przeciwka nadjeżdża inny pojazd, system wyhamuje samochód, zapobiegając kolizji.

Hałas w Yarisie Crossie jest na umiarkowanym poziomie. Bardziej chyba dokucza gdy silnik jest na niskich obrotach niż kiedy jedziemy drogą szybkiego ruchu. Przy prędkości rzędu 100-120 km/h można spokojnie słuchać muzyki albo rozmawiać. Gdy włącza się tryb elektryczny, słychać przetwornicę. Jest cichsza niż silnik spalinowy, ale także nie pieści uszu.

toyota yaris cross

Spalanie to wielki plus Toyoty, szczególnie w mieście, gdzie wyszło na poziomie 3,8 l/100 km. Ten samochód jest po prostu stworzony do miasta. Na długiej trasie, w dużej mierze biegnącej drogą szybkiego ruchu, na odcinku Warszawa – Białystok – Warszawa, zużycie paliwa wzrosło w jedną stronę do 4,8 l/100 km, a z powrotem podczas jazdy z załączonym tempomatem podskoczyło do 5,1 l/100 km.

Na ekranie komputera pokładowego możemy sprawdzić, jaki procent trasy od uruchomienia pojazdu przejechaliśmy w trybie elektrycznym. W mieście wyszło nam 50%, co tłumaczy tak niskie spalanie.

My wystawiliśmy ocenę Toyocie, a Toyota nam. Umiejętności oszczędnej jazdy hybrydą można sprawdzić w aplikacji Eco, która ocenia jak ekonomicznie prowadził kierowca. To wygodne narzędzie, żeby lepiej poznać hybrydę i nauczyć się, jak się z nią obchodzić.

Leży jak ulał

Auto można łatwo dopasować do siebie. Fotel ma regulację wysokości i można nim podjechać daleko do przodu, co docenią bardzo niskie osoby. Wielofunkcyjna kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach. Podłokietnik nie jest regulowany, więc nie każdy z niego skorzysta, a zamiast schowka ma płytką, zamykaną półkę. Zamykany schowek przed pasażerem mieści format B5, kieszenie w drzwiach są skromne, z przodu odrobinę pojemniejsze.

toyota yaris cross

Kokpit jest „prawie” elektroniczny, jedynie wskazówki zegarów są analogowe. Kolorowy ekran komputera pokładowego jest intuicyjny w obsłudze. W konsoli środkowej umieszczono 8-calowy ekran multimediów. Łącząc się z nim bezprzewodowo, mamy do dyspozycji zakładkę, gdzie możemy obserwować przepływ energii w układzie napędowym oraz statystyki zużywania energii i paliwa oraz rekuperacji. Oczywiście można się do systemu podłączyć z własnym telefonem.

Z tyłu wygodnie mogą jechać dwie dorosłe osoby. Na środku jest twardo, ciasno i nie ma co zrobić z nogami, zatem to miejsce tylko na krótki trasy. Już lepiej przekształcić środkowy odcinek oparcia w podłokietnik z dwoma miejscami na kubki z napojem. Oświetlenie wnętrza jest tylko z przodu, więc przyda się latarka, gdybyśmi szukali czegoś nocą z tyłu.

Bagażnik ma pojemność 397 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1097 l. Całkiem sporo, jak na hybrydę. Dodatkowo stwarza ciekawe możliwości. Ma podwójną podłogę, która dodatkowo jest dzielona w proporcji 1/3 – 2/3. Można ją zamontować w całości lub w części lub z niej zrezygnować, układając rzeczy na dnie bagażnika, aby skorzystać z całej, dostępnej przestrzeni. W bagażniku jest lampka, cztery uchwyty do mocowania ładunku i gniazdo 12-voltowe. Nie ma za to wieszaków na torby, co w aucie tak znakomicie spisującym się w mieście pod innymi względami, jest sporym rozczarowaniem.

Toyota Yaris Cross nie daje się zaszufladkować. Miejska na wskroś z racji wymiarów i oszczędnego napędu ma styl kieszonkowego SUV-a i możliwości przewozowe, które spodobają się nie tylko rodzinom z dziećmi i działkowcom. Jest łatwa do poprowadzenia, bezproblemowa i niewiele brakuje żeby uprzedzała życzenia.

Tekst: Katarzyna Dziewicka

Zdjęcia: Michał Kij

Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT
Dane techniczne
Masy i wymiary 
Dmc (kg)1699
Masa własna (kg)1238
Ładowność (kg)do 400
Objętość bagażnika (l)397/1097
Rozstaw osi (mm)2560
Dł./szer. /wys. (mm)4180/1765/1595
Średnica zawracania (m)10,6
Prześwit (mm)170
Liczba miejsc5
Układ napędowy
Napędprzedni
Silnik benzynowy
Typ1.5 Dynamic Force
Liczba cylindrów3
Pojemność (cm3)1490
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min)92/68/5500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr/min)120/3600÷4800
Silnik elektryczny
Moc maksymalna (KM/kW)80/59
Maks. mom. obrotowy (Nm)141
Łączna moc układu hybrydowego (KM/kW)116/85
Pojemność baterii trakcyjnych (kWh)0,76
Typ skrzyni/liczba biegówbezstopniowa/e-CVT
Prędkość maksymalna (km/h)*170
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)*11,8
Śr. zuż. paliwa w cyklu mieszanym (l/100 km)*4,4÷5,0
Pojemność zbiornika paliwa (l)36
Cena
Cena brutto wersji testowej Premium (zł)118 400
*wg danych producenta

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź