Od kilku miesięcy po ulicach Zamościa jeżdżą elektryczne autobusy MAN Lion’s City E. To pierwsza inwestycja tamtejszego Miejskiego Zakładu Komunikacji w elektryfikację, ale nie ostatnia. Waldemar Sęk, regionalny kierownik sprzedaży w spółce MAN Truck & Bus Polska wyjaśnia, jak płynnie wdrożyć pojazdy elektryczne do pracy i na co warto zwrócić uwagę, rozpatrując ofertę.
Wymagania odnośnie komfortu jazdy i prostoty obsługi autobusów miejskich stale rosną. Co mają do zaoferowania autobusy elektryczne MAN Lion’s City E przewoźnikom i pasażerom?
Uruchomienie seryjnej produkcji elektrycznego przedstawiciela rodziny niskopodłogowych autobusów miejskich MAN Lion’s City jest naturalnym krokiem MAN-a w dobie dynamicznego rozwoju elektromobilności. Warto przy tym zaznaczyć, że jest on produkowany wyłącznie w polskim zakładzie MAN-a w Starachowicach. Konstrukcja tego pojazdu w znacznej mierze bazuje na wcześniej oferowanych przez MAN-a, nowoczesnych autobusach miejskich napędzanych silnikami zasilanymi olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym CNG. Wersja elektryczna Lion’s City „odziedziczyła” po swoich poprzednikach takie walory, jak wszelkiego rodzaju nowoczesne systemy mające między innymi znaczący wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz rozwiązania zapewniające wysoki komfort podróżowania. Na przykład przestronne, dobrze oświetlone wnętrze czy wygodne siedzenia pasażerskie, które na życzenie klienta mogą być tapicerowane itp.
Skupiając się z kolei na konstrukcji samego układu napędowego, należy stwierdzić, że jego elektryczna wersja jest dużo prostsza od klasycznej wersji z silnikiem spalinowym zasilanym olejem napędowym czy CNG. Przekłada się to na niższe koszty obsługowo-naprawcze ponoszone przez przewoźnika w przypadku eksploatacji elektrycznych wersji autobusów MAN Lion’s City. Nowoczesne, niezawodne, oszczędne i komfortowe autobusy elektryczne rodziny MAN Lion’s City oferowane są też w najszerszej gamie wersji tzn. midi 10 m, maxi 12 m i mega 18 m.
Barierą we wdrażaniu pojazdów elektrycznych do ruchu wciąż jest dostępność ładowarek. Czy MAN oferuje wraz z autobusami infrastrukturę do ładowania?
Z punktu widzenia przedsiębiorstw planujących rozpoczęcie przewozów pasażerskich na liniach komunikacji miejskiej z wykorzystaniem autobusów elektrycznych najkorzystniejsze jest pozyskanie kompleksowych ofert obejmujących dostawę zarówno autobusów, jak i infrastruktury ładowania. MAN nie jest producentem ładowarek i baterii trakcyjnych. Jednak aby sprostać oczekiwaniom klientów, oferuje kompleksowe rozwiązania obejmujące poza dostawą autobusów, również dostawę infrastruktury ładowania. Przykładem może być zrealizowany przez MAN Truck & Bus Polska kontrakt na dostawę do MZK Zamość 14 autobusów MAN Lion’s City E i siedmiu dwustanowiskowych ładowarek baterii trakcyjnych. W takim przypadku klient ma pełną gwarancję na dostosowanie infrastruktury ładowania do zakupionych autobusów elektrycznych.
Ze względu na masę baterii, autobusy elektryczne różnią się od spalinowych pod względem liczby miejsc dla pasażerów. Ile osób, w tym na miejscach siedzących mogą przewieźć autobusy dla Zamościa, odpowiednio 12- i 18-metrowe?
Autobus MAN Lion’s City 12 E w wersji dostarczonej do MZK Zamość może przewieźć 87 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących. W przypadku przegubowego MAN Lion’s City 18 E jest to odpowiednio 125 pasażerów, w tym 43 na miejscach siedzących.
Na zasięg autobusu elektrycznego wpływa używanie klimatyzacji i ogrzewania. Ma to duże znaczenie zwłaszcza zimą i latem. Jakiego rodzaju ogrzewanie i klimatyzację mają autobusy dla Zamościa?
Autobusy zamojskie wyposażone są w układy ogrzewania z elektrycznymi grzałkami wysokonapięciowymi zasilanymi z baterii trakcyjnych. W przypadku występowania niskich temperatur zewnętrznych układy ogrzewania tych autobusów wspomagane są przez dodatkowe agregaty grzewcze. Wytwarzają one ciepło powstałe w wyniku spalania oleju grzewczego. Dodatkowym elementem zapewniającym pasażerom komfort podróżowania autobusami MAN Lion’s City E są oczywiście agregaty klimatyzacyjne w wersji z pompą ciepła. W zależności od temperatury zewnętrznej doprowadzają one do przestrzeni pasażerskiej schłodzone lub podgrzane powietrze.
Elektryfikacja to nowe zagadnienie dla wielu przewoźników. Powstaje w tym kontekście pytanie o prawidłową obsługę i naprawy. W jaki sposób MAN zapewnia serwis autobusów elektrycznych?
W większości przypadków realizacja dostaw autobusów MAN Lion’s City E do przedsiębiorstw komunikacji miejskiej wiąże się z uzyskiwaniem przez te przedsiębiorstwa autoryzacji wewnętrznej umożliwiającej wykonywanie bieżących napraw i obsług technicznych pojazdów we własnym zakresie. Oczywiście, aby było to możliwe MAN przeprowadza stosowne szkolenia pracowników klienta. Zapewnia również dostawę narzędzi specjalnych i urządzeń diagnostycznych oraz części zamiennych, niezbędnych do wykonania napraw i obsług technicznych. W szczególnych przypadkach autobusy mogą zostać również skierowane w celu wykonania naprawy do jednego z warsztatów sieci serwisowej MAN-a lub ekipa serwisowa MAN-a może zostać skierowana bezpośrednio do zajezdni czy warsztatu serwisowego klienta.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Michał Kij