Wodorowy E-Transit rozpoczyna trzyletnie testy. Ford chce sprawdzić przydatność ogniw do napędu samochodu dostawczego.
Projekt ma na celu ustalenie, czy wodorowe ogniwa paliwowe mogą zwiększyć zasięg E-Transita. Długi zasięg jest ważny dla klientów używających samochodu na długich dystansach, którzy nie mają czasu na przedłużające się uzupełnianie energii. Ogniwo paliwowe może być użyteczne w pojazdach pracujących pod dużym obciążeniem, wyposażonych w dodatkowe urządzenia czerpiące energię, np. agregaty chłodnicze.
Wodorowy E-Transit: jaka zabudowa?
W wyniku prób zostaną również doprecyzowane wymagania, które powinny spełniać stacje tankowania wodoru. Testy, finansowane częściowo przez Centrum Zaawansowanych Napędów (Advanced Propulsion Centre – APC) są prowadzone przez konsorcjum sześciu firm, wśród których jest również Ford.
Ford Pro, dział odpowiadający za pojazdy użytkowe i usługi, wykorzysta program pilotażowy do sprawdzenia możliwości wyposażania pojazdów wodorowych w wyspecjalizowane zabudowy. Projekt wspierają konstruktorzy z zakładów Forda w Dagenham, a także specjaliści z Centrum E‑Transita w Dunton w Wielkiej Brytanii.
Również recykling
Partnerami projektu są firmy:
– BP, która zajmie się rejestrowaniem zużycia wodoru i określeniem wymagań dotyczących infrastruktury;
– Cambustion, testująca ogniwa paliwowe;
– Viritech, który projektuje systemy magazynowania wodoru;
– Cygnet Texkimp, dostarczający elementy z włókna węglowego do zbiorników ciśnieniowych.
Ford bada technologię ogniw paliwowych od lat 90. ubiegłego wieku, a w 2021 roku, podczas Targów Pojazdów Niskoemisyjnych CENEX zademonstrował po raz pierwszy E‑Transita z ogniwami paliwowymi.
Flota testowa ośmiu Fordów E‑Transitów napędzanych ogniwami paliwowymi będzie eksploatowana w sześciomiesięcznych etapach, w ciągu trzyletniego projektu do 2025 roku. Testy dostarczą informacji na temat całkowitych kosztów posiadania dużego samochodu dostawczego o wydłużonym zasięgu i czasie pracy, który bez potrzeby ładowania w ciągu zmian dorównuje odpowiednikowi z silnikiem Diesla.
Prototypowe Fordy E‑Transity będą wyposażone w zestawy ogniw paliwowych o dużej mocy oraz odpowiednio pojemne zbiorniki wodoru, udoskonalone pod kątem bezpieczeństwa, pojemności, kosztów i masy. Ważnym elementem projektu będzie ocena skutecznego i opłacalnego recyklingu komponentów wycofanych z eksploatacji.