Czy drewniana „zielona bramownica” będzie naturalnym elementem zrównoważonej infrastruktury drogowej?
Pierwsza „Zielona bramownica” (ang. green gantry) została zainstalowana na torze testowym Kapsch TrafficCom w Teesdorfie w Austrii.
„Zielona bramownica” zamiast stalowej
Stalowe lub aluminiowe bramownice budowane w ramach wdrażania Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) są od dawna standardem w drogownictwie. Lecz wpływ stali na środowisko naturalne skłonił firmę Kapsch TrafficCom do opracowania „zielonej bramownicy”, wykorzystującej drewno zamiast metalu, co pozwala ograniczyć zużycie stali i aluminium do minimum. Na torze testowym w Teesdorfie znajduje się obecnie pierwsza bramownica „green gantry”, która wyznacza nowe standardy dla zrównoważonej infrastruktury drogowej.
„Zielona bramownica” jest konkurencyjna pod względem jakości i kosztów do konwencjonalnej bramownicy. Kapsch podaje, że drewno ma do dwudziestu razy mniejszą emisję dwutlenku węgla w porównaniu ze stalą. Co więcej, podczas montażu lub demontażu bramownicy nie zanieczyszcza się środowiska, ponieważ do obróbki drewna nie używa się szkodliwych substancji chemicznych. Oprócz korzyści dla środowiska, bramownica spełnia również wszystkie normy i standardy europejskie dotyczące wytrzymałości, a jej żywotność przekracza 20 lat.
Nowy, drewniany standard
W ciągu najbliższych dwóch lat na terenie zakładu w Teesdorfie będą monitorowane i rozwijane możliwości budowy infrastruktury z użyciem „zielonych bramownic”. Producent chce zapewnić najlepszą jakość tego rozwiązania i wdrożyć je w przyszłości jako standard dla infrastruktury drogowej systemów ITS.