środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRaport: Rynek autobusów. Trendy i prognozy 2024

Raport: Rynek autobusów. Trendy i prognozy 2024

Rynek autobusów w 2023 rok przyniósł wreszcie długo oczekiwany wzrost. A co istotne dotyczył on wszystkich segmentów, również szczególnie mocno dotkniętego podczas pandemii – turystycznego.

Po latach spadków, głównie w wyniku pandemii i związanych z nią perturbacji, rynek autobusów wreszcie odnotował wzrosty. Rynek odżył po bardzo słabym 2022 r.
Wówczas zarejestrowano zaledwie 1156 autobusów. To był najsłabszy wynik od 12 lat. Gorzej było w 2009 r., czyli podczas ostatniego poważnego kryzysu gospodarczego na świecie. Wtedy na rynek trafiło 951 autobusów. Po bardzo słabym roku nietrudno o spektakularne wzrosty, dlatego warto zwrócić uwagę na liczby. Rok 2023 zakończył się rejestracją 1821 autobusów, odnotowując wzrost na poziomie 58%. Tym samym osiągnął wolumen z lat 2015 (1742 szt.) – 2016 (1986 szt.).

Podobnie jak to miało miejsce w innych branżach, autobusów nie ominęły problemy z miejscami na produkcji. W wyniku dużego spowolnienia w poprzednich latach, produkcja wyhamowała i trudno było szybko dostosować podaż do rosnącego popytu. Udział w tym miały też zatory logistyczne, z którymi borykała się nadal cała branża jeszcze pod koniec 2022 r. i na początku 2023. Gdyby były miejsca na produkcji, prawdopodobnie rynek urósłby jeszcze bardziej.

Rynek autobusów odnotował duże wzrosty

Rok 2023 nie zapowiadał się dobrze. W styczniu rynek zanotował prawie 40% spadek. Luty i marzec były już na lekkim plusie (po 6%). Natomiast kwiecień wystrzelił. Największe wzrosty miały miejsce w sierpniu (+171%), październiku (+119%) i we wrześniu (+109%), w pozostałych miesiącach były dwucyfrowe, ale w górnych granicach. Rok zakończył się o 93% wyższym wynikiem w grudniu. Warto jednak podkreślić, że miesiące 2023 r. porównujemy z miesiącami 2022 – kiedy sprzedaż była dramatycznie niska. Najwięcej autobusów dostarczono w grudniu (258 szt.), najmniej w styczniu (64 szt.). Po raz kolejny rynek autobusów zanotował inną dynamikę niż rynek pojazdów ciężarowych, który mimo ograniczonej podaży znowu przekroczył historyczną wielkość, oraz rynek naczep, który zaliczył mały spadek, ale zakończył się na dość wysokim poziomie.

Liderzy polskiego rynku

Od lat liderem polskiego rynku autobusów o dmc powyżej 3,5 t jest Mercedes. W minionym roku zarejestrowano 684 autobusy tej marki, o ponad 73% więcej niż rok wcześniej. Dało to 38% udział – o prawie 4 pp., więcej niż przed rokiem. Oczywiście tak wysoką pozycję niemiecki producent zawdzięcza cały czas sprzedaży w kategorii mini (o dmc poniżej 8 t), gdzie również od lat jest liderem.

Drugie miejsce też tradycyjnie, należało do Solarisa, który w 2023 r. dostarczył 400 pojazdów, czyli o ponad 56% więcej niż przed rokiem. Tym razem udział producenta z Bolechowa pozostał na tym samym poziomie co rok wcześniej – 22%. Znowu nastąpiła zamiana na trzecim i czwartym miejscu, choć różnica jest minimalna. Oczko wyżej wskoczyło Iveco, dostarczając 181 autobusów, o 129% więcej niż w 2022 r. Do Włochów należało 10% naszego rynku. Z trzeciego miejsca na czwarte spadł MAN, dostarczając 179 autobusów, w tym 61 minibusów – w sumie mniej o prawie 20%. Skurczył się też udział w rynku do 10%, o 9 pp. w porównaniu z 2022 r. W 2018 r. do Polski powróciła marka Neoplan, należąca do Grupy MAN – zarejestrowano wówczas 6 takich pojazdów, w 2019 – 14, w 2020 – 3, w 2021 – 5 szt., a w 2022 r.
żadnego. W minionym roku znów dostarczono u nas Neoplany – tym razem 4 sztuki. Piąty, kolejny rok z rzędu był Autosan. Zarejestrowano 74 szt. (+40), co stanowi wzrost na poziomie 118%… Czytaj dalej w wydaniu 3/2023 magazynu fleetLOG.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź