wtorek, 10 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościOleje silnikowe: Nowe standardy

Oleje silnikowe: Nowe standardy

Oleje silnikowe odgrywają znaczącą rolę w kwestii efektywności paliwowej pojazdów. Chronią kluczowy osprzęt, poprawiają osiągi oraz zmniejszają zużycie paliwa. Biorąc pod uwagę ogólną oszczędność paliwa, oleje silnikowe i inne środki smarowe są często pomijane. Natomiast mogą odgrywać ważną rolę w przyczynianiu się do efektywności paliwowej pojazdów.

W ostatnich latach, obserwujemy rozwój w kierunku nowych technologii układów napędowych. To m.in.: akumulatory elektryczne, wodorowe ogniwa paliwowe, a nawet wodorowe silniki spalinowe, które w przyszłości mogą mieć coraz większy udział w rynku. Jednak nie zmienia to faktu, że silniki wysokoprężne nadal będą odgrywać kluczową rolę, dlatego należy ciągle poprawiać ich wydajność.

Zwiększoną efektywność silnika można osiągnąć poprzez zmniejszenie lepkości środka smarowego w wysokich temperaturach. Związane jest to z wartością lepkości dynamicznej HTHS, która odpowiada lepkości oleju przy skrajnie wysokim obciążeniu podczas pracy silnika. Zazwyczaj minimalna lepkość HTHS, dla olejów do wysokoobciążonych silników wysokoprężnych, wynosi 3,5 cP w 150°C. Ze względu na nowoczesne konstrukcje osprzętu silnika, coraz większa liczba producentów oryginalnego sprzętu (OEM) dąży do obniżenia lepkości HTHS. Jednocześnie zachowując wytrzymałość filmu olejowego i zapobiegając nadmiernemu zużyciu w ekstremalnych warunkach pracy.

Syntetyczne środki smarowe mogą oferować lepsze właściwości użytkowe w porównaniu z konwencjonalnymi olejami, ze względu na ich doskonałą wydajność w niskich temperaturach i zdolność do utrzymywania lepkości dla ochrony silnika w podwyższonych temperaturach.

Lepkość

W celu zmniejszenia zużycia paliwa należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników, dokonując wyboru odpowiedniego środka smarowego. Jednym z aspektów w procesie projektowania oleju silnikowego jest olej bazowy. W praktyce coraz większą rolę odgrywają oleje bazowe gr IV (PAO), czyli w potocznym rozumieniu syntetyczne. Tak skonstruowana technologia przyczynia się do obniżenia lepkości HTHS oleju silnikowego, przy zachowaniu tych samych lub nawet lepszych parametrów użytkowych. Syntetyczne środki smarowe mogą oferować lepsze właściwości użytkowe w porównaniu z konwencjonalnymi olejami. A to ze względu na ich doskonałą wydajność w niskich temperaturach i zdolność do utrzymywania lepkości dla ochrony silnika w podwyższonych temperaturach. Dlatego syntetyczne oleje silnikowe firma projektuje z myślą o najwyższej wydajności. W tym celu także wykorzystują wyłącznie syntetyczne oleje bazowe w połączeniu z dodatkami uszlachetniającymi.

Zwiększoną efektywność silnika można osiągnąć poprzez zmniejszenie lepkości środka
smarowego w wysokich temperaturach.

Pompowalność

Kolejnym, istotnym parametrem podczas doboru oleju silnikowego, jest pompowalność niskotemperaturowa MRV. Podczas wymiany płynów eksploatacyjnych, należy również zwrócić uwagę na ten parametr. Także pompowalność MRV określa, z jakim oporem olej może przepływać przez kanały olejowe w niskiej temperaturze, co w potocznym rozumiemy oznacza graniczne warunki, w których lepkość oleju jeszcze pozwala na rozruch.

Interwały

Częste pytanie, czy interwał wymiany oleju silnikowego gwarantuje producent oleju? Odpowiedź brzmi: nie. O interwale wymiany oleju silnikowego decyduje producent pojazdu. Oczywiście jest on zależny również od jego stanu technicznego oraz sposobu eksploatacji. Zazwyczaj aprobata, którą posiada dany olej, jest skorelowana z interwałem wymiany. Należy również wziąć pod uwagę sposób eksploatacji pojazdu, który jest inny w przypadku tras z lekkimi gabarytami, a inny (zdecydowanie krótszy) podczas eksploatacji np. w terenie górzystym z pełnym obciążeniem.

Oleje dla najnowocześniejszych jednostek

Eksperci z firmy ORLEN OIL na bieżąco śledzą wszystkie najważniejsze trendy mające wpływ na rozwój i produkcję środków smarowych. A zwłaszcza w segmencie Heavy Duty. Dzięki temu oferta spółki, należącej do Grupy Kapitałowej ORLEN, obejmuje szeroką gamę wysokojakościowych olejów marki ORLEN OIL ULTOR. Są one dedykowanych do każdych warunków pracy silnika.

oleje silnikowe
ORLEN OIL ULTOR EFFEC TIVE 5W-20 zaleca się do nowoczesnych silników wysokoprężnych. Silników wyposażonych w systemy redukcji emisji spalin, w tym filtry cząstek stałych DPF. Ma najnowszą aprobatę MAN M3977 oraz SCANIA LDF-5, jednocześnie spełniając niskoemisyjną normę Euro VI.

W ostatnim czasie ORLEN OIL poszerzyło swoją ofertę o kolejny wysokojakościowy, syntetyczny olej silnikowy ORLEN OIL ULTOR EFFECTIVE 5W-20. Nowy produkt ma najnowszą aprobatę MAN M3977 oraz SCANIA LDF-5, jednocześnie spełniając niskoemisyjną normę Euro VI.

Oleje silnikowe – charakterystyka

Olej charakteryzuje się nie tylko świetnymi właściwościami smarnościowymi, zapewniającymi skuteczne smarowanie silnika w każdych warunkach eksploatacji. Także dzięki obniżonej lepkości dynamicznej w warunkach wysokiej temperatury i wysokiego ścinania (obniżona wartość HTHS) zapewnia oszczędność zużycia paliwa w porównaniu z olejami referencyjnymi.

ORLEN OIL ULTOR EFFECTIVE 5W-20 to niskopopiołowy olej do silników Diesla, produkowany w oparciu o połączenie syntetycznych olejów bazowych oraz odpowiedni balans dodatków i polimerów.

ORLEN OIL ULTOR EFFECTIVE 5W-20 to niskopopiołowy olej do silników Diesla. To olej produkowany w oparciu o połączenie syntetycznych olejów bazowych oraz odpowiedni balans dodatków i polimerów. Tak opracowana technologia zapobiega blokowaniu filtrów i zanieczyszczaniu urządzeń do oczyszczania spalin, ułatwiając codzienną eksploatację. Jest również zalecany do nowoczesnych silników wysokoprężnych, wyposażonych w systemy redukcji emisji spalin, w tym filtry cząstek stałych DPF. Nowy ULTOR wydłuża okres między wymianami oleju i ułatwia rozruch silnika w ujemnych temperaturach. Olej nie jest kompatybilny wstecz, dlatego nie może być używany w silnikach wymagających produktu o starszej lub innej specyfikacji OEM. Technologia opracowana z myślą o najnowszej generacji jednostek napędowych dedykowana jest dla silnik w MAN oraz Scania.

Tekst: Gabriela Radwańska, specjalista w Biurze Rozwoju i Technologii ORLEN OIL
Zdjęcia: ORLEN OIL, K. Dziewicka

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź