Rok 2023 upłynął w Grupie Raben pod znakiem umacniania się na dotychczasowych rynkach poprzez budowę nowych obiektów oraz rozbudowę istniejących, rozwój połączeń międzynarodowych, a przede wszystkim reorganizację struktury w oparciu o koncepcję Eurohubów.
– Rok 2023 znacząco różnił się od poprzednich. Obraliśmy inną ścieżkę rozwoju: bez akwizycji, za to skupiając się na inwestycjach na naszych obecnych rynkach, na cyfryzacji oraz projektach ESG, zarówno jeśli chodzi o nieruchomości, jak i tabor – podsumowuje Ewald Raben, dyrektor generalny Grupy Raben.
W 2023 roku wśród głównych branż obsługiwanych przez Grupę Raben znalazły się: żywność (26%), motoryzacyjna (20%), technologiczna (19%), chemiczna (16%), handel (11%) i artykuły szybkozbywalne (FMCG) niespożywcze (8%). Udziały usług w strukturze działalności uległy tylko niewielkim zmianom w porównaniu z rokiem 2022: na pierwszym miejscu tradycyjnie był transport drogowy: 65%, z czego ponad połowa to połączenia krajowe, a w dalszej kolejności logistyka kontraktowa (13%), FTL & Intermodal (9%), Fresh Logistics (6%), morski i lotniczy (2%), zarządzanie logistyką (4PL – 2%) i pozostałe (3%). Operator logistyczny zakończył rok z przychodami w wysokości prawie 2 mld euro.
– Branża logistyczna, jak zresztą wiele innych, doświadcza w ostatnim czasie dynamicznych zmian oraz znacznej nieprzewidywalności. Istotne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw są poważnym wyzwaniem, ale warto spojrzeć na te trudności jak na szanse rozwoju i udoskonalenia naszych usług – tłumaczy Wojciech Szafran, dyrektor zarządzający Raben Logistics Polska. – Reagując na sytuację gospodarczą i potrzeby klientów, a przy tym uwzględniając nasze akwizycje i inwestycje, skupiamy się nadal w dużej mierze na rozwoju połączeń międzynarodowych i systematycznie uruchamiamy nowe linie. Dzięki temu docieramy bezpośrednio do większej liczby miejsc w Europie, i to nie tylko do dużych, ale także mniejszych ośrodków gospodarczych. Ponadto nieustannie rozwijamy nasze lokalizacje. W 2024 roku czekają nas rekordowe inwestycje: tylko w Poznaniu i Wiskitkach nasze powierzchnie magazynowe wrosną o ok. 150 000 m kw. i 280 000 miejsc paletowych.
Raben w Polsce
Dla polskich spółek Raben rok 2023 był dość intensywny. Od drugiego kwartału w Robakowie pod Poznaniem działa nowoczesna hala magazynowa służąca do przeładunku towarów świeżych w temperaturze kontrolowanej (cross-dock) o powierzchni ponad 2300 m kw. Inwestycja obejmowała budowę hali przeładunkowej z dwukondygnacyjną częścią biurową, instalacją fotowoltaiczną o mocy 150 kWp, niezbędną infrastrukturą oraz układem komunikacji wewnątrzzakładowej. Istniejąca hala została rozbudowana o 22 rampy rozładunkowe. Zaistniała konieczność ingerencji w użytkowany obiekt, przy jednoczesnym zapewnieniu jego niezakłóconego funkcjonowania. Dzięki temu przedsięwzięciu Fresh Logistics Polska ma do dyspozycji magazyn tranzytowy liczący blisko 4300 m kw. To pierwszy w Polsce obiekt należący do Grupy Raben spełniający standardy „zerowej” emisji. Z kolei w listopadzie odbyło się uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego magazynu Fresh Logistics Polska w Łomży, gdzie powstanie nowoczesne centrum dystrybucyjne, w tym hala magazynowa wysokiego składu z temperaturą kontrolowaną o powierzchni ponad 3825 m kw., magazyn przeładunkowy tzw. cross-dock (2859 m kw.) oraz prawie 300 m kw. powierzchni biurowej. Otwarcie nowego obiektu planowane jest w drugiej połowie tego roku.
