Na początku lutego 2024 roku w rzeszowskim oddziale Dachsera został uruchomiony skład celny.
Z początkiem lutego Dachser uruchomił pierwszy skład celny w Polsce. To element rozwoju globalnej sieci logistycznej, a także dopełnienie oferty oddziału w Rzeszowie, który służy firmom z Podkarpacia i Małopolski-Wschodniej.
Rzeszów jest strategicznie położony w południowo-wschodniej części Polski, blisko granic z Ukrainą i Słowacją oraz w relatywnie niedalekiej odległości od granicy z Białorusią. To sprawia, że jest dogodnym miejscem do przechowywania i kontroli towarów dostarczanych przez producentów i dystrybutorów do krajów Europy Południowo-Wschodniej.
Codziennie 34 kraje
Rzeszowski oddział Dachsera działa od 2019 roku. Znajduje się przy lotnisku Rzeszów-Jasionka, w sąsiedztwie autostrady A4. Oddział dysponuje nowoczesnym magazynem logistyki kontraktowej o powierzchni 2100 mkw oraz terminalem przeładunkowym o powierzchni 1530 mkw. Oprócz transportu drogowego i magazynowania obsługuje również fracht międzykontynentalny, w tym przesyłki lotnicze.
Każdego dnia realizuje połączenia z 34 krajami w Europie oraz pozostałymi dziewięcioma oddziałami Dachsera w Polsce, które obsługują w sumie blisko 100 codziennych europejskich połączeń drobnicowych. Jest przygotowany do obsługi przesyłek ADR oraz zapewnia płynny i zgodny z przepisami transport towarów w handlu międzynarodowym. Agencja celna Dachsera nie tylko doradza w kwestiach związanych z odprawą celną, ale wykonuje również wszelkie formalności takie jak rejestracja klientów czy archiwizacja danych.
Wyższa efektywność
Skład celny Dachsera w Rzeszowie został zatwierdzony przez organy celno-skarbowe i pozostaje pod ich stałym nadzorem. Składuje i przechowuje towary klasyfikowane jako pochodzące spoza Unii Europejskiej, które objęte procedurą celną nie podlegają należnościom celnym przywozowym, ani środkom polityki handlowej. Umożliwia przechowywanie ładunków bez ograniczeń czasowych oraz, co jest niezwykle istotne dla importerów i eksporterów, odroczenie należności celno-podatkowych, aż do momentu, gdy towar lub jego część zostaną dopuszczone do swobodnego obrotu lub reeksportu. Możliwe jest również dokonywanie zmian na towarze, w szczególności przepakowywanie, dzielenie towaru na mniejsze partie, mieszanie, etykietowanie, konserwacja czy pobieranie próbek oraz przeprowadzanie badań.
Dzięki takiemu rozwiązaniu firmy minimalizują koszty magazynowania, przy zachowaniu norm bezpieczeństwa i pełnej ochronie towaru. To także ułatwienie dla tranzytu towarów, które mogą być magazynowane w składzie celnym w trakcie przepływu przez terytorium Polski. Ponadto Dachser zapewnia szybką i sprawną realizację operacji celnych pod nieobecność klienta w magazynie. Jest to możliwe dzięki uzyskaniu statusu upoważnionego przedsiębiorcy (ang. Authorised Economic Operator – AEO), który jest uznawany we wszystkich państwach członkowskich.
– Skład celny to kolejny ważny krok w rozwoju rzeszowskiego oddziału Dachsera, po uruchomieniu jesienią 2023 roku regularnej linii dostaw z Jasionki do Lwowa i Kijowa. Dzięki nowej usłudze klienci mogą zoptymalizować proces celno-skarbowy, zarówno co do odpraw celnoskarbowych, jak i procedur dokumentacyjnych, a to może przyspieszyć przepływ towarów w handlu międzynarodowym oraz podnieść efektywność kosztową – zwraca uwagę Dariusz Walo, dyrektor ds. celnych w Dachserze.
Nowe przepisy od maja 2024 roku
We wszystkich lokalizacjach w Polsce Dachser ma magazyny czasowego składowania oraz miejsca uznane. Jest to szczególnie ważne w kontekście zmian w przepisach celnych, które w Polsce będą obowiązywały od 1 maja 2024 roku.
Nowy system prawny nie przewiduje możliwości stosowania procedury uproszczonej w operacjach eksportowych w dotychczasowej formie. Dlatego Dachser wprowadził model odpraw towarów do Wielkiej Brytanii, polegający na tym, że towar wyjeżdżający z Polski zostaje odprawiony już w imporcie. W praktyce oznacza to, że towar wychodzący z ostatniego cross-docku w Unii Europejskiej dostarczany jest bezpośrednio do finalnego odbiorcy w Wielkiej Brytanii, czyli nie musi być dodatkowo zatrzymywany po drodze.