W czerwcu 2023 roku oddział Raben Logistics Polska w Częstochowie przeniósł się do nowej lokalizacji w centrum logistycznym Hillwood Polska, zajmując tam 5100 m kw. powierzchni magazynowej i biurowej. Magazyn jest wyposażony w 37 ramp przeładunkowych do obsługi samochodów ciężarowych oraz obszerne place manewrowe i tereny zewnętrzne przeznaczone wyłącznie do użytku Rabena, czego dopełnienie stanowią nowoczesne rozwiązania wspierające ochronę środowiska. We wrześniu Raben i Kärcher celebrowały otwarcie nowej powierzchni magazynowej w Chlebni. Operacje dla tego klienta prowadzone są na powierzchni 8000 m kw. Pod koniec roku Raben Logistics Polska otworzył także magazyn w Swadzimiu pod Poznaniem, zwiększając swoje powierzchnie magazynowe o kolejne 12 000 m kw. W 2023 roku zapoczątkowano też budowę magazynów „zeroemisyjnych” w Choroszczy pod Białymstokiem, Kaliszu, Poznaniu i Wiskitkach.
…w Europie
Kamieniem milowym w działalności operatora było wdrożenie w pierwszym kwartale 2023 roku nowej struktury. Sześciu magazynom przydzielono funkcję Eurohubów: centralnych punktów w sieci Raben, które odpowiadają za konsolidację ładunków drobnicowych dla europejskiego ruchu liniowego. Uzupełniają one stałe, bezpośrednie trasy transportowe i gwarantują ściśle określone w czasie połączenia między wszystkimi magazynami firmy na terenie Europy. Status Eurohubów zyskały: Sarstedt (obsługa połączeń do Skandynawii), Mönchengladbach (kierunek: północna Francja, Beneluks, Wielka Brytania, Irlandia), Fellbach (kierunek: Hiszpania, Portugalia, reszta Francji) i Aichach (kierunek: Austria, Włochy, Polska, Czechy) w Niemczech, Legnica w Polsce (połączenia krajowe i do państw bałtyckich) oraz Rokycany w Czechach (kierunek: Europa Południowo-Wschodnia). Oddziały te przeznaczono do obsługi ruchu międzynarodowego w bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska sposób. Oferują ponad 130 bezpośrednich połączeń między wymienionymi punktami, wspólny systemem zarządzania transportem (TMS) i duże możliwości przeładunkowe. To wszystko pozwoliło Grupie Raben bardziej elastycznie reagować na zmiany wielkości przewozów, a przede wszystkim skrócić czas ich realizacji. Operator może zaoferować swoim klientom dotarcie do wszystkich europejskich miejsc docelowych w ciągu 24 do 96 godzin, zależnie od odległości.
Na mapie Europy pojawiły się kolejne lokalizacje Grupy Raben, przy czym część z nich to obiekty „zeroemisyjne”. Prekursorem w tej dziedzinie był magazyn w Oss, w pobliżu siedziby głównej Rabena w Holandii, który ukończono na początku 2023 roku. Oferuje on 13 000 mkw na potrzeby składowania i logistyki kontraktowej. Równie innowacyjne jest centrum logistyczne w austriackim Herzogenburgu, którego budowa rozpoczęła się w ubiegłym roku (planowany termin oddania do użytku – II kwartał br.). Należące do spółki Raben Bexity i doskonale położone, będzie obejmować 14 000 m kw. powierzchni do składowania w regałach i blokach, cross-dockingu, kompletacji zamówień i towarów niebezpiecznych. Dodatkowo zostanie wyposażone w instalację fotowoltaiczną wytwarzającą energię elektryczną i stacje ładowania pojazdów.
Szybki rozwój zanotował Raben w Rumunii. W połowie roku tamtejsza spółka zaczęła użytkować magazyn w Oradea, już dziewiąty na rynku rumuńskim, o powierzchni 1300 m kw. Z kolei obiekt w Cluj został istotnie przebudowany: jego parametry to obecnie 3000 m kw. powierzchni i osiem ramp. Efektem tych zmian jest zwiększenie możliwości operacyjnych Raben Romania i uruchomienie 13 nowych połączeń z kluczowymi lokalizacjami w Europie.
Warto wspomnieć także o innych ważnych inwestycjach w tym regionie. W 2023 roku zakończyła się rozbudowa magazynu przeładunkowego w Dunaharaszti na Węgrzech, co zwiększyło jego powierzchnię do ponad 7000 m kw., a liczbę ramp do 70. Pozwoli to nie tylko składować więcej palet, ale także obsłużyć o 20-30% więcej pojazdów różnego typu. Raben Logistics Slovakia przeniósł swój magazyn do Senec, gdzie korzysta z powierzchni liczącej 8600 m kw. Z kolei w Ukrainie, pomimo trwającej już drugi rok wojny, Raben wciąż działa. Przewozy w tym kierunku napotykały różne utrudnienia, ale zespoły Raben Ukraine oraz Raben East cały czas monitorowały sytuację i realizowały zamówienia klientów.
Sporo działo się również w krajach bałtyckich. Na Litwie lokalna spółka wprowadziła się do nowego obiektu w Kownie, który obejmuje 6409 m kw. powierzchni magazynowej na potrzeby cross-dockingu i logistyki kontraktowej oraz 800 m kw. powierzchni biurowej. Nowy terminal planowany jest także w Rydze na Łotwie.
W ubiegłym roku spółki przejęte wcześniej w Holandii, Niemczech, Austrii czy we Włoszech zostały już z sukcesem zintegrowane z resztą grupy. Raben skupił się na umocnieniu swoich sieci krajowych i poprawie jakości usług. To wszystko, w połączeniu z reorganizacją struktury uwzględniającą Eurohuby oraz licznymi inwestycjami, stworzyło solidny fundament dla rozwoju połączeń międzynarodowych. Na koniec 2023 roku Raben miał w swojej ofercie blisko 600 linii międzynarodowych na terenie Europy, w tym przeszło 120 na trasie Polska-Niemcy, co oznacza zwiększenie oferty o ok. 5% w ciągu dwunastu miesięcy. Przez cały czas prowadzono dodatkowo analizy przepływów, co zaowocowało reorganizacją wybranych połączeń w celu poprawy czasu dostaw lub efektywności kosztowej.
Dopełnieniem działań na rzecz doskonalenia usług jest rozwój infrastruktury IT, podnoszenie poziomu bezpieczeństwa informacji oraz świadomości pracowników z zakresu bezpieczeństwa. Działania te odbywają się między innymi poprzez efektywne wdrożenie i utrzymanie zabezpieczeń w poszczególnych obszarach, w tym identyfikowanie i usuwanie podatności, zgodnie ze standardem ISO 27001. Zagadnienia te mają w naszej organizacji najwyższy priorytet.
…w Niemczech
W 2023 roku na największym europejskim rynku mocno dało się odczuć spowolnienie gospodarcze, niemniej pozostaje on kluczowy dla Grupy Raben, czego dowodem jest choćby lokalizacja Eurohubów: aż cztery z sześciu znajdują się na terenie Niemiec. Tutaj też zrealizowano najwięcej inwestycji i wdrożono najwięcej innowacji w trosce o środowisko.
Ich listę otwiera Herborn, gdzie w styczniu 2023 roku oddano do użytku nowoczesne, „zeroemisyjne” centrum logistyczne o łącznej powierzchni 28 360 m kw. (w tym 5600 m kw. obszaru do obsługi przeładunków i cross-docks). Zaledwie miesiąc później w Aichach niedaleko Augsburga uruchomiony został nowy oddział o powierzchni 25 000 m kw. (z czego 4000 m kw. z 42 rampami dla potrzeb cross-dockingu), działający od samego początku jako Eurohub. Drugi kwartał Raben Trans European Germany rozpoczął od otwarcia lokalizacji w Mittenwalde (OT Ragow), oferującej 9700 m kw. powierzchni przeładunkowej i 16 800 m kw. powierzchni logistyki kontraktowej. Oddział w Neutraubling pod Ratyzboną, którego inauguracja odbyła się w styczniu br., także charakteryzuje się zerową emisją dzięki instalacji fotowoltaicznej na dachu. Na ten obiekt składa się hala przeładunkowa o powierzchni 5000 m kw., wyposażona w 48 ramp, oraz liczący 700 m kw. budynek biurowy.